Hi All,
Onlangs hebben wij van mijn overleden opa een garage uitgeruimd waar een ook een La Pavoni machine stond welke eigenlijk jaren ongebruikt is geweest. Nu mocht ik deze zo meenemen als gedachtenis stukje welke ook nog is heel leuk staat in de keuken . Maar ook kan ik nu eens beginnen om een goede bak koffie te maken na nespresso spul!
Het is een machine na het jaar 2000 heb ik mij laten vertellen (+10 jaar oud wel). Ik heb deze eerst helemaal schoon gemaakt en ontkalt, beestje heeft jaren stil gestaan. Koffie gehaald bij SimonLevelt in utrecht en een poging gedaan om een goede bak te zetten. Wat natuurlijk niet echt lukt, where is the crema!?
Nu heb ik een aantal vragen en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen. Ik heb het forum, zoals iedereen die hieraan begint denk ik, flink afgestruint maar nog steeds lukt het niet echt en ik zou graag mijn koffie game uppen en ook mijn pa natuurlijk een mooie bak kunnen aanbieden van zijn vader zijn machine
1. bij simonlevelt, als jullie daar koffie halen, welke maalgraad zitten jullie en adviseer je een bepaalde boon voor deze machine? Zij adviseerde mij maalgraad 3, maar dit stroomde direct door. Maalgraag 2.25 ging aanzienlijk beter maar ik krijg er nog steeds geen Crema op wat volgens internet 1 van de signalen van een goede espresso is.
2. Nu gaan jullie mij waarschijnlijk een bonenmaler adviseren. Ik zou, gezien de grote van mijn keuken, graag beginnen met gemalen koffie bij een koffie winkel. Maar mocht ik het overwegen, wat is een goede en betaalbare instap machine? Ik dacht bijv. aan de greaf CM 800 : https://www.amazon.de/Graef-CM800-Kaffe ... aef+cm+800
3. Er zit een standaard tamper bij van plastic die vrij klein is. Zou dit een goede upgrade zijn? https://www.amazon.de/Kitchenware-Kaffe ... itchenware
4. Ik lees veel over een single hole stoomtip en dat een vervangingen van de stock 3 gaats een mega verschil is voor het opschuimen. enige bestel mogelijkheid die ik kon vinden was vanuit de USA of zelf een gaatje boren. Wat raden jullie aan?
5. Ik heb best met het zetten van de koffie best vaak het gevoel dat ik helemaal geen kracht hoef te zetten, op de filmpjes op internet zie je best veel mensen flink op de lever leunen. Waar kan dit aan liggen? De koffie loopt er niet echt uit ofzo.
Sorry van mijn geratel, zoals je merkt begin ik net maar sta ik open om te leren! Het is best ontspannend om een mooi bakkie te zetten en zou natuurlijk ervoor willen zorgen dat ik de machine mag laten staan op het aanrecht haha! dat lukt alleen als het ook nog is daadwerkelijk lekker wordt.
Hoor graag naar jullie feedback!
Re: La Pavoni Beginner (need some help)
2Met voorgemalen koffie ben je dubbel kansloos.
Ten eerste is dat ouwe zooi .Ten tweede klopt de maalgraad nooit.
Als je dat wilt doen blijf je pleur zetten.Kom je niet omheen.
Versgemalen bonen van verse koffie.Allerbelangrijkste!
Tamper is volstrekt onbelangrijk.
Een passend potje van bijvoorbeeld oregano uit het kruidenrek werkt goed.Heb ik vaak zat gebruikt.
Dat je geen kracht hoeft uit te oefenen ligt aan de voorgemalen ouwe zooi die je gebruikt.Ik zeg dat zo cru omdat ik me verbaas over de adviezen in zo'n koffiewinkel.
Ze weten beter.( hoop ik )
Je koffiemachine is trouwens wel van het goede soort.
Ten eerste is dat ouwe zooi .Ten tweede klopt de maalgraad nooit.
Als je dat wilt doen blijf je pleur zetten.Kom je niet omheen.
Versgemalen bonen van verse koffie.Allerbelangrijkste!
