De ponte vecchio zit er goed uit en de prijs is ook te doen. Is espressocoffeeshop.com een betrouwbare internetsite om online te bestellen?
Het enige dat mij tegenstaat is de kleine inhoud van de portafilter en onze koffiegewoonte. Klopt het dat je met de Lusso maar 1 espresso/ristretto per keer kan maken?
Re: twee weken Pavoni
22Hij bestaat ook in dubbele uitvoering, en die is niet eens veel groter of duurder.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
23Ik was vandaag met twee van m'n La Pavoni's bij Peter van der Weerd en plaatste alvast wat plaatjes hier:
http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... vonis.html
http://kostverlorenvaart.blogspot.nl/20 ... vonis.html
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
24Yep, die ben ik ook tegen gekomen maar dan moet ik nog steeds twee keer koffie zetten voor twee kopjes.
Dan heb je de Elektra Micro Casa a Leva. Qua uiterlijk vind ik het geen topper, met dat kitscherige vogeltje er boven op. Die kan er natuurlijk altijd af maar je hoeft van mijn kant geen begrip te krijgen dat je ueberhaupt zoiets durft te fabriceren.
Als ik dat aspect los laat, lijkt het mij een goede koop, op de prijs na: 1000 euro is eigenlijk meer geld dan ik wil betalen.
De strega spreekt mij het meest aan maar die is veel te duur.
Misschien toch maar een E61...
Een goede twee-hands
Dan heb je de Elektra Micro Casa a Leva. Qua uiterlijk vind ik het geen topper, met dat kitscherige vogeltje er boven op. Die kan er natuurlijk altijd af maar je hoeft van mijn kant geen begrip te krijgen dat je ueberhaupt zoiets durft te fabriceren.
Als ik dat aspect los laat, lijkt het mij een goede koop, op de prijs na: 1000 euro is eigenlijk meer geld dan ik wil betalen.
Misschien toch maar een E61...
Een goede twee-hands
25met alle kleine levers kun je maar een shot tegelijk zetten. je hebt wel de keuzen tussen een enkele of dubbele espresso of meer ristretto stijl shots. maar een shot splitsen zoals met een pompmachine wel kan gaat met een pavoni, elektra of ponte niet.
ik ken ze alle drie heel goed. de elektra en ponte werken met een veer. de pavoni helemaal met de hand. met allemaal kun je heel goede shots maken.
de elektra geeft de minste body maar de meeste smaaknuance. de ponte maakt lekkere ronde shots met flink wat body; als je uitgaat van pakweg 14 gram in het dubbel bakje is het geen enkel probleem om een normaal volume te krijgen. met het enkele bakje en 8-9 gram kom je uit op wat kleinere shots van zeg 20 gram / 25 ml maximaal in anderhalve pull. met de pavoni heb je het allemaal iets meer in de hand (letterlijk) maar is het ook net wat lastiger om de temperatuur en druk te reproduceren. de millenium groep is wat stabieler, maar de premillenium machines hebben ook hun charme. de vogel op de elekra kun je door een glazen bolletje vervangen en dat ziet er meteen stukken beter uit. zoek maar, ik heb ergens hier op het forum wel een plaatje van de mijne staan. en met een andere pakking is het ding heel stabiel wat temperatuur betreft.
ik zou dit soort machines niet snel nieuw kopen. hier maar vooral op kaffeenetz.de worden ze geregeld aangeboden. kopen op een forum gaat meestal probleemloos. reken dan nog wel op een beetje onderhoud, maar dan ben je stukken goedkoper uit. de pavoni is relatief goed koop, ook nieuw. de ponte is in NL lastig aan te komen. de elekra is duurder maar ook een stukje groter dan de andere en toch wel beter afgewerkt. ik ben wel fan van die machine moet ik zeggen.
een strega is inderdaad duurder en groter maar dat is een machine waar je heel veel kanten mee op kunt. en dus inderdaad prima twee shots tegelijk. en ook de een na de ander.
