ik weet niet of ik in de juiste rubriek zit... zo niet, dan hoor ik het graag!
even wat achtergrond informatie
De afgelopen jaren hebben we hier thuis geëxperimenteerd met verschillende koffie machines/methodes.. cold brew, chemex pour over, instant coffee, french press, doulche gusto, senseo, filter koffie apparaat. Kortom een hele boel.
Hier uit is gebleken dat mijn partner het vooral fijn vind om een snelle, prima methode heeft om koffie te zetten.. bijvoorbeeld een instant latte macchiato of doulche gusto cups. een grote afknapper voor haar is om er veel mee bezig te moeten zijn, afwegen van bonen, malen etc etc.
Ik drink zelf voornamelijk zwarte koffie of een verse latte of iets in die geest. voor mij waren van de bovenstaande methodes de filterkoffie of de french press toch wel favoriet.
een grote afknapper voor ons beide was met kop en schouders de Senseo.
En nu?
Ons filter koffie apparaat is aan vervanging toe, glazen koffiezetters sneuvelen te vaak (3x in de afgelopen twee jaar). Ik drink graag verse koffie en mijn partner graag snelle koffie (met een smaakje). Waar ik graag zou willen investeren in een E61 piston machine deelt mijn partner deze mening niet en zou liever investeren in een nespresso volautomaat met melkopschuimer.
kortom we zijn aan het kijken voor iets nieuws waar we allebei gelukkig van worden.
herbruikbare cups?
Na even op internet gezocht te hebben zouden we allebei een compromis kunnen maken en bijvoorbeeld herbruikbare cups kunnen gebruiken gevuld met "verse koffie", vers gemalen voor mij, en een week voorbereid voor mijn partner. Eventuele melk kan dan geschuimd worden in een hier voor bestemde melkopschuimer.
hybride machine?
Een alternatief zou zijn (ik wil geen reclame maken) om bijvoorbeeld een Tomado TPM1502s aan te schaffen. dit is een E61 machine waarbij de klem voor het filter ook een accessoires heeft om nespresso cups te kunnen gebruiken. Maar om eerlijk te zijn.. merken zoals Tomado en princess.. daar heb ik zo mijn twijfels bij wat betreft de kwaliteit. Daarnaast de enige Inventum met dit systeem, die ik kan vinden, is ook van dus danig slechte kwaliteit. Is er iemand die ervaringen heeft met een soort gelijke als de bovenstaande machine?
of 5-in-1?
Een heel ander alternatief zou een 5-in-1 machine zijn. Deze machines zijn ook half automaat maar gaan ook meer richting de senseo of een dolce gusto. Het zijn namelijk heet water dispensers met verschillende modules waar je verschillende merken koffie cups in kunt gebruiken. de vijf functies zijn: K-cups, dolce gusto, nespresso, E.S.E en filter koffie. Het lijkt handig zo'n apparaat.. maar ik heb zo mijn twijfels hoe goed dit werkt.
Misschien toch een hoge kwaliteit piston machine?
Wat voor mij de beste oplossing zou zijn is een volwaardige piston machine van een merk zoals Quickmill of Solis. met de mogelijkheid om ESE-pods te gebruiken. Helaas met onze zeer negatieve ervaring wat betreft de Senseo koffiepads durft mijn partner dit niet aan. Ik snap dat er net zoals met cups en senseo pads behoorlijk veel leveranciers zijn voor de ESE-pods, maar is er iets over het verschil in kwaliteit te zeggen tussen reguliere senseo pads en de ESE-pods?
Ik hoor graag jullie meningen, adviezen of ideeën!
groetjes.