Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6043
Spannend hoor, zo'n oven uitpakken, beschermfolie eraf en kijken of de plek waar je hem bedacht had ook passend is. Plek in de bijkeuken is goed en hij staat nu nog op een workmate, maar ik ga een mooie tafel van hout voor de oven en Bosch mum6 maken. En ik moet er nog een stroomkabel naar toe aanleggen omdat ik hem niet op de stop van de rest van de bijkeuken wil aansluiten. Er komt altijd werk achter weg. Hij staat nu "in te branden" en het ruikt behoorlijk, van het vrijkomende vocht en / of lijmresten van de beschermende folie dat er om heen zat. Het inbranden geschiedt door eerst de bovenverwarming een half uur op 50 te verwarmen en daarna na ieder half uur met 50 graden te verhogen. De onderverwarming loopt 100 graden achter, dus die wordt op 50 gezet als de bovenverwarming naar de 150 graden gaat. Als de 250 graden aan de beurt zijn geweest is het proces klaar.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Bijlagen

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6045
Het inbakken van de oven is nog te ruiken: een metaal achtige lucht is nog steeds een beetje aanwezig in de bijkeuken. Maar op naar de volgende stap.
Vandaag een glutenarm brood bakken met baksoda en karnemelk. En meteen liep ik tegen een andere werkvolgorde dan bij de broodmachine aan én ik moet andere spullen gaan gebruiken.
Wat ik moet doen maar vandaag maar gedeeltelijk heb gedaan omdat ik al onder weg was:
  • Vocht in de Bosch Mum6 kom,
    de melen afwegen en toevoegen,
    het zout
    en de baksoda. (hier ging het bij mij fout, de baksoda mengt niet goed als er een compact deeg in de kom ligt, die moet dus door het droge meel gemengd worden)
Deegklomp in de nieuwe bakvorm en de oven in. Hij bakt prima, is snel op temperatuur en maakt een mooi korstje op het brood. Maar je ziet dat het brood te weinig is gerezen. Morgen proeven!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.