Re: Mazzer Philos

261
Vraag over gebruik van de Philos.
Na malen plaats ik de portafilter op de beker, en draai het om zodat de koffie erin valt. Dan blijft er een klein randje vrij langs de rand, zie foto.
Vervolgens tik ik met de hand tegen de portafilter: bovenzijde, onderzijde, beide zijkanten en een tik tegen keukenblad on de koffie naar 'beneden' te laten vallen. Ik doe geen WDT (vind dat ik dat niet zou hoeven te doen bij zo'n dure maler).
Na het zetten blijkt er channeling te ontstaan langs de zijkanten. Bij mijn oude maler trad dit probleem niet op, dus lijkt veroorzaakt door de Philos, door de vrije rand langs het portafilter (?)
Herkennen jullie dit probleem, hoe gaan jullie hiermee om?

Afbeelding

Afbeelding
Arjan

Profitec Drive | Macap M4D
te koop: Bezzera Giulia

262
Ik snap wat je bedoelt maar heb er geen last van. Dat er in eerste instantie geen maalsel langs de rand van het filterbakje is, ligt aan de doseerbeker die bij de philos wordt geleverd. Die rust namelijk niet op de rand van het filterbakje maar erin. Met tikken en schudden verdeelt het maalsel zich meestal wel weer goed maar ik gebruik toch liever een naaldjesding. Mijn routine is dan ook beker maalsel, portafilter erop, zaakje omdraaien, beker eruit, naaldjesding erop en een paar keer draaien. Tampen. Daarna geen channeling (bij mij althans)
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

263
ArjanB156 schreef:Vraag over gebruik van de Philos.
Na malen plaats ik de portafilter op de beker, en draai het om zodat de koffie erin valt. Dan blijft er een klein randje vrij langs de rand, zie foto.
Vervolgens tik ik met de hand tegen de portafilter: bovenzijde, onderzijde, beide zijkanten en een tik tegen keukenblad on de koffie naar 'beneden' te laten vallen. Ik doe geen WDT (vind dat ik dat niet zou hoeven te doen bij zo'n dure maler).
Na het zetten blijkt er channeling te ontstaan langs de zijkanten. Bij mijn oude maler trad dit probleem niet op, dus lijkt veroorzaakt door de Philos, door de vrije rand langs het portafilter (?)
Herkennen jullie dit probleem, hoe gaan jullie hiermee om?

Afbeelding

Afbeelding
Ik zie de afdruk van je douchescherm in de koffie puck. Daardoor denk ik dat je teveel koffie doseert voor jouw filterbakje of machine. De koffie heeft geen ruimte om uit te zetten dus zoekt het zijn weg langs de rand. Minste weerstand.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

264
D schijvenGoede zonnige maandag!

Mijn Philos is aangekomen, ik heb hem bij de producent in regio Venetië besteld, de "standaard" expeditie gekozen (anders kost dat zo'n 100 Euro), en UPS berichtte dat het pakket donderdag zou aankomen, dan onstond er vertraging, en omdat ik vanaf vrijdag enkele dagen aan de Belgische kust zou verblijven, heb ik UPS genotifieerd de levering uit te stellen tot heden maandag, buitenshuis op een ophaaladres.

Een half uur voor we vrijdag naar zee zouden vertrekken, klopte UPS aan. Geluk gehad.

Mooi ding, fantastisch verpakt, zwaar (zoals in "zwaar"), vanochtend een paar porties van ieder 20 gram erdoor gejaagd, en dan -zonder de fabrieksinstelling te wijzigen- twee cortado's gemalen (5 gram Rode Ster Robusta, 15 Congo, 20 México). I189D maalschijven. Bleek te snel door te lopen, maar het debiet wat getemperd door de hevel wat tegen te houden. De espresso smaakte erg goed, wij beiden blij. Ik zal wat aan de maling moeten rommelen, fijner dus, binnen de week zit dat vermoedelijk snik. De werkprocedure (work flow) zal ik nog wat moeten aanpassen, maar dat komt zonder meer in orde. Vermits dit een molen is met weinig retentie (tot dusver 0,2 gram op 20), zal de maling waarschijnlijk kop per kop worden uitgevoerd, zodat het stalen opvangkopje rechtsreeks in de portafilter kan worden overgeheveld...och, ik bespaar jullie de details, jullie weten ongeveer wat ik bedoel.

Mazzer doet dat goed: nette gedetaillerde factuur, leveringsbon, "electrical test OK" en heer Simone heeft alles voor mijn in orde gebracht. Vertrouwen!

Paul

Mazzer Philos

265
Paul, het IS een single dose maler dus ja, ‘kop per kop’ malen is the way to go. Het hoppertje is te klein voor iets anders en een timer ontbreekt dus hoe zou je enigszins kunnen bepalen hoeveel bonen je moet malen.

Maar afgezien daarvan; wat een ding hè, die Philos!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

266
omeCoffee schreef: di 04 feb 2025, 08:33 Paul, het IS een single dose maler dus ja, ‘kop per kop’ malen is the way to go. Het hoppertje is te klein voor iets anders en een timer ontbreekt dus hoe zou je enigszins kunnen bepalen hoeveel bonen je moet malen.

Ja, Ome, doordenken over de flow is ...pas écht wanneer het moet vloeien. Bij de ouwe Macap woog ik voor twee espresso's 40 gram (ongeveer), maalde het erdoor en dan woog ik 18,5 gram maalsel voor mijn echtgenote en "de rest" tot maximum 20 gram voor mij. Met de Philos is het inderdaad beter kop per kop te redeneren.

Inmiddels...ben ik in het hospitaal beland...ik heb snel bondige instructies geschreven aan Irène voor het malen met de Philos...et voilà. Ik ben wachtende, niet onbezorgd, op nieuws van de Doctor... de koffie hier is pure nostalgie, en ik drink al even slechte Yellow Label.

267
SantoYirga schreef:
omeCoffee schreef: di 04 feb 2025, 08:33 Paul, het IS een single dose maler dus ja, ‘kop per kop’ malen is the way to go. Het hoppertje is te klein voor iets anders en een timer ontbreekt dus hoe zou je enigszins kunnen bepalen hoeveel bonen je moet malen.

Ja, Ome, doordenken over de flow is ...pas écht wanneer het moet vloeien. Bij de ouwe Macap woog ik voor twee espresso's 40 gram (ongeveer), maalde het erdoor en dan woog ik 18,5 gram maalsel voor mijn echtgenote en "de rest" tot maximum 20 gram voor mij. Met de Philos is het inderdaad beter kop per kop te redeneren.

Inmiddels...ben ik in het hospitaal beland...ik heb snel bondige instructies geschreven aan Irène voor het malen met de Philos...et voilà. Ik ben wachtende, niet onbezorgd, op nieuws van de Doctor... de koffie hier is pure nostalgie, en ik drink al even slechte Yellow Label.
Ik hoop dat het nieuws meevalt (indien mogelijk)!