Re: Welk vol automatisch koffiezetapparaat?

31
Er heeft hier ooit iemand gepost die deze automaten ontwikkelde. Hij bezwoer ons dat je perfecte espresso kòn zetten met een automaat, maar dat die dan echt minstens elke week helemaal opnieuw afgesteld en ingesteld zou moeten worden vanwege het verloop van die instellingen. Het zijn eigenlijk de zaken die je allemaal met een niet-automaat elke keer zelf doet.

In de inleiding schrijf ik dan ook dat het in principe mogelijk is om met een superauto erg goede espresso te maken, maar dat het in de praktijk zelden wordt gehaald.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

32
Hallo,

Iedereen bedankt voor de leerzame inzichten. In het bijzonder de mensen die meerdere keren gepost hebben, voor hun betrokkenheid.
Nu ik er toch een beetje uit ben dat het een volautomaat gaat worden, is er een specifiek merk of model dat jullie mij aanraden, of juist afraden? Het wordt sowieso geen Jura.

Hier mijn oorspronkelijke wensenlijst, aangepast aan de nieuwe inzichten:

Ik wil het apparaat alleen gebruiken voor gewoon een volle bak zwarte koffie (lungo) of cappucino. Niet voor espresso. Ik ga niet voor zo'n melkkan eraan. Hij moet zelf boontjes malen, voor de goede smaak en gemak. De door R&B genoemde 10.000 kopjes als geschatte levensduur vind ik prima. Ik heb geen zin om een paar keer per jaar naar de dealer te moeten voor defecten, graag betrouwbaarheid. Gebruiksgemak en vooral smaak moeten in orde zijn. Ik wil het onderhoud zelf kunnen doen. Meestal zet ik koffie voor één persoon, maar 2 kopjes tegelijk kunnen zetten lijkt me handig (maar niet noodzakelijk).
Ik wil rond de 500,- eraan besteden. Liefst natuurlijk wat minder dan wat meer, maar ik begrijp dat alle waar naar zijn geld is en ik betaal liever iets meer voor veel betere spullen, dan dat je jezelf voor een relatief klein verschil in de vingers snijd.

34
Nivona's (caferomantica 7-8x0 reeksen) bieden wel aardig waar voor het geld, iig een uitneembare zetgroep en goed te onderhouden.
Uit dezelfde stal komen de Bosch benvenuto's en soortgelijke Siemensen. Officieel was daarvan de zetgroep niet toegestaan te verwijderen, maar dit is heel simpel te doen.

Verder worden door Paultjuh op dit forum de WMF's geprezen, zien er idd wel degelijk uit maar heb ik geen ervaring mee.

Ga vooral ook eens wat proeven bij dealers.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

35
De 7xx serie van Nivona begint pas rond de €800,- en de goedkoopste Wmf rond de €1100,-
Ik zou een Nivona zo aan je aanraden, ben er zelf erg tevreden over (een 850)!
De 6xx serie begint vanaf €500,- ben daar niet echt bekent mee, maar zal niet heel veel schelen in kwaliteit denk ik.

Siemens wil ik zo min mogelijk mee te maken hebben door teveel slechte ervaringen in mijn directe omgeving. Alles lijkt een levensduur van een jaar te hebben, vaatwasser, oven, koelkast, citruspers, koffiezetapparaat en waterkoker. Werkelijk alles in de keuken van mijn schoonouders is kapot gegaan binnen een jaar. :?
Zat zo'n pakket bij met al die meuk erin, na een jaar waren dus alleen nog de (al minimaal 1x gerepareerde) koelkast, vaatwasser en oven over.
En dat zijn dan ook niet de instap modelletjes, maar 1 van de grootste koelkasten die Siemens heeft (een Amerikaans model met water en ijs dispenser) etc. , niet het budget spul dus.

De broer van een vriend van me heeft een volautomaat van Siemens, vroeg laatst hoe het daarmee was....
"is al een keer anderhalve maand lang weggeweest voor een reparatie", een jaar of anderhalf na aanschaf.

En Bosch? Nee ik heb alleen makita ;)
Kan je er niks over vertellen helaas.
Delonghi lijkt me ook de moeite waard om even naar te kijken.
Saeco vond je zelf niks geloof ik?

Succes met de zoektocht, je komt steeds dichterbij ;)
In ieder geval zeker ieder apparaat waar je tussen twijfelt gaan bekijken en je niet blind staren op ervaringen van andere ;)
Ik weet zeker dat er meer dan genoeg mensen ontzettend blij zijn met hun Siemens spul :lol:

En smaak van de koffie ligt vooral aan de bonen die er bovenin gaan, dus daar zou ik bij testen niet teveel op letten, wel op temperatuur, gemakkelijk schoonmaken (lekbak en de grootte daarvan), water reservoir (hoeveelheid en met vullen rekening houden met hoogte van eventuele kastjes die er boven hangen), zetgroep verwijderen, in feite alle dagelijkse en wekelijkse handelingen.
Nivona 850
Pede handmolen
Bodum cafetière

36
Bosch benvenuto reeks (B20 t/m B75?), Siemens (S20 t/m ?) en de Nivona caferomantica (7-8x0) zijn qua binnenwerk identiek.
Alleen een ander frontje en merk... ;)

Mijn Bosch B30 was €500 en een prima apparaat. Goede koffie, aardige espresso en lekkere Cappu's.
Inmiddels 5500 kopjes op de teller.