Tamper is volstrekt onbelangrijk.
Een passend potje van bijvoorbeeld oregano uit het kruidenrek werkt goed.Heb ik vaak zat gebruikt.
Dat je geen kracht hoeft uit te oefenen ligt aan de voorgemalen ouwe zooi die je gebruikt.Ik zeg dat zo cru omdat ik me verbaas over de adviezen in zo'n koffiewinkel.
Ze weten beter.( hoop ik )
Je koffiemachine is trouwens wel van het goede soort.
3Helemaal met cremalover eens, zonder maler ben je kansloos en gaat het nooit wat worden. De Graef vooral links laten liggen en een echte maler kopen. Als je een beperkt budget hebt is de Bezzera BB005 of Euraka Mignon Specialita een goed startpunt. De zoekfunctie is hier je grote vriend want er zijn genoeg topics over malers.
Daarnaast verse bonen (geen supermarkt, Simon Levelt of Kaldi) maar zakjes bonen waar een branddatum op staat die maximaal 2 weken in het verleden ligt (liefst 1 week).
Daarnaast verse bonen (geen supermarkt, Simon Levelt of Kaldi) maar zakjes bonen waar een branddatum op staat die maximaal 2 weken in het verleden ligt (liefst 1 week).
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
4Ja zonder maler gaat het echt niks worden. Sorry. Zolang je maalsel heen weerstand biedt kun je ook geen druk opbouwen. Je bent dan dus ook geen espresso aan het zetten. Los van een niet passende maalgraad bij aankoop van gemalen koffie loopt de kwaliteit zo snel terug dat het na een paar uur al niet meer voldoet.
De genoemde Bezzera BB005 is voor pak en beet 250 e de goedkoopste optie. De Eureka Mignon gaat je al snel 400 e kosten. Tweedehands is een optie. Een vriend van me verkoopt dacht ik een Mignon en PdG heeft voor zover ik weet een Bezzera staan.
Ik zou wel een tamper kopen. Een goed passende tamper gaat je helpen. Neem bijvoorbeeld de 51 mm Joe Frex bij Van Pommeren.
Check ook even de boilerdruk op je machine. Een goed vertrekpunt is een max druk van ca 0.8 a 0.9 bar. Zeker niet hoger.
Met een 1 gats stoomtip is het veel makkelijker opschuimen.
De genoemde Bezzera BB005 is voor pak en beet 250 e de goedkoopste optie. De Eureka Mignon gaat je al snel 400 e kosten. Tweedehands is een optie. Een vriend van me verkoopt dacht ik een Mignon en PdG heeft voor zover ik weet een Bezzera staan.
Ik zou wel een tamper kopen. Een goed passende tamper gaat je helpen. Neem bijvoorbeeld de 51 mm Joe Frex bij Van Pommeren.
Check ook even de boilerdruk op je machine. Een goed vertrekpunt is een max druk van ca 0.8 a 0.9 bar. Zeker niet hoger.
Met een 1 gats stoomtip is het veel makkelijker opschuimen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
5Woon je in de buurt van Assen? Ik heb zelf een Pavoni Professional van 20 jaar oud, met Tije's koelring en een zelfgemaakt 1-gats stoomtip. Het was aardig wat puzzelen, maar vind persoonlijk dat er (inmiddels) een goede espresso uit komt, en ook melk opschuimen lukt goed. Als je in de buurt woont of bent, kan je best een keer je spullen meenemen en dan kunnen we ze naast elkaar zetten.
En voor de rest van het forum, euh, ik zal even een introductiepost maken, want ik heb al die tijd alleen meegelezen.
En voor de rest van het forum, euh, ik zal even een introductiepost maken, want ik heb al die tijd alleen meegelezen.
6Hi al,
Sorry voor de vertraging, ben onderweg voor werk. Allereerst dank voor de feedback!
Ik had niet verwacht dat simonlevelt geen goede zaak zou zijn, gezien het Een koffie speciaalzaak is! Ik begrijp iig dat de maalgraad nog fijner moet zodat ik meer druk op kan bouwen.
