Re: Mazzer Philos

131
Rosanne schreef:Ik neig ook steeds meer naar een mazzer philos naast mijn niche. Ik wil eigenlijk 83 mm schijven maar die zijn er nu simpelweg nog haast niet in single dose versies.

Als ik de 200 schijven neem in combinatie met light roast koffie, ga ik er dan op vooruit ten opzichte van de niche zero die ik nu gebruik?

Ik wil wel echt het gevoel hebben dat ik er een ander smaakprofiel mee naar boven kan halen. Als het nauwelijks te proeven is hou ik liever het geld (het kost toch €1000) in de zak voor iets anders.

Iemand ervaring hiermee die bijv ook een niche zero heeft gehad en inmiddels redelijk heeft kunnen vergelijken?
Ik heb die combinatie. Alleen nog niet de tijd en energie gehad om ze 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Het staat nog wel op mijn agenda om ze beiden zo in te regelen dat ze dezelfde extractie geven.

132
Rosanne schreef:Ik neig ook steeds meer naar een mazzer philos naast mijn niche. Ik wil eigenlijk 83 mm schijven maar die zijn er nu simpelweg nog haast niet in single dose versies.

Als ik de 200 schijven neem in combinatie met light roast koffie, ga ik er dan op vooruit ten opzichte van de niche zero die ik nu gebruik?

Ik wil wel echt het gevoel hebben dat ik er een ander smaakprofiel mee naar boven kan halen. Als het nauwelijks te proeven is hou ik liever het geld (het kost toch €1000) in de zak voor iets anders.

Iemand ervaring hiermee die bijv ook een niche zero heeft gehad en inmiddels redelijk heeft kunnen vergelijken?
De Niche naast de DF64v met stock burrs en SSP mp gehad. De Niche geeft over algemeen een wat zwaardere smaak en romige mondgevoel. Maar goed, is ook allemaal betrekkelijk en te sturen natuurlijk. Ik heb de Niche wel weggedaan omdat mijn smaak wat veranderd is afgelopen jaren naar een wat lichtere smaak. De platte schijven sluiten daar beter op aan voor mijn gevoel en smaak.

Je krijgt er sowieso koffie uit en het is vooral leuk om 2 malers naastelkaar te kunnen gebruiken!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Mazzer Philos

133
Het gaat mij er niet om dat het leuk is om twee malers te hebben. Daar is €1000 min te veel geld voor. Ik wil er dan ook echt een betere en andere smaak uit kunnen halen die anders is dan de niche. Punt is dat als het verschil echt minimaal is (lees: nauwelijks waarneembaar) dan vind ik dat zonde van mijn geld.
Ik ben dus welke echt op zoek naar een upgrade. Als de mazzer dat niet is dan wacht ik liever iets langer totdat er een andere maler op mijn pad komt

En het hangt natuurlijk ook af van het soort schijf wat in de maler zit.
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

134
Het hangt van de koffie af ja, en het water, de dosering en al het andere wat de barista doet met de gear die hij voor zich heeft.

Of een andere maler en schijven een upgrade is ligt aan jouw smaak. De Niche met zijn 68mm Mazzer happers is geen kattenpis. Ja platte schijven geven een andere smaak maar of dat jouw smaak is kan alleen jij bepalen. Ik ben zelf geswitched van conisch naar plat. Was jaren mijn favoriet. Ik kan niet zeggen dat het een upgrade is maar wel een verandering in smaak naar wat minder intens. Dat beviel mij maar iemand die van een volle dikke body houdt en wat zwaarder die zal conisch een upgrade vinden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

135
Rosanne schreef: za 30 nov 2024, 11:52 Ik neig ook steeds meer naar een mazzer philos naast mijn niche. Ik wil eigenlijk 83 mm schijven maar die zijn er nu simpelweg nog haast niet in single dose versies.

Ik heb sinds twee weken een naler met dezelfde schijven als de Niche Zero.Geweldig.

136
Rosanne schreef: za 30 nov 2024, 12:38 Het gaat mij er niet om dat het leuk is om twee malers te hebben. Daar is €1000 min te veel geld voor. Ik wil er dan ook echt een betere en andere smaak uit kunnen halen die anders is dan de niche. Punt is dat als het verschil echt minimaal is (lees: nauwelijks waarneembaar) dan vind ik dat zonde van mijn geld.
Ik ben dus welke echt op zoek naar een upgrade. Als de mazzer dat niet is dan wacht ik liever iets langer totdat er een andere maler op mijn pad komt
Afbeelding

En het hangt natuurlijk ook af van het soort schijf wat in de maler zit.
Zoals James Hoffman ook in èèn van zijn videos met particle analyses heeft duidelijk gemaakt ga je nauwelijks verschil merken tussen de twee (conische en 83 plat). Hij had ook proefsgewijs de Zero en Duo van Niche vergeleken en kon geen duidelijke verschil proeven.

Ook ik kon de verschil niet proeven tussen de zero en mijn df83v met standaard schijven.

Wat jij zoekt voor naast de niche is een maler met labsweet schijven of Multi purpose. Dat gaat de "grote" verschil wat je zoekt maken.

Ik heb alleen geen idee in hoeverre het verschil is tussen SSP schijven op 83mm en 64mm want anders zou je misschien ook de goedkopere 64mm kunnen overwegen.

Ik gebruik zelf de Labsweet schijven voor bijna alles. Bij hele lichte brandingen wissel ik naar Multi purpose.
Als je al een Niche Zero hebt waar je tevreden mee bent voor de meeste koffie wat je drinkt dan is multi purpose de grootste tegenpool die een drastisch verschil zal maken wat de Niche nooit zal kunnen evenaren.
Wil je een iets minder dramatisch verschil dan is lab sweet misschien een betere middenmoot en die werken ook goed op dark roast
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs