Volgens mij maken ze allemaal goede koffie en zit er niet al te veel smaakverschil tussen de machines.Wel iets maar niet veel.Zo vond ik een Ponte Vecchio echt anders smaken dan een Strega.Maar lekkerder?Das een kwestie van smaak en die is bij ieder anders.Als ik zeg dat een Strega beter smaakt dan een Ponte Vecchio heeft Kim daar volgens mijn niks aan.Want hij vindt de Ponte Vecchio misschien weer lekkerder smaken.
De uitspraak van Eric82 dat een Cremina sowieso beter smaakt daneen Strega onderstreep ik bijvoorbeeld niet.Ik vond de Strega weer lekkerder koffie maken.Ik had ze een paar weken naast mekaar op het aanrecht .
Verder zijn kleinere apparaten ook altijd een beetje gedoe apparaten.Het is licht gebouwd en kiept wel eens om zodat je ze met twee handen moet vasthouden.Dit zegt trouwens ook weer niets over de kwaliteit van de espresso .Stomen gaat slechter/langzamer dan bij een grotere machine( kwaliteit van het schuim is trouwens net zo goed) .
Molens kan ik beter ook niet adviseren.Ben aanhanger van dosers.Uitstervend soort en zo.
Succes met de zoektocht.Ik zou bij god niet weten wat ik zou moeten adviseren.
Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste
52Meestal komt het advies "je moet dit nemen" neer op "wat ik momenteel zelf heb". Is ook begrijpelijk.cremalover schreef:Ik zou bij god niet weten wat ik zou moeten adviseren.
En wanneer je genoeg ervaring hebt opgedaan kun je met voortreffelijke boontjes op bijna alle systemen wel een verrukkelijk bakje koffie maken.
Dosers zijn ook uitstekend. Er zou best weer een 'wave' kunnen komen waardoor 'iedereen' ineens weer die dingen wil hebben. Er hoeft maar een leuke vlot pratende gast een aantrekkelijk verhaal en zwierige gebaren te hebben waarmee hij een groot baristak-ampioenschap wint en er is weer een hausse. Men noemt het dan 'ultradosing' of een andere vernuftige naam.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
53Deed ene populaire heer dat niet onlangs door met veel kunst- en vliegwerk een industriële bulkmolen voor espresso te gebruiken? Waarna precies die ene soort bulkmaler er een wachtrij van 6 maanden op na hielden omdat vergelijkbare apperatuur van een merk dat zijn deelname aan het WBC niet sponserde zogenaamd niet tot zelfde prestaties in staat waren...fransg schreef:Meestal komt het advies "je moet dit nemen" neer op "wat ik momenteel zelf heb". Is ook begrijpelijk.cremalover schreef:Ik zou bij god niet weten wat ik zou moeten adviseren.
En wanneer je genoeg ervaring hebt opgedaan kun je met voortreffelijke boontjes op bijna alle systemen wel een verrukkelijk bakje koffie maken.
Dosers zijn ook uitstekend. Er zou best weer een 'wave' kunnen komen waardoor 'iedereen' ineens weer die dingen wil hebben. Er hoeft maar een leuke vlot pratende gast een aantrekkelijk verhaal en zwierige gebaren te hebben waarmee hij een groot baristak-ampioenschap wint en er is weer een hausse. Men noemt het dan 'ultradosing' of een andere vernuftige naam.
54Dit is inderdaad het geval bij de goedkopere modellen. Met de Strietman of Cremina nooit problemen met stabiliteit en omkiepen van de machine gehad. Een Pavoni daarentegen....cremalover schreef:Verder zijn kleinere apparaten ook altijd een beetje gedoe apparaten.Het is licht gebouwd en kiept wel eens om zodat je ze met twee handen moet vasthouden.Dit zegt trouwens ook weer niets over de kwaliteit van de espresso .Stomen gaat slechter/langzamer dan bij een grotere machine( kwaliteit van het schuim is trouwens net zo goed) .
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
55Lees net dat ik een maandje geleden schreef dat ik een Strega shot lekkerder vond dan een Cremina shot.cremalover schreef:Volgens mij maken ze allemaal goede koffie en zit er niet al te veel smaakverschil tussen de machines.Wel iets maar niet veel.Zo vond ik een Ponte Vecchio echt anders smaken dan een Strega.Maar lekkerder?Das een kwestie van smaak en die is bij ieder anders.Als ik zeg dat een Strega beter smaakt dan een Ponte Vecchio heeft Kim daar volgens mijn niks aan.Want hij vindt de Ponte Vecchio misschien weer lekkerder smaken.
De uitspraak van Eric82 dat een Cremina sowieso beter smaakt daneen Strega onderstreep ik bijvoorbeeld niet.Ik vond de Strega weer lekkerder koffie maken.Ik had ze een paar weken naast mekaar op het aanrecht .
Verder zijn kleinere apparaten ook altijd een beetje gedoe apparaten.Het is licht gebouwd en kiept wel eens om zodat je ze met twee handen moet vasthouden.Dit zegt trouwens ook weer niets over de kwaliteit van de espresso .Stomen gaat slechter/langzamer dan bij een grotere machine( kwaliteit van het schuim is trouwens net zo goed) .
Molens kan ik beter ook niet adviseren.Ben aanhanger van dosers.Uitstervend soort en zo.
Heb pas een Cremina gekocht.
Ergens gaat iets niet goed.
Re: RE: Re: Nieuwe machine/maler, betrouwbaarheid vereiste
56Wel lekker klein zo'n cremina, jij krijgt een nieuwe keuken ervoor terug!cremalover schreef:Lees net dat ik een maandje geleden schreef dat ik een Strega shot lekkerder vond dan een Cremina shot.cremalover schreef:Volgens mij maken ze allemaal goede koffie en zit er niet al te veel smaakverschil tussen de machines.Wel iets maar niet veel.Zo vond ik een Ponte Vecchio echt anders smaken dan een Strega.Maar lekkerder?Das een kwestie van smaak en die is bij ieder anders.Als ik zeg dat een Strega beter smaakt dan een Ponte Vecchio heeft Kim daar volgens mijn niks aan.Want hij vindt de Ponte Vecchio misschien weer lekkerder smaken.
Heb pas een Cremina gekocht.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
57pas als Alwin zijn Pomp verkocht heeftWel lekker klein zo'n cremina, jij krijgt een nieuwe keuken ervoor terug!
en ik hou er stiekem rekening mee dat hij de Pomp beter gaat vinden dan de Crem. beter stomen in ieder geval...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
58Ik heb een commerciele lever en hey enige onderhoud dat ik in 4.5 jaar heb gehad is het schoonmaken van de groep.Dat doe ik regelmatig en duurt ongeveer 10 minuten.Erik82 schreef:Natuurlijk wel. Je hebt ongeveer 4 keer zoveel onderdelen die kapot kunnen gaan dus meer onderhoud. Basis onderhoud zoals invetten is inderdaad ongeveer gelijk. Ga in een Cremina (of andere kleine veer/hand-hevel) maar eens op zoek naar magneetventielen en dergelijken.
Grote commerciële machines (d valt de Londinium ook onder) bevatten gewoonweg veel onderdelen die kapot kunnen en alleen nut hebben om goed te kunnen stomen of veel espresso's achter elkaar te zetten. Kijk een naar bijvoorbeeld een Strietman. Enige electroninca zijn een thermostaat en verwarmingselement en haalt het niveau van een KvdW of LaMarzocco met verzadigde groep. Zelfde geldt in grote mate voor de Cremina. Die grote bakbeesten bevatten teveel zinloze onderdelen voor thuisgebruik wat resulteert in meer onderhoud. Ik heb mijn Strietman in een half uur compleet ontkalkt waar jij bij je Londinium minimaal een hele dag bezig bent als je de complete machine gaat ontkalken. Ook maar een voorbeeld van onderhoud.
TS is op zoek naar een betrouwbare machine en dan staat een Cremina met stip op nummer 1. Alles is van RVS en er kan nagenoeg niks aan stuk. Ik wil jou Londinium nog wel eens zien over 20 jaar met een staatje van onderhoud. Bij een Cremina staat er dan Pressostaat, Verwarmingselement en rubbers. Die lijst zal bij je Londinium vele malen langer zijn.
Voor TS is het een kwestie van afwegen wat deze belangrijk vindt. Veel mensen hebben liever een grote machine met het gemak hiervan en nemen de nadelen voor lief. Natuurlijk is een Londinium betrouwbaar maar niet te vergelijken qua betrouwbaarheid met een Cremina/Strietman.
Voor de rest noppes.
Op jaarbasis dus nog geen anderhalf uur.Valt toch wel mee?
59Leuk!cremalover schreef:Heb pas een Cremina gekocht.
Is dat grote ding naar elders verhuisd? Je had er net een gat voor in het aanrechtblad getimmerd toch?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino