Re: Lungo vs Americano

21
neurd schreef:Het heeft echter te weinig smaak als je het vergelijkt met een espresso.
Heeft een espresso met een hoop water echt minder smaak dan een normale espresso? Joh.. Wat had je dan verwacht? :lol: Misschien dan gewoon espresso's zetten tot je mok gevuld is?

Maar als ik het goed begrijp is het voor je gasten, dus je drinkt het zelf niet. Je gasten hebben een andere (vaak onbewust van hoe koffie hoort te smaken) smaak als ze filterkoffie drinken van een roodmerk dan jij die elke dag espresso's naar binnen slurpt. Ik denk dat ze wel tevreden zullen zijn met een americano of long black of wat ook.

Overigens heb ik nog nooit een americano gekregen waar ter wereld waar eerst het water en dan de koffie op was gezet. Altijd eerst de koffie of een kannetje heet water er bij. Maar ik had er ook nooit van gehoord en vind het briljant :)
Rocket Cellini - Fiorenzato F64 Evo

22
hrichard schreef:
neurd schreef:Het heeft echter te weinig smaak als je het vergelijkt met een espresso.
Heeft een espresso met een hoop water echt minder smaak dan een normale espresso? Joh.. Wat had je dan verwacht? :lol: Misschien dan gewoon espresso's zetten tot je mok gevuld is?

Maar als ik het goed begrijp is het voor je gasten, dus je drinkt het zelf niet. Je gasten hebben een andere (vaak onbewust van hoe koffie hoort te smaken) smaak als ze filterkoffie drinken van een roodmerk dan jij die elke dag espresso's naar binnen slurpt. Ik denk dat ze wel tevreden zullen zijn met een americano of long black of wat ook.

Overigens heb ik nog nooit een americano gekregen waar ter wereld waar eerst het water en dan de koffie op was gezet. Altijd eerst de koffie of een kannetje heet water er bij. Maar ik had er ook nooit van gehoord en vind het briljant :)
Bij mij aan de kar krijg je ze zoals het hoort zonder de koffie te verbranden = Bittere zooi creëren.
Ik heb het altijd al zo gedaan, is gewoon logisch. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

23
Wie bij mij aan de bar een americano besteld krijgt hem ook óp water gezet. Ook al komt er 92 graden water uit de KvdW theekraan, het presenteert gewoon veel mooier met de crema erop.
Omdat hij bij ons niet op de kaart staat is dat niet zo vaak en vraag ik vaak ook hoe sterk ze hem willen. Omdat je met een kannetje water dat zelf kan bepalen, en het enorm wisselt hoe sterk ze hem willen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

24
Joep schreef:Wie bij mij aan de bar een americano besteld krijgt hem ook óp water gezet. Ook al komt er 92 graden water uit de KvdW theekraan, het presenteert gewoon veel mooier met de crema erop.
Omdat hij bij ons niet op de kaart staat is dat niet zo vaak en vraag ik vaak ook hoe sterk ze hem willen. Omdat je met een kannetje water dat zelf kan bepalen, en het enorm wisselt hoe sterk ze hem willen.
Dat is natuurlijk een nobel streven om te vragen "hoe sterk" gaat dan vaak genoeg nog fout omdat we allemaal een eigen perceptie hebben wat smaak etc betreft. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

25
Mensen die een americano bestellen die niet op de kaart staat weten wel wel wat ze willen hoor.
Ik laat de maat van het kopje zien afhankelijk van of ze single of double shot bestellen, en dan kunnen ze aangeven of dat ok is. Dit is eens in de week ofzo, dat iemand een americano bij me bestelt, dus op een gegeven moment ken je de mensen die het bestellen ook wel.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60