Re: Stephen Sweeney's TPF - een Transparant PortaFilter

21
Geweldige film Frans. Je hebt jezelf weer eens overtroffen!!!

Truc die mensen met handhevels vaak gebruiken, en dat deed ik ook met de Cremina, is het portafilter pas aandraaien op het punt dat het water bijna begint te stromen uit de groep. Hiermee voorkom je het optillen van de puck.

Met een E-61 of andere pompmachine heb je hier helemaal geen last van en met een minder hard getampte puck wellicht ook niet bij een hevel. Punt is gewoon dat je genoeg ruimte moet hebben voor de lucht om doorheen te kunnen zonder de puck omhoog te trekken. Gezien de goede kwaliteit van de espresso uit hevels vraag ik me af of het überhaupt een issue is.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

22
Joep schreef:Enig idee hoe het komt dat in die filmpjes in de eerste post de puck niet 'opgetild' wordt en bij jullie wel?
Bij pompmachines komt er water van boven, er is geen zuiger die eerst even omhoog gaat.

In de twee La Spaziale clips gebruiken ze ook geen gewone espressomachine lijkt het, het is geen gewoon geluid, klinkt anders. Misschien een heet water slang met luchtdruk aangesloten voor de test?
Joep schreef:Het lijkt erop dat bij een hefboommachine eerst onderdruk ontstaat (bij het naar beneden halen van de arm en dus het omhoog bewegen van de zuiger, voordat het waterkanaal open gaat), en bij een pompmachine niet??
Precies.
Joep schreef:Als ik die eerste filmpjes bekijk lijkt tampen nog wel nut te hebben, immers de puck blijft op z'n plaats. Maar als het zo gaat als in jullie filmpje breekt de puck aan alle kanten nadat je getampt hebt...
Dat viel ook wel weer mee, maar een iets ruimer passende tamper is wel handig. Alleen hebben we die slechts bij de laatste twee clips gebruikt, de beelden daarvan komen nog wel denk ik.
Joep schreef:Mooie beelden!
Dankje!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
Zoals al enige tijd geleden in de La Spaziale filmpjes was te zien is het erg interessant dat het uitzetten van de puck niet tijdens de extractie gebeurd maar pas bij het stoppen van de extractie.

Het einde van de shots is bij het filmpje van Frans niet te zien maar bij die van de La Spaziale wel. Waarschijnlijk begint het echte uitzetten van de puck daar pas ook wanneer de druk genoeg af is genomen om die ruimte te krijgen. Dit zou betekenen dat de hele hype rond ruimte tussen de puck en het scherm voor uitzetten van de puck complete onzin zou moeten zijn.

Natuurlijk is het zaak om een beetje ruimte te hebben om water kwijt te kunnen en de puck bij aandraaien niet kapot te maken maar dus niet om de reden die iedereen altijd geeft over het uitzetten van de puck.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

25
cremalover schreef:Met de hendel snel omhoogtrekken creeer je natuurlijk zeer snel een vacuum.
De puck sluit niet luchtdicht af dus het langzaam omlaag brengen van de hendel lijkt me zin te hebben.
Zodat de lucht langzaam via de puck de kamer kan instromen zonder de puck te beschadigen.
Ik heb het ook heeeel voorzichtig geprobeerd, maar de puck bleef alleen rustig liggen als die met de la pavoni tamper was gedaan, niet met de perfect-passende tamper die speciaal voor het TPF was gemaakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

26
fransg schreef:
Joep schreef:Als ik die eerste filmpjes bekijk lijkt tampen nog wel nut te hebben, immers de puck blijft op z'n plaats. Maar als het zo gaat als in jullie filmpje breekt de puck aan alle kanten nadat je getampt hebt...
Dat viel ook wel weer mee, maar een iets ruimer passende tamper is wel handig. Alleen hebben we die slechts bij de laatste twee clips gebruikt, de beelden daarvan komen nog wel denk ik.
Ik bedoelde meer de seal die je creëert tussen puck en filterbakje, die breekt aan alle kanten. Iedereen altijd maar bang voor side channeling als de tegen de filterdrager tikt. Kun je met je lever lekker blijven doen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

27
Joep schreef:Ik bedoelde meer de seal die je creëert tussen puck en filterbakje, die breekt aan alle kanten. Iedereen altijd maar bang voor side channeling als de tegen de filterdrager tikt. Kun je met je lever lekker blijven doen.
Als de tamper de juiste maat heeft, dus net niet te strak, dan krijg je volgens mij wel een goeie afdichting tussen puck en bakje. Maar ik zou wel meer willen experimenteren en filmen om dat te checken en echt aan te tonen.

Ook zijn er mensen die met de hefboom de zuiger eerst omhoog brengen, net tot het punt dat het water bijna komt, dan de PF eronder draaien en dan pas verder gaan, dan zuig je geen lucht door de puck heen. Zit ook wat in.