Re: De LONDINIUMs afdeling

952
PeterOo schreef:@bobbee: is het een dergelijke constructie:

Op AE wordt geklaagd dat de spiegel naar beneden zakt door de trillingen van de machine, dus de kwaliteit van de onderdelen lijkt inderdaad wel belangrijk bij deze constructie.
Of nog meer reden om een lever te nemen, die trillen niet :D
.
Ik ken die niet. Die ik heb gemaakt zit als een huis en omdat ik voor plastic spiegeltje heb gekozen is het zelfs voorgekomen dat een spiegeltje boog bij het in positie stellen met een vinger oid.
(plastic spiegeltje omdat die minder beslaat en rap ontwazemd)

Maat goed, ik kan die ballen met magneet nergens meer kopen helaas.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

955
Ik heb zeker een naked porta filter dat is zelfs de enoge die ik van Londinium nu heb! :D
De druppels onder het pf zie ik ook maar je schreef in het pf.. :)
Daar zag ik niets!
fransg schreef: vr 20 okt 2023, 14:21
ErikW schreef: ma 16 okt 2023, 20:09 Ik maal denk ik net wat fijner (ik moet bijna 45 seconden wachten tot de 1e druppels verschijnen), doe hefboom omlaag, wacht 5s, til de hefboom net genoeg op om de bodem van het filterbakje bijna vol druppels te krijgen (hoe weet je dat de bodem bijna vol druppels is? Mijn PF is ondoorzichtig!), doe dan de hefboom weer omlaag, wacht 5s, til hefboom op en dan krijg ik een mooie extractie vrijwel precies gelijk aan die van de grote LR24 op 3.6bar en bijna net zo simpel. Dan is die grote dus helemaal niet meer nodig! :D

Ben dus erg blij met mijn kleintje! ;)
Door de kleurtjes ipv citaten was me niet duilek wat ik nog moest antwoorden...
(hoe weet je dat de bodem bijna vol druppels is? Mijn PF is ondoorzichtig!)
Heb je geen 'naked' portafilter?

Dankzij het spiegeltje van Bobbee kan ik zonder bukken de onderzijde van het filterbakje zien:

IMG_7041.jpg
Dan is die grote dus helemaal niet meer nodig!
Klopt, is gewoon leuk voor erbij!
Ben dus erg blij met mijn kleintje! ;)
Mooi!

956
ErikW schreef: za 21 okt 2023, 20:04 De druppels onder het pf zie ik ook maar je schreef in het pf.. :)
Die is vast grappig bedoeld maar ik vat 'm niet.

Je zette zelf in een quote wat ik schreef:
til de hefboom net genoeg op om de bodem van het filterbakje bijna vol druppels te krijgen
Je kijkt tegen de bodem van het filterbakje aan en ziet daar druppels komen toch?

Je kijkt niet "in het portafilter" -- dat heb ik ook nergens gezegd, daar kom jij mee aanzetten ;)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

957
Iets wat ik niet goed begrijp de Londinium
Hoe krijg je een lange pre-infusion van bijvoorbeeld 15 secondes bij licht gebrande koffie als geadviseerd wordt om bij licht gebrande koffie bonen een hogere pre-infusion toe te passen tot liefst 6 bar?
En wat doet de hamerslag van veel water mbt de pre-infusion?
Nurri Leva / Ozik Bold MK3

958
HuibN schreef: ma 23 okt 2023, 13:10 Iets wat ik niet goed begrijp de Londinium
Hoe krijg je een lange pre-infusion van bijvoorbeeld 15 secondes bij licht gebrande koffie als geadviseerd wordt om bij licht gebrande koffie bonen een hogere pre-infusion toe te passen tot liefst 6 bar?
Je verwacht, als ik je tekst goed lees, dat hogere druk = hardere flow.

Dat is niet zo
;-)

Bij 6bar wordt de puck steviger samengedrukt en laat dus minder gemakkelijk water door.
HuibN schreef: ma 23 okt 2023, 13:10 En wat doet de hamerslag van veel water mbt de pre-infusion?
Komt geen hamerslag bij te pas.

Het verschijnsel hamerslag heeft, als ik het goed begrijp, niet te maken met "veel water" maar met plots openen of dichtklappen van een waterstroom.

https://www.grundfos.com/be/support/faq ... -causes-it

Als je de hefboom neerhaalt dan spuiten vier heel kleine waterstraaltjes ieder een 'jet' van water en die 4 waterstralen komen in het midden bij elkaar, (ik heb daar al eens foto's van geplaatst) zodat de vaart er voor allemaal meteen uit is, daarna regent dat water neer op het douchescherm dat extra vertragend werkt. De ruimte waar lucht in zat wordt gevuld met water en de luchtkolom wordt allengs gecomprimeerd tot de tegendruk bijvoorbeeld 6bar is.

Dat gaat dus NIET in één KLAP ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

959
Thx. Maar met 6 bar gaat het water er toch zo doorheen? In ieder geval sneller dan met 3 bar!?
Een normale E61 kop perst bijvoorbeeld met 9 bar water door de puck en dan heb je misschien een pre-infusion van 5 secondes
Of maak ik ergens een denkfout?
Nurri Leva / Ozik Bold MK3

960
HuibN schreef: ma 23 okt 2023, 21:21 Thx. Maar met 6 bar gaat het water er toch zo doorheen? In ieder geval sneller dan met 3 bar!?
We hebben het over pre-infusie druk.

Heb je een pre-infusiedruk van 6 bar en je laat dan de hefboom opkomen en de veer gaat óók nog eens op max druk erop dan wordt de extractiedruk hoger dan 6 bar.

En bij die hogere druk is het pucklichaam, dat nat is, elastisch geworden, extra flink hard opeengeperst waardoor de niet makkelijker water door komt maar moeilijker, dus het gaat bij die hardere druk niet harder stromen.

Je zou het eens 'in real life' kunnen uitproberen, dan is het snel duidelijk.