ik heb momenteel een elektra, bacchi, pavoni en ponte staan en hou van afwisseling. de kans bestaat dat mijn ponte vecchio exporr in de verkoop gaat binnenkort.
succes
ik ken ze alle drie heel goed. de elektra en ponte werken met een veer. de pavoni helemaal met de hand. met allemaal kun je heel goede shots maken.
de elektra geeft de minste body maar de meeste smaaknuance. de ponte maakt lekkere ronde shots met flink wat body; als je uitgaat van pakweg 14 gram in het dubbel bakje is het geen enkel probleem om een normaal volume te krijgen. met het enkele bakje en 8-9 gram kom je uit op wat kleinere shots van zeg 20 gram / 25 ml maximaal in anderhalve pull. met de pavoni heb je het allemaal iets meer in de hand (letterlijk) maar is het ook net wat lastiger om de temperatuur en druk te reproduceren. de millenium groep is wat stabieler, maar de premillenium machines hebben ook hun charme. de vogel op de elekra kun je door een glazen bolletje vervangen en dat ziet er meteen stukken beter uit. zoek maar, ik heb ergens hier op het forum wel een plaatje van de mijne staan. en met een andere pakking is het ding heel stabiel wat temperatuur betreft.
ik zou dit soort machines niet snel nieuw kopen. hier maar vooral op kaffeenetz.de worden ze geregeld aangeboden. kopen op een forum gaat meestal probleemloos. reken dan nog wel op een beetje onderhoud, maar dan ben je stukken goedkoper uit. de pavoni is relatief goed koop, ook nieuw. de ponte is in NL lastig aan te komen. de elekra is duurder maar ook een stukje groter dan de andere en toch wel beter afgewerkt. ik ben wel fan van die machine moet ik zeggen.
een strega is inderdaad duurder en groter maar dat is een machine waar je heel veel kanten mee op kunt. en dus inderdaad prima twee shots tegelijk. en ook de een na de ander.
ik heb momenteel een elektra, bacchi, pavoni en ponte staan en hou van afwisseling. de kans bestaat dat mijn ponte vecchio exporr in de verkoop gaat binnenkort.
succes
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
26Hahaha! Ik ben het hélemaal met je eens. Heb zelfs een poosje de angst gehad dat dat uiteindelijk (qua koffie) m'n machine zou worden, gelukkig is het anders gelopen!Virgilio schreef:Dan heb je de Elektra Micro Casa a Leva. Qua uiterlijk vind ik het geen topper, met dat kitscherige vogeltje er boven op. Die kan er natuurlijk altijd af maar je hoeft van mijn kant geen begrip te krijgen dat je ueberhaupt zoiets durft te fabriceren.

Tov de elektra is de Strega wel een veel betere koop en eigenlijk niet eens zo duur.Als ik dat aspect los laat, lijkt het mij een goede koop, op de prijs na: 1000 euro is eigenlijk meer geld dan ik wil betalen.
Ik ben zelf tegen een Mini Gaggia aangelopen, een ideaal machientje wanneer je de beperkingen op de koop toe neemt.

(Backflow van koffiegruis in de boiler)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
27Is toch niet zo erg? Krijg je gewoon Koffie ToebroekBackflow van koffiegruis in de boiler

La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
28Ja en ik kiep na gebruik het boilertje leeg.
Het is maar een klein apparaatje, das dan wel handig.

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
29En die spoel je even na en zet er dan weer een beetje water in?R&B schreef:Ja en ik kiep na gebruik het boilertje leeg.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
30Ja, ff omspoelen idd, er blijft altijd wel wat in staan.
Voor gebruik spoel ik em ook ff om, vind ik frisser dan dat laagje water wat er al een poosje in staat.
Voor gebruik spoel ik em ook ff om, vind ik frisser dan dat laagje water wat er al een poosje in staat.