Re: Timemore Sculptor 064 en 078

751
Ik heb de schroeven en uitlijning gecheckt, waren beide goed.
Ik had wel last van channeling (=sproeien op het werkblad bij mijn Cafelat Robot) in het begin, een verschijnsel wat ik voorheen nooit had. 5Kg koffie er doorheen gemalen en toen was dat weg.
De koffie smaakt mij echt beter dan met mijn oude maler. Gisteren nog even A-B vergeleken en het is echt een verschil. Wat ik eigenlijk niet verwacht had, als relatieve leek op dit gebied.
Vooralsnog zeer tevreden. Een setje niet te dunne 65ml potjes op Ali besteld en dan maar eens kijken of de workflow optimaal is.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

752
Ik deel je positieve smaak ervaring, de molen heeft wat eigenaardigheden, een aan/uit systeem met een klap deksel zou ik (ala de Niche) al veel beter vinden. Het magnetische deksel is prettig, maar je kunt hem niet even makkelijk terugschuiven als dat je hem naar achter schuift, das dan jammer vind ik, gemiste kans.
Maar ik begin serieus te overwegen de Niche te verkopen.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

753
RoosW schreef:Ik deel je positieve smaak ervaring, de molen heeft wat eigenaardigheden, een aan/uit systeem met een klap deksel zou ik (ala de Niche) al veel beter vinden. Het magnetische deksel is prettig, maar je kunt hem niet even makkelijk terugschuiven als dat je hem naar achter schuift, das dan jammer vind ik, gemiste kans.
Maar ik begin serieus te overwegen de Niche te verkopen.
In de manual staat dat je hem eerst moet starten en dan de bonen invoeren, dus een deksel met schakelaar kan dan niet. Hoewel deze motor meer dan krachtig genoeg is.
Ik laat de deksel er nu af tijdens het malen en dek de hopper af met mijn hand voor die paar seconden. Als het dan klaar is geef ik er een klapje op met de vlakke hand waardoor er nog wat lucht doorheen gaat. Soort handbellow.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

754
omeCo schreef: di 24 okt 2023, 22:09 Ik heb begrepen dat de 078 echt heel erg goed is voor filter. De 078s kan ook filter maar de schijven zijn meer op espresso gefocust.
Dus als je uitsluitend filter drinkt, was de 078 de betere keuze geweest.
Het is ook mogelijk om in de toekomst de 078 schijven in de 078s te doen (wanneer ze de schijven los gaan verkopen), dan heb je een grinder die beide goed kan.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

755
Douwetje schreef:
omeCo schreef: di 24 okt 2023, 22:09 Ik heb begrepen dat de 078 echt heel erg goed is voor filter. De 078s kan ook filter maar de schijven zijn meer op espresso gefocust.
Dus als je uitsluitend filter drinkt, was de 078 de betere keuze geweest.
Het is ook mogelijk om in de toekomst de 078 schijven in de 078s te doen (wanneer ze de schijven los gaan verkopen), dan heb je een grinder die beide goed kan.
Ik dacht dat het niet zomaar kan. Iets met de stepped maalgraad verstelling bij de 078 en stepless bij de 078s. Er was ook iets met verschillend schroefdraad.

Iets met klok en klepel. Misschien weten anderen mee.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

756
omeCo schreef: do 26 okt 2023, 22:09
Douwetje schreef:
omeCo schreef: di 24 okt 2023, 22:09 Ik heb begrepen dat de 078 echt heel erg goed is voor filter. De 078s kan ook filter maar de schijven zijn meer op espresso gefocust.
Dus als je uitsluitend filter drinkt, was de 078 de betere keuze geweest.
Het is ook mogelijk om in de toekomst de 078 schijven in de 078s te doen (wanneer ze de schijven los gaan verkopen), dan heb je een grinder die beide goed kan.
Ik dacht dat het niet zomaar kan. Iets met de stepped maalgraad verstelling bij de 078 en stepless bij de 078s. Er was ook iets met verschillend schroefdraad.

Iets met klok en klepel. Misschien weten anderen mee.
Je kan wel turbo burrs in de 078s doen maar andersom is weer lastig want die schroefdraad is idd grover oftewel de stappen zijn groter. Hierdoor kan je dus minder makkelijk fijn malen en is de sweetspot nog kleiner. Ook werkt stepped dan niet mee! Maar sowieso burrs wisselen is geen pretje en je switched dus niet ff snel zoals bij de niche duo!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

757
mr Blanc schreef:
omeCo schreef: do 26 okt 2023, 22:09
Douwetje schreef: Het is ook mogelijk om in de toekomst de 078 schijven in de 078s te doen (wanneer ze de schijven los gaan verkopen), dan heb je een grinder die beide goed kan.
Ik dacht dat het niet zomaar kan. Iets met de stepped maalgraad verstelling bij de 078 en stepless bij de 078s. Er was ook iets met verschillend schroefdraad.

Iets met klok en klepel. Misschien weten anderen mee.
Je kan wel turbo burrs in de 078s doen maar andersom is weer lastig want die schroefdraad is idd grover oftewel de stappen zijn groter. Hierdoor kan je dus minder makkelijk fijn malen en is de sweetspot nog kleiner. Ook werkt stepped dan niet mee! Maar sowieso burrs wisselen is geen pretje en je switched dus niet ff snel zoals bij de niche duo!
Kijk aan, dat bedoelde ik!! Dank!

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

758
Wat voor werk is het wisselen van maalschijven dan uiteindelijk meer dan de maler openen als voor schoonmaken en dan de burrs wisselen met 2 x 2 schroeven?
Ik heb er zelf geen behoefte aan teouwens want pourover smaakt mij uitstekend. Daarnaast gaat wisselen tussen maalstand pourover en espresso ook prima. Soms moet ik nog een millimeter nastellen omdat de espresso niet in 30 maar 5 sec meer of minder doorloopt maar ik hoef geen koffie weg te spoelen omdat ie niet te drinken is na het wisselen van de maalstand.
Ik denk dat hoewel wisselen bij de Niche Duo misschien veel makkelijker gaat, je dat toch niet op regelmatige basis gaat doen. Daar is het toch ook net te veel werk voor. Los van het feit dat je, meen ik, voor de prijs van een Niche Duo een 078 én 078s koopt.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

759
B003 schreef:Wat voor werk is het wisselen van maalschijven dan uiteindelijk meer dan de maler openen als voor schoonmaken en dan de burrs wisselen met 2 x 2 schroeven?
Ik heb er zelf geen behoefte aan teouwens want pourover smaakt mij uitstekend. Daarnaast gaat wisselen tussen maalstand pourover en espresso ook prima. Soms moet ik nog een millimeter nastellen omdat de espresso niet in 30 maar 5 sec meer of minder doorloopt maar ik hoef geen koffie weg te spoelen omdat ie niet te drinken is na het wisselen van de maalstand.
Ik denk dat hoewel wisselen bij de Niche Duo misschien veel makkelijker gaat, je dat toch niet op regelmatige basis gaat doen. Daar is het toch ook net te veel werk voor. Los van het feit dat je, meen ik, voor de prijs van een Niche Duo een 078 én 078s koopt.
Wat een geweldig apparaat hebben wij eigenlijk gescoord! Echt!