De nieuwere Bosch/Siemensen zien er anders uit, heb ik geen ervaring mee!
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

37
Met het budget wat je hebt zou ik in ieder geval gaan voor een volautomaat zonder opschuimfunctie. Over het algemeen betaal je voor de versies die dit hebben een paar honderd euro meer omdat dit vaak de uitgebreide versies zijn. Voor een tientje heb je bij de Blokker een automatische melkopschuimer of je kunt er zo één voor in de magnetron kopen. In beide gevallen werkt het goed en ben je zo klaar. Dit scheelt echt ontzettend veel geld wat je beter kunt besteden aan een beter volautomaat voor alleen de koffie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

39
Iedereen bedankt voor de nuttige reacties!

Ik begin al wat verder te komen.

Eerst heb ik gekeken naar de Philips Saeco Synthia Cappucinno. Wanneer je op internet kijkt, blijkt het melkkan melkopschuim systeem meestal ongeveer 2 weken goed te werken. Hierna komt er lauwe, niet goed opgeschuimde melk uit. Zonde van het extra geld.

Ik heb van Delonghi de ECAM 4500 overwogen, omdat die ook zo'n melkkan cappucinno systeem heeft in combinatie met een vrij scherpe prijs. Als je op internet leest lijkt Delonghi dat beter onder de knie te hebben. Het zou goed werken en makkelijk schoonmaken. Bij nader onderzoek bleek dat experts de kwaliteit van de koffie van deze machine slechts redelijk vonden. De duurzaamheid wordt door gebruikers ter discussie gesteld. Er wordt bovengemiddeld vaak gepost dat het apparaat net voor of na de garantietermijn van 2 jaar op is en kapot gaat. Verder is de afwerking van het apparaat ouderwets. Tot slot is het apparaat in 2007 geïntroduceerd, wat het lage afwerkingsnivo verklaart en mogelijk ook wat zegt over hoe modern de techniek is. De andere modellen van Delonghi zijn prijstechnisch vaak niet interessant en de afwerking van Delonghi is van een lager nivo dan ik voor een apparaat in deze prijsklasse zou willen zien. Kortom: deze en Delonghi vallen af.

Vergelijkbare modellen van Nivona en Bosch waarbij je op het oog al kan zien dat er vooral uiterlijke verschillen zijn aangebracht, zijn duurder dan die van Siemens, zonder dat er op technisch gebied een adequate verklaring lijkt te zijn voor het prijsverschil.

Mede op basis van reacties hier en deze overwegingen, gekozen om niet voor een melkkan model te gaan.

Blijven over 2 serieuze kandidaten:

Philips HD8837/01 Synthia Stainless Steel
Voorbeeld:
http://www.koffiediscounter.nl/espresso ... 116991.htm

In het filmpje wordt niet de RVS versie getoond, technisch is het getoonde apparaat wel identiek.

Siemens TE503207 RW
Voorbeeld:
http://www.koffiediscounter.nl/espresso ... 162733.htm
http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/SI ... kieskeurig

Kiezen tussen deze modellen vind ik lastig. In het voordeel van de Siemens is een waterreservoir van 1,7 liter, tegenover 1,2 liter bij de Philips.
In het voordeel van de Philips is het uiterlijk. Het zijn allebei mooie machines, maar de Philips heeft net een wat moderner en mooier ontwerp. Bovendien is de kast volledig van RVS en dat heeft uitstraling. Er is wel een prijsverschilletje van ongeveer 50 euro. De Siemens krijg je voor 500, de Philips is in de RVS uitvoering ongveeer 450.
Technisch gezien vind ik het moeilijk om ze te vergelijken. Over de Philips lees ik soms slechte verhalen over de betrouwbaarheid, maar daar zijn sowieso meer ervaringen van terug te vinden en ook heel positeve. Over de smaak lees ik bij beide niets slechts. Qua melk heeft de Philips een normale stoompijp, en de Siemens een melkpijp met zo'n flexibel slangetje eraan, wat je in een bijgeleverde thermoskan voor melk moet hangen. Welke van deze 2 melkdingen is praktischer, beter en makkelijker schoon te maken? Als het apparaat met de minst praktische melkopschuimer verder toch echt het best is, dan koop ik gewoon een losse melkopschuimer. Dit weegt dus wel mee maar is niet doorslaggevend.

Hebben jullie tips voor het maken van de keuze?