Goedemorgen,
Ik heb al jaren een mazzer super jolly staan met hopper waar ik qua smaak erg tevreden over ben, maar naast dat het enorm bakbeest is, blijft er altijd best wat koffie achter. Ik ben daarom op zoek naar een single dose molen.
Ik heb weleens wat pogingen gewaagd om molens te begrijpen, maar het is mij nooit gelukt. Je zou zeggen dat voor thuisgebruik de motor veel minder een issue is dan voor horeca en dat alles staat of valt met de schijven. De grootte van de schijven lijkt mij ook minder essentieel voor single dose, want warmteproductie is zeer gering. De schijven zijn los niet super duur, maar diverse single dose molens gaan tot ruim boven de 2000 euro. Ik hoor goede verhalen over de niche zero, maar kan die niet plaatsen in context van de tientallen andere opties. Is er ergens een plek om mij beter te verdiepen, of hebben jullie advies mbt een single dose molen?
Re: Advies single dose molen
2Het ligt een beetje aan je budget en je smaakeisen. Je Super Jolly heeft platte maalschijven van 64mm en de Niche is conisch 63mm, dat merk je in je profiel.
Voor de budgetrange waarin de Niche zit en met de speciale eis van (bijna) 0-retentie lijkt de Niche mij toch nog een "class on itself". De Mignon SD zit in hetzelfde budget maar ik zie wel veel mensen met issues. DF64 is iets goedkoper maar heeft retentie. Niche is weer slecht verkrijgbaar en het is ook een design statement waar je mee moet kunnen leven.
Hopper van je Super Jolly halen en er een Single Dose mod op zetten?
Voor de budgetrange waarin de Niche zit en met de speciale eis van (bijna) 0-retentie lijkt de Niche mij toch nog een "class on itself". De Mignon SD zit in hetzelfde budget maar ik zie wel veel mensen met issues. DF64 is iets goedkoper maar heeft retentie. Niche is weer slecht verkrijgbaar en het is ook een design statement waar je mee moet kunnen leven.
Hopper van je Super Jolly halen en er een Single Dose mod op zetten?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™
3De vraag lijkt me hier vooral waardoor het komt dat de high-end single dosers zoveel kostbaarder zijn dan de goedkoperen modellen zoals niche, ORO en giota.
Niche is een van de weinigen die een (zeer goed) conisch maalwerk gebruikt, wat van nature minder afhangt van een perfect uitgelijnd maalwerk. En dat laatste is gelijk dat ervoor zorgt dat de écht goede single-dosers gelijk zo duur zijn, perfecte uitlijning is precisiewerk, precisie machine werk op de nanometer af kost gewoon veel geld.
Het is niet persé zo dat een hele goede single doser veel geld kost, alle high end malers kosten om die reden veel geld, of je er vervolgens een hopper/reservoir en een timer of weegcel aan schroeft of niet voegen verder niet extreem veel kosten toe. Het is alleen zo dat de gevorderde thuisgebruiker sneller kiest voor een single doser om een dergelijk bedrag te rechtvaardigen, terwijl dat bij traditioneel gebruik (horeca) natuurlijk veel minder het geval was.
Niche is een van de weinigen die een (zeer goed) conisch maalwerk gebruikt, wat van nature minder afhangt van een perfect uitgelijnd maalwerk. En dat laatste is gelijk dat ervoor zorgt dat de écht goede single-dosers gelijk zo duur zijn, perfecte uitlijning is precisiewerk, precisie machine werk op de nanometer af kost gewoon veel geld.
Het is niet persé zo dat een hele goede single doser veel geld kost, alle high end malers kosten om die reden veel geld, of je er vervolgens een hopper/reservoir en een timer of weegcel aan schroeft of niet voegen verder niet extreem veel kosten toe. Het is alleen zo dat de gevorderde thuisgebruiker sneller kiest voor een single doser om een dergelijk bedrag te rechtvaardigen, terwijl dat bij traditioneel gebruik (horeca) natuurlijk veel minder het geval was.
4De markt voor thuis espresso is niet heel groot verwacht ik. De Niche valt natuurlijk ook al gewoon in de categorie 'highend', waar de meeste mensen die ik ken écht geen €700 uit gaan geven aan hun koffiemachine, laat staan enkel de bonenmaler. De markt voor nog duurdere malers zoals de Key, Lagom P100, Titus Nautilus, Ceado etc. is daarmee nog kleiner en dus duurder. Het is nog verre van massaproductie wat je ziet, met enkele uitzonderingen misschien.
Wat dat betreft denk ik dat voor single dosen, weinig retentie en enigszins beperkt budget (<€1.000) de Niche nog steeds wel een winner is. Dat je met de DF64 en Mignon SD Oro nog twee goede keuzes hebt die nog goedkoper zijn is al redelijk luxe. Er wordt hier geschreven dat er met de Mignon SD veel problemen zijn; in zekere zin is dat waar (het komt op veel malers voor), maar het zijn wel hele kleine probleempjes waarvan ik verwacht dat ze nu al deels weer opgelost zijn.
Mijn voorkeur zou gaan naar de Mignon, maar dat heeft meer met uiterlijk, prijs en verkrijgbaarheid te maken dan prestaties. De Niche is iets duurder, langere wachttijd maar ook goede prijs/kwaliteit. De issues van beide lijken op papier uitgemeten vaak groter dan in de praktijk. Beetje in de categorie dat Ferrari's geen airco hebben, oncomfortabel zijn over drempels of een luchtrooster geluid maakt als je met 180 een bocht neemt.
Wat dat betreft denk ik dat voor single dosen, weinig retentie en enigszins beperkt budget (<€1.000) de Niche nog steeds wel een winner is. Dat je met de DF64 en Mignon SD Oro nog twee goede keuzes hebt die nog goedkoper zijn is al redelijk luxe. Er wordt hier geschreven dat er met de Mignon SD veel problemen zijn; in zekere zin is dat waar (het komt op veel malers voor), maar het zijn wel hele kleine probleempjes waarvan ik verwacht dat ze nu al deels weer opgelost zijn.
Mijn voorkeur zou gaan naar de Mignon, maar dat heeft meer met uiterlijk, prijs en verkrijgbaarheid te maken dan prestaties. De Niche is iets duurder, langere wachttijd maar ook goede prijs/kwaliteit. De issues van beide lijken op papier uitgemeten vaak groter dan in de praktijk. Beetje in de categorie dat Ferrari's geen airco hebben, oncomfortabel zijn over drempels of een luchtrooster geluid maakt als je met 180 een bocht neemt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
5Ik heb zowel de Niche als de Eureka SD. Wanneer je hem alleen voor espresso zou gebruiken, is het mij om het even.
De Eureka heeft in mijn optiek niet echt problemen, maar meer kleine vraagtekens die je zet bij het ontwerp;
1. Het geluid (trillen). Wanneer stiller is het fijner. Lijkt mij eenvoudig te verhelpen.
2. Houten deksel die alleen op de bellow past en niet op de hopper. Gezien de bellow geen functie heeft vind het mooier op de hopper. Maar dat zit zo strak dat het eng is. En de deksel is van dun hout, dus kwetsbaar. Een stevigere deksel was fijn geweest.
Verder qua retentie voor mijn gevoel even goed. Qua afstellen maalgraad werkt het ook prima wanneer je alleen bij espresso blijft. De Niche is net wat eenvoudiger/flexibeler.
De Eureka is echt veel zwaarder dan de Niche. Voelt daarmee degelijker. Al zijn ze dat beiden.
Ook de Niche kan problemen hebben. Zo ging het afstel mechanisme (schroefdraad) van mijn Niche stuk. Niche heeft toen kosteloos de hele bovenkant vervangen (zelf installeren).
Beiden geven erg goed maalsel. Beiden zou ik aanraden.
De Eureka heeft in mijn optiek niet echt problemen, maar meer kleine vraagtekens die je zet bij het ontwerp;
1. Het geluid (trillen). Wanneer stiller is het fijner. Lijkt mij eenvoudig te verhelpen.
2. Houten deksel die alleen op de bellow past en niet op de hopper. Gezien de bellow geen functie heeft vind het mooier op de hopper. Maar dat zit zo strak dat het eng is. En de deksel is van dun hout, dus kwetsbaar. Een stevigere deksel was fijn geweest.
Verder qua retentie voor mijn gevoel even goed. Qua afstellen maalgraad werkt het ook prima wanneer je alleen bij espresso blijft. De Niche is net wat eenvoudiger/flexibeler.
De Eureka is echt veel zwaarder dan de Niche. Voelt daarmee degelijker. Al zijn ze dat beiden.
Ook de Niche kan problemen hebben. Zo ging het afstel mechanisme (schroefdraad) van mijn Niche stuk. Niche heeft toen kosteloos de hele bovenkant vervangen (zelf installeren).
Beiden geven erg goed maalsel. Beiden zou ik aanraden.
6Dank voor de reacties. De molens boven de 1000 euro zijn dan vooral met extra toeters en bellen (timers, gewogen) die het zo duur maken?
Hoe zou een niche of eureka sd het qua smaak doen tegen mijn mazzer?
Hoe zou een niche of eureka sd het qua smaak doen tegen mijn mazzer?
7Gewoon zelf ondervinden, jouw mazzer mede nemen naar een forumlid in je regio die een Eureka of Niche heeft, je eigen geboonte medebrengen en proeven!Thuisbrander schreef: di 01 mar 2022, 21:50 Hoe zou een niche of eureka sd het qua smaak doen tegen mijn mazzer?
Niet veel anderen hier kennen jou en jouw smaak zo goed als jijzelf
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8Vergeet het design en exclusiviteit niet!Thuisbrander schreef: di 01 mar 2022, 21:50 De molens boven de 1000 euro zijn dan vooral met extra toeters en bellen (timers, gewogen) die het zo duur maken?
Ik snap dat je op smaak geen concessies wil doen tov je Mazzer, maar op het gebied van retentie en omvang zal hij het zeker een stap vooruit zijn.
Daarbij komt ook dat de prijs/kwaliteit verhouding enorm goed is. Zonder de 1000+ euro malers te kennen denk ik niet dat je een 2x of zelfs 3x betere maler krijgt.
Ik sluit me bij Frans aan: zet je Mazzer op een steekwagen en ga op de koffie bij een forumlid met een niche/eureka.Thuisbrander schreef: di 01 mar 2022, 21:50 Hoe zou een niche of eureka sd het qua smaak doen tegen mijn mazzer?
9De Eureka ligt op smaak dicht bij de Mazzer. De Niche is duidelijk anders. Of je dat lekkerder vindt is persoonlijk. In plaats van de SD kun je ook de XL kopen en er voor drie tientjes de SD hopper op zetten. Ben je wat duurder uit maar kun je hem ook met hopper en timer gebruiken als je het single dosen zat bent....
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
10Moet je die SD hopper wel ergens kunnen kopen. Is mij nog niet geluktbvds schreef: wo 02 mar 2022, 08:42 De Eureka ligt op smaak dicht bij de Mazzer. De Niche is duidelijk anders. Of je dat lekkerder vindt is persoonlijk. In plaats van de SD kun je ook de XL kopen en er voor drie tientjes de SD hopper op zetten. Ben je wat duurder uit maar kun je hem ook met hopper en timer gebruiken als je het single dosen zat bent....