Re: Eerste roast Gene-Cafe

11
ik ben een dankbaar gebruiker van eric's profiel boven.
Ben nu aan mijn 98e branding met de Gene dus in dat geval begin ik het fingerstpitzengefühl te krijgen volgens bovenstaande posting!
En langzamerhand krijg ik inderdaad meer vat op de Gene.
de omgevingstemperatuur is enorm bepalend, bij een lage omgevingtemp gaat je roastertijd alleen maar omhoog omdat mi het verwarmingselement het niet aankan.
ook is al beschreven om met een doos erom heen te branden, dan zuigt de Gene voorverwarmde lucht aan.
Ik doe dit binnen in de keuken, moet hem wel kort onder een deels geopend raam zetten.
merk wel dat ie sneller in temperatuur klimt.
250 graden heb ik nooit gezien op de gene dus mijn max ligt op 235 en dat is genoeg.
Ik ben sinds kort de slow roast methode van Claus Fricke, Kaffeerösten zu Hause, aan het uitproberen op een batch van Sidamo.
eerst 8 minuten op 160 graden, dan snel afkoelen en dan in een voorverwarmde gene.
Op naar 235, had een max totale tijd tot en met eerste crack van 16 minuten.
Nu 7 dagen later geproefd en ik moet zeggen iets zuurfris, wel choco erdoor en een niet onprettige nasmaak. Vanmiddag proef ik de Sidamo op het eric's profiel ( haha Eric gaat toch in de historie als jouw profiel) gebrand dus ben benieuwd.
Kortom nog veel te ontdekken.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀

Re: Eerste roast Gene-Cafe

12
Even voor de duidelijkheid: als we het hier over de "Erics" hebben, gaat dat over de E61 groep thermometer. "Onze" Erik met z'n brandprofiel wordt met een "k" geschreven.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Eerste roast Gene-Cafe

13
Ik blijf het grappig vinden dat ik een eigen profiel heb (Erics profiel wat eigenlijk eriks profiel zou moeten zijn ;) ). Enige wat ik gedaan heb is de misvatting uit het originele profiel halen en dit verder doorontwikkelen.

Wat ik persoonlijk niet snap is dat mensen in de winter langer moeten branden. Dit is bij mij niet het geval. Persoonlijk vind ik koud weer fijner. Bij warm weer klimt de Gene te snel in temperatuur en schakelt hij te vaak waardoor de branding wat minder regelmatig is. Bij koud weer klimt de Gene wat langzamer en schakelt hij minder waardoor je een egalere branding krijgt.

Bij warm weer is het verschil tussen de BT (bean temperature) en ET (omgevingstemperatuur) groter waardoor je meer kans hebt op een minder egale branding. Je geeft de bonen meer hitte dan dat ze op kunnen nemen. Met koud weer gaat de temperatuur langzamer omhoog waardoor je minder kans hebt teveel hitte te genereren en de bonen op de punten te verbranden. De opname van warmte is in mijn beleving gelijk omdat deze nog steeds niet lager is dan de boon op kan nemen.

Voorwaarde is wel dat de Gene goed is voorverwarmt. In de winter wil ik dan ook nog al eens de Gene een minuut langer op laten warmen om het verschil te compenseren. Zet hierbij de temperatuur niet hoger dan in de zomer omdat de bonen dan in een veel te hete drum gaan en in de eerste minuut al meer kans hebben te verbranden.

Professionele branders verwarmen hun drumrooster ook voor tot ongeveer 200-220c voordat de bonen er in gaan. Nadeel van de Gene is dat de rotatiesnelheid van de drum eigenlijk te laag is waardoor je moet oppassen. De bonen worden dan niet snel genoeg door elkaar geschept om verbranding te voorkomen.

Even wat meer uitleg met het hoe, wat en waarom zodat jullie de basics beter begrijpen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Eerste roast Gene-Cafe

14
Nog een aanvulling. Mijn Gene met het originele (220v) element haalde in de winter met -10c en gevulde voorverwarmde trommel in 5 min al de 235c. Met het nieuwe element haalt mijn Gene nu pas na 10 min de 230c bij 0c. De uiteindelijke brandtijden zijn exact gelijk gebleven met EOR van rond de 14:00 minuten. Dit versterkt de conclusie van mijn post hierboven.

Mijn brandingen zijn alleen maar mooier en beter geworden met de tragere Gene. Ik zit nu rond de 350 brandingen totaal.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Eerste roast Gene-Cafe

15
Bij warm weer is het verschil tussen de BT (bean temperature) en ET (omgevingstemperatuur) groter
Dat mag je me even uitleggen, ik zou zeggen dat het verschil kleiner is?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Eerste roast Gene-Cafe

16
Bij warm weer verwarmt de Gene sneller dan dat de bonen hitte op kunnen nemen, verschil is dus groot (na 5min temp al op bijvoorbeeld 230c terwijl de bonen 150c zijn). Bij koud weer verwarmt de Gene minder snel en nemen de bonen evenveel hitte op dus is het verschil kleiner (na 5 min temp op 210c terwijl de bonen ook 150c zijn).

In het eerste geval geef je de bonen teveel aan warmte wat slecht is voor het resultaat. In het tweede geval is de balans beter en het resultaat beter.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Eerste roast Gene-Cafe

17
Ah oké, zo! Zit wat in.

Wat wel duidelijk wordt, is dat je die brandprofielen vooral als leidraad moet nemen, vooral de tijden daarin. Elke Gene reageert weer wat anders, de ene is sneller dan de andere. Uiteindelijk zijn het je eigen zintuigen die je vertellen wat te doen. Kijk en luister daarbij vooral naar de bonen, en minder naar de temperaturen en tijden op de machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Eerste roast Gene-Cafe

18
Vanmorgen weer 250gr.Yellow Bourbon Brasil gebrand, ongeveer volgens het aangepaste profiel van Erik.

De tijden haalde ik niet helemaal. Het duurde iets langer om op voor-verwarm temperatuur te komen en ook steeds een minuutje of zo langer voor de andere tijden.
De koudere start temperatuur heeft hierin denk ik een rol, of onze Gene doet het allemaal wat trager.

Ik hoorde wel duidelijk na 12 min. bij een paar bonen de 1krak, maar daarna niet echt vaak, gewoon af en toe een pop. Het is in elk geval niet zoals bij popcorn, waar je na de eerste pop een hele berg popjes hoort.

Daarna temp 1 minuut omlaag naar 205c en vervolgens rond de 2.5 en 3 minuten erbij naar 235c en direct uit de Gene gehaald en gekoeld. De bonen gaan met die luchtdruk blaas methode in ongeveer 30 seconden naar hand temperatuur. Wel heb ik de Gene het programma verder laten doorlopen van koelen.
De bonen zijn nu een heel klein tintje lichter als die van gister.

De boel is weer gefilmd, dus als er behoefte aan is kan het gedeeld worden.

Re: Eerste roast Gene-Cafe

19
Alice schreef:Ik hoorde wel duidelijk na 12 min. bij een paar bonen de 1krak, maar daarna niet echt vaak, gewoon af en toe een pop. Het is in elk geval niet zoals bij popcorn, waar je na de eerste pop een hele berg popjes hoort.

Daarna temp 1 minuut omlaag naar 205c en vervolgens rond de 2.5 en 3 minuten erbij naar 235c en direct uit de Gene gehaald en gekoeld.
Zelf gebruik ik de vliesjesvanger nooit. Ik haal hem eraf en zet tijdens het branden een vergiet onder een hoek tegen de uitlaat. Zo vang je de vliesjes behoorlijk goed op en hoor je de kraks echt heel veel beter. Scheelt in het begin ontzettend in het inschatten van de kraks.

Die 205C is echt te laag. Je zult aan het begin van de eerste krak hem eerder richting 220-225C moeten draaien.

De Gene zijn programma af laten maken is een goed idee om de elektronica af te laten koelen. Dat doet ook nagenoeg iedereen hier. Zo te lezen heb je een goed startpunt en is het nu ervaring op gaan bouwen. Veel succes.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: Eerste roast Gene-Cafe

20
ok van beide ben ik een gebruiker de Eric's E 61 thermometer die zit op mijn ECM en Eriks profiel heb ik als leidraad. Ik volg hem niet helemaal maar wel als rode draad. Ik noteer alles in een excel bestand en zie mooie constante waarden en sommige absoluut afwijkende. De Claus Fricke methode levert een iets vanile achtige smaak met wst fris zuur om zoet te eindigen. De Eriks methode ben ik nog niet zeker van dadelijk nog eens proeven.
Home: faema e61 originale,Mythos1, Eureka Specialita en nog genoeg 😀