Mijn complimenten professor Frans! Mooi filmpje. Dit is wel het meest visuele van je onderzoekjes, wat dat betreft blijf je lekker dicht bij je professie. Ik zou bijna vergeten dat het uiteindelijk niet gaat om wat we zien, maar om wat we in het kopje proeven (toch?).
En het roept weer van allerlei vragen op. Waarom een minder strak passende tamper dat effect van de opwippende puck niet heeft, b.v.. Zou het dan werkelijk zo zijn dat die halve millimeter die niet onder de tamper zit ook daadwerkelijk niet gecomprimeerd wordt en daar wat lucht langs laat bij de opwaartse beweging van de zuiger? Zou dat dan niet in side-channeling resulteren?
Überhaupt vind ik het opvallend dat we die puck dan wel zien opwippen en neerkwakken -hoezo side-seal?- maar dat dit toch niet lijkt te leiden tot channeling.
Ik ben heel nieuwsgierig naar nog meer filmpjes!
Re: Stephen Sweeney's TPF - een Transparant PortaFilter
31La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder