Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

11
Je kan thuis met "normale" apparatuur nog betere cappu's maken dan bij Bagels&Beans! Je moet alleen even weten wat te doen.

Even de terminologie helder krijgen, ik heb het idee dat je "hendels" verward met portafilters....., en dat kùnnen hendelmachines zijn, maar dat hoeft echt niet, de meeste zijn zelfs geen hendelmachines.
Hendelmachines zijn het het minst auto, je doet eigenlijk alles zelf. Dan heb je nog semi-automaten (de grootste groep?), volautomaten en superautomaten (dat was wat je had). Super-, en volautomaten worden nog wel eens door elkaar gehaald. Lees dit: http://www.coffeegeek.com/guides/howtob ... tomachines.

Zo te lezen hoef je je ook geen zorgen te maken over ruimte. De meeste semi-prof machines, zoals velen hier gebruiken, vallen wel binnen die 30 centimeter.
En als je ook enige moeite wil doen voor een lekkere koffie staat m.i niet zo heel veel je meer in de weg, anders dan de aanschaf van de juiste apparatuur en goede boontjes. En even flink oefenen! ;)

Qua tijd: ik heb ongeveer 7 minuten nodig voor 2 cappu's, vanaf alles klaarzetten tot schoonmaken. Het opwarmen van mijn machine (met E61 zetgroep) kost normaal 45 minuten, met een theedoek rond de groep kan ik dat verkorten tot 30 minuten.

Stroomverbruik zou ik ook niet mee zitten, het kost je slechts enkele dubbeltjes per dag (de apparaten staan maar 20% van de tijd daadwerkelijk stroom te trekken).

Stel je zou een Bezzera BZ07 of BZ10 met een Bezzera BB005 kopen (of een Vario) en daarbij wellicht nog wat parafernalia (tamper en wat melkkannetjes) dan ben je voor €1400 klaar.
Allerbelangrijkste is evenwel dat je beschikking hebt over zo vers mogelijke boontjes, en dat kan nog lastig zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

12
Spironski schreef: Even de terminologie helder krijgen, ik heb het idee dat je "hendels" verward met portafilters....., en dat kùnnen hendelmachines zijn,
Vrij zeker dat de TS het goed heeft hoor. De apparaten die ik noemde zijn allemaal hefboommachines.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

13
Ah oké, ik liet me misleiden door dit zinnetje van TS:
 De automaten zelf valt mij op dat ze allemaal hendel machines zijn, is dat niet moeilijker? 
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

14
Ik krijg zojuist een tweedehands ECM Giotto aangeboden, eigenaar is de tweede eigenaar en de leeftijd is niet duidelijk. Wel ziet hij er verder prima uit en heeft hij net een onderhoudsbeurt gehad.
Is dat iets wat ik zou moeten overwegen? Zo ja, wat mag zo een ding kosten?

Sorry dat ik opeens van de hak op de tak ga, maar ik krijg dat ding toevallig op mijn pad.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

15
Ik zou toch wat meer willen weten over het apparaat: leeftijd, waar gebruikt, hoe onderhouden. Op zich is een Giotto een uitstekend apparaat en in goede staat zie ik ze wel rond de €550 van eigenaar verwisselen.

Maar stel dat je de machine voor €350 kan kopen, dan kan je dat overwegen en het risico op een reparatie voor lief nemen. Als je het apparaat dan helemaal laat opknappen ben je wellicht €150 kwijt, maar heb je alsnog voor niet teveel geld een uitstekende machine.
Wat voor onderhoudsbeurt heeft die machine net gehad, is daar duidelijkheid (bon?) over?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

16
De verkoper meldt dit:

De machine is helemaal nagelopen en bepaalde delen zijn (preventief) vervangen bij de service. Naast de gebruikelijke dingen als bijv een rubberen groepsring gaat het dan om dingen die om de zoveel jaar moeten gebeuren om de machine netjes en veilig te houden zoals veiligheidsklep voor de stoomboiler, vacuumklep, etc. Verder is de drukregelaar vervangen voor een nauwkeuriger exemplaar, dus die is nieuw. Druk en temperatuur zijn opnieuw afgesteld (op 1,1 bar en 9 bar zet druk). Enfin een heel verhaal maar het komt erop neer dat hij helemaal netjes is nu, echt in prachtige staat.

Over de leeftijd geeft hij aan dat hij het apparaat twee jaar heeft en tweede eigenaar is.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

17
activ schreef:Ik krijg zojuist een tweedehands ECM Giotto aangeboden, eigenaar is de tweede eigenaar en de leeftijd is niet duidelijk. Wel ziet hij er verder prima uit en heeft hij net een onderhoudsbeurt gehad.
Is dat iets wat ik zou moeten overwegen? Zo ja, wat mag zo een ding kosten?

Sorry dat ik opeens van de hak op de tak ga, maar ik krijg dat ding toevallig op mijn pad.

Ga er maar vanuit dat het een redelijk oude machine is, anders weten ze de leeftijd heus wel, haha
En wat mag hij kosten..... ik zou er niet meer dan 500 voor neerleggen als het een ouder model is. Maar let op want volgens mij zijn er ook een paar types gemaakt. hele oude, door rocket enz enz.

nieuwer model
http://link.marktplaats.nl/534489820
ouder, zie logo
http://link.marktplaats.nl/534141180
rocket = volgens mij nu de nieuwste?
http://link.marktplaats.nl/524211052

Wie heeft hem gerepareerd?
Laatst gewijzigd door Midas op ma 27 feb 2012, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

18
Midas schreef:
activ schreef:Ik krijg zojuist een tweedehands ECM Giotto aangeboden, eigenaar is de tweede eigenaar en de leeftijd is niet duidelijk. Wel ziet hij er verder prima uit en heeft hij net een onderhoudsbeurt gehad.
Is dat iets wat ik zou moeten overwegen? Zo ja, wat mag zo een ding kosten?

Sorry dat ik opeens van de hak op de tak ga, maar ik krijg dat ding toevallig op mijn pad.

Ga er maar vanuit dat het een redelijk oude machine is, anders weten ze de leeftijd heus wel, haha
En wat mag hij kosten..... ik zou er niet meer dan 500 voor neerleggen als het een ouder model is. Maar let op want volgens mij zijn er ook een paar types gemaakt. hele oude, door rocket enz enz.

nieuwer model
http://link.marktplaats.nl/534489820
ouder, zie logo
http://link.marktplaats.nl/534141180
rocket
http://link.marktplaats.nl/524211052

Wie heeft hem gerepareerd?
500 is voor een magisch getal geloof ik. :mrgreen:

Re: Keuzes, verwarring, bomen en bos

19
Ik begrijp dat de pressostaat is vervangen, dat er een nieuwe vacuümbreker en een veiligheidsventiel op zitten en dat de douche en groepsring zijn vervangen. Dat is niet verkeerd.
Dan heb je nog het pompje en verwarmingselement en als je pech hebt gaat de brainbox kapot. Wat verder nog roet in het eten kan gooien is erge verkalking. Maar dat zijn allemaal zaken die te verhelpen zijn. De boiler en de E61 zetgroep gaan niet zo snel kapot, en die laatste is goed te servicen.

Zo bij elkaar lijkt €500 me dan toch wel redelijk goedkoop hoor. Wat ook een pré is, is dat de Giotto een gewilde machine is. Ik denk dat de re-sell waarde erg goed is. Mocht de machine je toch niet bevallen, dan kan je hem waarschijnlijk voor dezelfde prijs weer verkopen.

Wat vraagt de verkoper voor die machine?

Ik meen trouwens dat die halfronde drukmeter de middelste variant was, en die met de ronde klok de oudere? de Rocket Giotto zou volgens mij inderdaad de nieuwste moeten zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder