Re: kiezen - een goede espresso die ook koffie kan zetten

23
Teun schreef: Ik ben wel een rare. Ik koop bij de winkel die ik bezoek. Dus niet luisteren, advies vragen, 2 uur kletsen en dan voor 100€ goedkoper via internet bestellen.
Haha, hier heeft Koffie cultuurcentrum zelfs een apart stukje tekst op hun site aan gewijd.... ;)
Ecm Technika III met rotatiepomp, Elgato Eve en E61 thermometer; Mahlkonig K30 Vario; OCD V2 WBC; EspressoGear Primo Tamper, Nuova point kopjes

24
Teun schreef:Casa Barista, Den Haag. Eerst hier in Haarlem geweest - 2 winkels - maar kreeg niet echt de aandacht die ik wilde - of ik vroeg teveel aandacht.
Casa Barista Den Haag was de volgende stop omdat hun assortiment qua machines en malers aardig overeen kwam met mijn 'short-list'. Brezzera en Expobar, en voor de malers Macap en Mazzer. Eerste contact was zeer positief en Joep was flexibel in het maken van een afspraak - wij beiden werken overdag, alle dagen - en 's avonds was geen probleem. En de avond was gewoon leuk. Het is wel thuis bij de barista (de naam!) :lol:
Ben ook nog in een andere wereld bekende winkel geweest in het centrum van het land - maar dat was op zaterdag - wellicht niet zo goed idee. Je wordt er ook goed geholpen met no nonsense advies - maar je moet wel ongeveer weten wat je wilt hebben.
Ik ben wel een rare. Ik koop bij de winkel die ik bezoek. Dus niet luisteren, advies vragen, 2 uur kletsen en dan voor 100€ goedkoper via internet bestellen. Ik gun iedereen die werkt, een goed concept heeft en goed advies geeft z'n business. After sales service is ook belangrijk, en bv een reparatie dienst. Bij Casa Barsita heb je dat - tegen een zeer redelijke prijs.
Wat je nog vertelde over de malers bij Koffiewarenhuis - een demo met verschillende, een echte 'kijk & vergelijk', dat was een positieve verrassing. Want lang niet iedereen heeft de collectie (deels) als demo beschikbaar.
Oh ja het budget - mmmm, ben er iets overheen gegaan ;)
Maar ik heb geen geduld om eBay en MP af te wachten.
Ik neig ook erg sterk om een nieuwe te kopen. Als je net zoals jij goed afweegt wat je verwacht van het apparaat doe je ook een investering in de toekomst, want deze apparaten gaan erg lang mee. Dan heeft nieuw meer voordelen. (maar ook factor geduld speelt bij mij een beetje hehe ;) ) Ook het winkelen en veel tijd van speciaalzaken opsouperen om vervolgens via internet te kopen is in mijn ogen ook flauw. Aan de andere kant weten winkels dat daar concurrentie van is en zullen ze een zodanige service moeten bieden dat het kopers over de streep trekt om bij hun te kopen. Maar er blijft idd volk wat ongegeneerd uren opsoupeert, zich koffie laat aanbieden terwijl ze al weten dat ze alleen via internet kopen. Dat is lullig. Ik ben zelf een redelijke audio en homecinema freak en heb daar ook wat leuks van staan gekocht bij een speciaalzaak. (bij mij doet het bijvoorbeeld pijn aan mijn ogen en oren om die plastice rommel bij de MM te moeten zien, net zoals de slechte koffie in de horeca ;) ) Onderhandelen over de prijs of extra accesoires lukt daar ook vaak bij en wordt dan meteen financieel ook wat interessant.
Maar nogmaals gefeliciteerd en veel plezier ervan en bedankt voor het delen van je verhaal!

25
Gefeliciteerd Teun met de Lever!
Mooie machine, heeft hier ook nog kort op het verlanglijstje gestaan.
Maar die winkel in het centrum van het land had de Expobar Plus Express in de aanbieding en dat scheelde de helft van de Lever.
Nog steeds geen spijt van gehad, al weet ik natuurlijk niet hoe goe de Lever is.
Teun schreef:En plaatwerk, bij de lekbak had ik een neiging om een vijl te pakken om een stans randje af te werken. Ik vind het niet (heel) erg. Binnenwerk is prima!
Dat is heel herkenbaar.
Het plaatwerk is wel dik en kwalitatief goed, maar van goed afbramen hebben onze Spaanse vrienden blijkbaar nog nooit gehoord.

26
Teun schreef:En plaatwerk, bij de lekbak had ik een neiging om een vijl te pakken om een stans randje af te werken. Ik vind het niet (heel) erg. Binnenwerk is prima!

Dat is heel herkenbaar.
Het plaatwerk is wel dik en kwalitatief goed, maar van goed afbramen hebben onze Spaanse vrienden blijkbaar nog nooit gehoord.
Ik denk dat ze d'r wel van gehoord hebben, maar kiezen voor functionaliteit. Kijk, zo'n ECM is natuurlijk veel beter afgewerkt, maar die kost dan ook een paar honderd euro meer. En kan je er ook betere koffie mee zetten?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

27
De functionaliteit van de Expobar is gewoon goed.
Het pleit natuurlijk wel voor Expobar dat ze zoveel vertrouwen hebben in hun goede techniek, dat ze een mindere afwerking t.o.v. van bijv. een Rocket voor lief nemen.
Zeker in een markt waarin de consument vaker geneigd is om een mooi glad en glimmend product te kopen dat mooi staat op het werkblad van de dure Italiaanse keuken, dan dat de consument zich werkelijk verdiept in wat zo'n machine werkelijk kan en de mindere looks voor lief neemt.
Gelukkig blijken er genoeg liefhebbers te zijn die daar doorheen kijken en toch kiezen voor een oerdegelijke Expobar.

30
Bluecold schreef:
Rik H. schreef: Het pleit natuurlijk wel voor Expobar dat ze zoveel vertrouwen hebben in hun goede techniek, dat ze een mindere afwerking t.o.v. van bijv. een Rocket voor lief nemen.
Kijk volgende week weer naar krom redeneren voor gevorderden deel 3!
Ik heb een goede Bluecold leerschool gehad ;)
En heb ook nergens beweerd dat de mindere afwerking vaneen Expobar voor mij een probleem zou zijn, dus dat krom redeneren valt dacht ik nog wel mee. Of ik snap het niet, dacht dat nog wel mee viel. :roll: