Vandaag een mijlpaal, m'n eerste bakkie op weg naar het koffie walhalla (??) Geen succes trouwens
Ik kreeg m'n AeroPress binnen dus ik dacht: tijd voor een test.
Ik zie geen algemeen topic over de AeroPress trouwens (alleen een hele oude) dus ik typ m'n bevindingen maar even hier.
Eerst dat ding goed schoongemaakt. Dat doe ik altijd met dingen waar voedsel in moet maar was echt nodig, hij voelde vettig aan. Voelt verder goed en kwalitatief aan. Een smelt-haartje aan de roerstok ontdekt gelukkig, die wil ik liever niet in mijn buik al zou ik dat vast wel overleefd hebben.
Ik wilde recept zoveel mogelijk gelijk houden aan mijn oude methode met de antieke Philips dripper. Dus zelfde koffie (DE 4|Select snelfiltermaling). Temperatuur gegokt op 92. 14 gram koffie, 210 ml water, brouwtijd ca 4 min (althans, dat was de opzet). Kort geroerd direct na het opschenken.
Dat ging niet zoals gewenst. De koffie was al binnen een minuut spontaan doorgelopen voor 80%. Niet vreemd want inderdaad wordt meestal een fijnere maling aangeraden dan "gewoon" snelfiltermaling. Toch nog 2e keer kort geroerd na een minuut. En drukken na het aflopen van de 4 minuten timer. Gek: dat ging erg moeilijk. Dat kan nooit gelegen hebben aan te fijne maling. Ook niet aan fines, die zitten niet of nauwelijks in de fabriekspakjes koffie. Dus ik denk dat het moet liggen aan de nieuwigheid van het rubber of zo. Eigenlijk drukte ik vrijwel alleen nog maar lucht door.
Tot overmaat van ramp bleek ook het gekozen kopje te klein dus ik morste veel.
De smaak: niet onaardig maar toch minder dan m'n gezette kopjes. Beetje slappig. Ligt niet aan de AeroPress denk ik, ik zal toch nog wat moeten tunen. Om de vergelijking zo gelijk mogelijk te houden met m'n oude situatie, ga ik nog wel even door met deze fabriekskoffie. Maar ik ga experimenteren met de inverted methode om het te snelle doorlopen voorlopig tegen te gaan (zolang ik nog geen maler heb en ook geen kwaliteitskoffiebonen). Dat zal de extractie al verhogen. En ik vermoed dat ik toch nog wat hoger moet gaan zitten met de temperatuur (of misschien juist wel lager). De inverted methode zal sowieso ook wat betere extractie geven dus dat ga ik eerst testen morgen. Issie dan nog te slap, dan temp ophogen.