Re: La Marzocco Linea Mini

451
Zo'n schilfertje kan altijd ontstaan. Niet meteen het ergste van denken en meteen een nieuwe machine kopen hoor! Of helemaal uitelkaar trekken wat sowieso niet echt zomaar nodig is.

Je zie wellicht de anti vac valve los kunnen draaien en even de boiler van binnen inspecteren met led lampje ofzo.

Zal vast niks te vinden zijn tenzij je de zakjes niet snel genoeg vervangt. Ik heb zelf een losse DVA in een keukenkastje waar ik water uit tap. Misschien ook een optie voor je.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

453
bobbee schreef:Zo'n schilfertje kan altijd ontstaan. Niet meteen het ergste van denken en meteen een nieuwe machine kopen hoor! Of helemaal uitelkaar trekken wat sowieso niet echt zomaar nodig is.
Afbeelding

Je zie wellicht de anti vac valve los kunnen draaien en even de boiler van binnen inspecteren met led lampje ofzo.

Zal vast niks te vinden zijn tenzij je de zakjes niet snel genoeg vervangt. Ik heb zelf een losse DVA in een keukenkastje waar ik water uit tap. Misschien ook een optie voor je.
Vond het meer lijken op een flinke kalknagel!

Afbeelding

454
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:Zo'n schilfertje kan altijd ontstaan. Niet meteen het ergste van denken en meteen een nieuwe machine kopen hoor! Of helemaal uitelkaar trekken wat sowieso niet echt zomaar nodig is.
Afbeelding

Vond het meer lijken op een flinke kalknagel!

Afbeelding
Ja zoom lens denk ik. Dan lijkt alles groot, groter, grootst.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

455
Inderdaad zoomlens, maar het was wel een duidelijk zichtbaar kalksteentje. De vraag is of dit uit de boiler komt, of dat het al een tijdje bij de wateruitloop zat en daar opgebouwd is.

Voor de rest wel redelijk braaf met anti-kalk zakjes vervangen en ons water is ook niet super hard (7 DH). Ik gebruik deze Oscar90 zakjes en vervang ze iedere 3-4 maanden. De laatste was van 25-10-2024, dus misschien moet ik ze wat vaker vervangen.

Als ik ga Googlen of het wel/niet verstandig is om zelf je LMLM te ontkalken kom ik niet op een eenduidig antwoord. De één zegt dat je het nooit zelf moet doen, de ander zegt dat je het alleen moet doen als er aanleiding voor is en weer anderen doen het preventief ieder jaar.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

457
Zie verder inderdaad geen hints van kalk. Machine ziet er rondom de boiler als nieuw uit (online verschillende foto's gezien waar je bij de koppelingen/elementen ook sporen van kalkaanslag ziet als het water niet goed is).

Denk dus dat ik het voorlopig maar even zo laat. Bij de volgende onderhoudsbeurt (nov/dec) geef ik het wel aan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.