De machine werkt (denk ik) goed. Blijft netjes rond de 1 bar hangen en lekt nergens. Dus dan blijft idd de koffie over als probleem. Bezerra zou dan inderdaad de beste ,lees goedkoopste, optie zijn. Ik zet namelijk niet veel koppen per dag. Weekend misschien wat meer als ik thuis ben maar goed, zal ook marktplaats afstruinen. Hou oud mag een maler van voorgenoemde merken zijn voordat het een slechte koop wordt?
@yuri, Thanks voor het aanbod en leuk! Ietwat ver weg alleen maar als het niet lukt dat Pm ik je zeker hoe ben je aan de koelring gekomen?
@crema, Thanks dat iig de machine goed is :p
Binnenkort meer!
Sorry voor de vertraging, ben onderweg voor werk. Allereerst dank voor de feedback!
Ik had niet verwacht dat simonlevelt geen goede zaak zou zijn, gezien het Een koffie speciaalzaak is! Ik begrijp iig dat de maalgraad nog fijner moet zodat ik meer druk op kan bouwen.
De machine werkt (denk ik) goed. Blijft netjes rond de 1 bar hangen en lekt nergens. Dus dan blijft idd de koffie over als probleem. Bezerra zou dan inderdaad de beste ,lees goedkoopste, optie zijn. Ik zet namelijk niet veel koppen per dag. Weekend misschien wat meer als ik thuis ben maar goed, zal ook marktplaats afstruinen. Hou oud mag een maler van voorgenoemde merken zijn voordat het een slechte koop wordt?
@yuri, Thanks voor het aanbod en leuk! Ietwat ver weg alleen maar als het niet lukt dat Pm ik je zeker hoe ben je aan de koelring gekomen?
@crema, Thanks dat iig de machine goed is :p
Binnenkort meer!
7Ik heb geen verstand van de Pavoni, maar als je een goede molen zoekt, als deze
viewtopic.php?f=14&t=9658
nog te koop is zou ik die kopen!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
8Daar zijn al meerdere kopers voor.Dirk Jan schreef:Ik heb geen verstand van de Pavoni, maar als je een goede molen zoekt, als deze
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...
Roaster: Huky500
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...
Roaster: Huky500
9Tommie schreef: do 29 nov 2018, 00:57 Hi al,
...
Ik heb hem met koelring gekocht van marktplaats. Dus het zou ook zo maar van een forumlid kunnen zijn geweest .
10Ik heb zelf een koelring gemaakt.
Als je handig bent kun je dat zelf ook.
Koop een koelrib voor €12 in de elektronica zaak.
Zaag op maat (ongeveer 13x2,5 cm), vijl en schuur alles netjes.
Dan verhitten tot 300 graden C en op natuurlijke wijze laten afkoelen.
Aluminium blijft dan ongeveer 24 uur redelijk makkelijk buigbaar zonder te scheuren.
Vervolgens kun je hem om een mal heen buigen.
Maar hiervoor is wel gereedschap nodig.
Tenzij je héééél sterk bent.....
Ik heb nog een proefmodel koelring, maar voor een pre-millennium model en die kop is kleiner dan post-millennium modellen (als ik het goed heb).
Maar de temperatuur stabiliteit van de post-millennium modellen is veel beter dan van die daarvoor, als ik me niet vergis.....
Als je handig bent kun je dat zelf ook.
Koop een koelrib voor €12 in de elektronica zaak.
Zaag op maat (ongeveer 13x2,5 cm), vijl en schuur alles netjes.
Dan verhitten tot 300 graden C en op natuurlijke wijze laten afkoelen.
Aluminium blijft dan ongeveer 24 uur redelijk makkelijk buigbaar zonder te scheuren.
Vervolgens kun je hem om een mal heen buigen.
Maar hiervoor is wel gereedschap nodig.
Tenzij je héééél sterk bent.....
Ik heb nog een proefmodel koelring, maar voor een pre-millennium model en die kop is kleiner dan post-millennium modellen (als ik het goed heb).
Maar de temperatuur stabiliteit van de post-millennium modellen is veel beter dan van die daarvoor, als ik me niet vergis.....
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60