Re: Spetterkoning

21
Erik82 schreef:Coffevac is gewoon een bus met eenwegventiel. Daar heb ik er hier ook een paar van liggen. In die bussen worden ze ook gewoon oud net als in een zak en elke andere bewaarmethode. Gewoon op tijd gebruiken is het beste.
Amen! _0_
Zo'n ventielzak geeft een vals gevoel van betere houbaarheid!

Zo min mogelijk contact met licht en zuurstof, dus in een afgesloten container met de juiste inhoud tov de hoeveelheid bonen die me hebt.
Of gewoon wekelijks verse bonen in de hopper en lekker doordrinken.

22
Mn lsm96 draait 1350 omw/min en met de 84mm schijven komt hij natuurlijk nog niet in de buurt

We gaan het morgen en komende week zien. Ik zal met de nieuwe bonen ook het verschil testen tussen single dosing en gevulde hopper.

Bedankt weer!!
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

23
Pti schreef:Zo min mogelijk contact met licht en zuurstof
Ik houd tot 6 batches van 1kg samen in aparte plastic dozen in een grote doos zodat ik vrienden / familie subiet kan bedienen als ze om een kg bonen vragen (komt men meestal pas mee als het al vrijwel op is bij hen), maar als ik eenmaal een batch heb aangebroken gooi ik die in z'n geheel in de hopper waar er licht en lucht bij kan. Ik vind het juist wel interessant de smaak-ontwikkeling te volgen tijdens het langzaam opraken van zo'n batch.

Liefst wacht ik minimaal een week tot twee weken met het aanbreken van een batch zodat al dat 'puberale' van te verse boontjes er al uit is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

24
Ja natuurlijk, dat wil je ook maar je moet geen kilo bonen die "op dronk" zijn in je hopper kwakken als je er vervolgens nog 6 weken over gaat doen om die kilo op te maken. Dat is meer wat ik ermee bedoelde te zeggen.

Wat jij zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel maar een ieder moet daar een systeem in vinden dat voor zijn specifieke behoefte en gebruikt hoeveelheid werkt.

25
Ik ben niet van mening dat de lucht in een coffeevac of iets anders echt veel uit zal maken zolang je de bonen maar binnen 3-4 weken op maakt. Zoals je de bonen nu bewaard is meer dan goed genoeg. Caffenation sealed de zakken niet (en geen eenwegventiel) eens maar vouwt de bovenste rand om en doet er clip op. Nooit problemen met smaak of versheid.

Singledosen met een hoppermaler vind ik helemaal goed en met die tamper erop zou het geen problemen moeten geven. Singledosen met een E8 of welke andere GOD maler daarentegen is kansloos. Als je dat doet dan heb je de verkeerde maler gekocht. Wel ben ik van mening dat een wat meer gevulde hopper een stabieler resultaat geeft maar als ik een maler met hopper had zou ik ook single-dosen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

26
Pti schreef:Wat jij zegt is eigenlijk precies wat ik bedoel
In dat geval kan ik het alleen maar 100% roerend en volledig met je eens wezen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

27
Erik82 schreef:Ik ben niet van mening dat de lucht in een coffeevac of iets anders echt veel uit zal maken zolang je de bonen maar binnen 3-4 weken op maakt. Zoals je de bonen nu bewaard is meer dan goed genoeg. Caffenation sealed de zakken niet (en geen eenwegventiel) eens maar vouwt de bovenste rand om en doet er clip op. Nooit problemen met smaak of versheid.

Singledosen met een hoppermaler vind ik helemaal goed en met die tamper erop zou het geen problemen moeten geven. Singledosen met een E8 of welke andere GOD maler daarentegen is kansloos. Als je dat doet dan heb je de verkeerde maler gekocht. Wel ben ik van mening dat een wat meer gevulde hopper een stabieler resultaat geeft maar als ik een maler met hopper had zou ik ook single-dosen.
In mijn geval is het een omgebouwde doser maler (nu met trechter) en ik denk dat de enige fatsoenlijke manier om te gebruiken is met single dosen. Er zit geen timer op en de chute zit natuurlijk helemaal vol na het malen doordat deze horizontaal loopt. Nu werkt het nog vrij snel en nauwkeurig. 15gr in is 15gr uit met wat poetswerk.

Ik ga eerst gewoon kijken of het zo werkt met omgedraaide tamperbase en verse boontjes.

Hoe doen andere het met een la san Marco??
Rocket Mozzafiato Type V, La San Marco SM 96 (Mod) (84mm), Brewista Smart Scale 2

30
Vandaag de oude boontjes bijna opgemaakt dus morgen maar eens testen met de versere boontjes (19-7)

Ik heb er nog nooit bonen gehaald, maar best een assortiment met zoals ik zag branddatums niet ouder dan 2 weken. Ben benieuwd!

Afbeelding