Hallo Forum-leden,
allereerst bedankt voor jullie inbreng!
Ik heb een bezzera 005 maler, een tweede-hands Pavoni Professional gekocht en een koelring van Tije. Sinds twee weken ben ik bezig met het optimaliseren.
Ik heb mijn Pavoni bij Kafko laten reviseren. Het was daar genoeglijk en Peter heeft er veel verstand van. Het verwarmingselement was kapot en er zat bijzonder veel kalk in de boiler. Het lijkt er op dat dit snel na aanschaffing van de eerste eigenaar is gebeurd, want Peter had zelden zo'n ongebruikte apparaat gezien. Dit kon hij zien aan de kleur.
Over de maler kan ik weinig vertellen omdat ik geen referentie heb.
De espresso wordt nu goed. Ik maal nog te fijn, dus iedere pers is een fitness oefening. Ik heb koffie gekocht bij Two for You, op de Haarlemmerdijk (Mokum organic espresso,gebrand op 15 februari) en ik vind dit een goede boon. Het zoeken naar een tamper is een quest. Ik heb blijkbaar een 51 mm porta filter houder, maar daar past geen 50 mm tamper op. Bij van Pommeren kan ik een 48 mm tamper kopen voor 35 euro, en dat vind ik eigenlijk te duur. Op het ogenblik gebruik een plastic tamper van 49 mm en dat gaat net. Daar kan ik nog winst boeken.
De koffie komt nu met een gelijke stroom uit de filter. Een mooie crema laag maar ik vind het net nog te bitter. Ik moet nog fijnregelen tussen groffer maler en/of minder gram doseren.
Ik heb een vraagje over de porta-filter: Er past maximaal 13/14 gram. Hoort dit?
Ook leuk om te melden: Mijn vrouw vond het eerst maar niks maar nu is zij met nog grotere aandacht bezig dan ik om een goede espresso te fabriceren.
prettige avond iedereen en ik zal mijn optimalisatie proces bijhouden in dit onderwerp.
Hulp en suggesties zijn van harte welkom!
ciao,
Virgilio
Re: twee weken Pavoni
2Mooi nieuws!!
Ja klinkt me wel goed in de oren. Ik moet elke keer als ik op pad ga met de Pavoni weer uitzoeken hoeveel ik ook alweer afweeg, maar meer dan 14g zal het niet zijn.Virgilio schreef:Ik heb een vraagje over de porta-filter: Er past maximaal 13/14 gram. Hoort dit?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Ik hoop dat je bedoelt branddatum 15 januari??0
| Profitec Pro 800| niche zero|v60 | aeropress |1zpresso x-pro s | Genecafe
4Ik zet eigenlijk altijd een enkel kopje per keer, met inderdaad iets van 12-13 gram. Ik maal fijn en tamp nauwelijks (bijna het gewicht van de tamper zelf).
Ik heb trouwens ook geleidende pasta gedaan tussen de koelring en de kop, dat scheelde bij mij een aantal graden.
Tamper kan je op maat laten maken bij de Stamperfabriek.
Ik heb trouwens ook geleidende pasta gedaan tussen de koelring en de kop, dat scheelde bij mij een aantal graden.
Tamper kan je op maat laten maken bij de Stamperfabriek.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Ook via ebay wel te koop, eerst ff je filterbakje opmeten voor de juiste maat. 

Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30
zes maanden pavoni proffesionale een Bezzera bb
6Hallo forum-leden,
ben nog steeds tevreden met de koffie van mijn set. Twee maanden geleden echter smaakte de koffie niet meer. Ik heb zelfs de koffiebonen terug gebracht. Het bleek dat het de Pavoni was. Ik heb deze open gemaakt en er zat veel aangekoekte koffie achter de douchescherm . De handige website van Atjong (http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=3&t=2927) heeft mij veel geholpen om het apparaat uit en in elkaar te zetten. Bedankt Atjong!
Vanaf toen spoel ik na het koffie maken altijd het systeem door. Ook de maler heeft zijn kuren gehad. De koffie kwam er klonterig uit en er was retentie. Ik heb het systeem open gemaakt en alle koffiepoeder weggehaald en daarna koffiereinigerkorrels gemalen en ik krijg nu weer heerlijke dikke stroperige koffie met een mooie crema laag. Tijdens het zetten zie je de tijgerstrepen, het blijft een genot om te zien en te drinken.
Alleen... af en toe irriteert het mij wel dat ik maar maximaal drie maal achter elkaar koffie kan zetten, ondanks de koelring dus ik denk er aan om de Pavoni te verkopen en een andere te gaan kopen. De maler bevalt mij. De koffie die ik uit de Pavoni krijg, vind ik beter dan de koffie van bijna alle espresso bars die ik geprobeerd heb. En zonder een goede maler zou ik dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Dus mijn nieuwe espresso apparaat moet minimaal dezelfde kwaliteit koffie geven als de Pavoni. Een Strega lijkt mij een waardige opvolger alleen is deze bijzonder prijzig. Een Brewtus iv PID is al 300 euro goedkoper en heeft alle snufjes maar ik vraag mij af of deze dezelfde kwaliteit kan geven als ik gewend ben.
Ik hou mij aanbevolen als iemand een tip heeft voor een goede espresso apparaat.
groet,
Virgilio
ben nog steeds tevreden met de koffie van mijn set. Twee maanden geleden echter smaakte de koffie niet meer. Ik heb zelfs de koffiebonen terug gebracht. Het bleek dat het de Pavoni was. Ik heb deze open gemaakt en er zat veel aangekoekte koffie achter de douchescherm . De handige website van Atjong (http://www.thuisbarista.nl/forum/viewto ... f=3&t=2927) heeft mij veel geholpen om het apparaat uit en in elkaar te zetten. Bedankt Atjong!
Vanaf toen spoel ik na het koffie maken altijd het systeem door. Ook de maler heeft zijn kuren gehad. De koffie kwam er klonterig uit en er was retentie. Ik heb het systeem open gemaakt en alle koffiepoeder weggehaald en daarna koffiereinigerkorrels gemalen en ik krijg nu weer heerlijke dikke stroperige koffie met een mooie crema laag. Tijdens het zetten zie je de tijgerstrepen, het blijft een genot om te zien en te drinken.
Alleen... af en toe irriteert het mij wel dat ik maar maximaal drie maal achter elkaar koffie kan zetten, ondanks de koelring dus ik denk er aan om de Pavoni te verkopen en een andere te gaan kopen. De maler bevalt mij. De koffie die ik uit de Pavoni krijg, vind ik beter dan de koffie van bijna alle espresso bars die ik geprobeerd heb. En zonder een goede maler zou ik dit niet voor elkaar kunnen krijgen. Dus mijn nieuwe espresso apparaat moet minimaal dezelfde kwaliteit koffie geven als de Pavoni. Een Strega lijkt mij een waardige opvolger alleen is deze bijzonder prijzig. Een Brewtus iv PID is al 300 euro goedkoper en heeft alle snufjes maar ik vraag mij af of deze dezelfde kwaliteit kan geven als ik gewend ben.
Ik hou mij aanbevolen als iemand een tip heeft voor een goede espresso apparaat.
groet,
Virgilio
7Ik heb mijn twee jaar oude Strega verkocht voor 800 e.
Denk niet dat de koffie met een Strega veel beter wordt.

Denk niet dat de koffie met een Strega veel beter wordt.
8Voor 800 euro wil ik een Strega, ook als hij 4 jr oud is! Kom maar op als iemand dit leest...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
9Hij heeft hier een halve week te koop gestaan.bobbee schreef:Voor 800 euro wil ik een Strega, ook als hij 4 jr oud is! Kom maar op als iemand dit leest...

0 reacties.

viewtopic.php?f=14&t=4571&p=42861&hilit ... ega#p42861
10Jammer...maar ja, hij is nu weg...
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!