Die gele maar weer eens gekocht.En ja hoor.Koffie kruipt lettewrlijk langs de rand van mijn doser.Maler moet een hele anderhalve cm naar rechts gedraaid worden voor een goede flow.
Hoe kandat nou toch???
Wel verrektes lekker spul.
Re: monsooned huppelapup
2Hoogste irritant ja Vooral als ze gewoon ook echt langs je portafilter zweeven om ernaast op de tafel te vallen
3Korrels kunnen vliegen.Er zijn er bij die komen uit de doser en vliegen drie keer door de keuken om daarna weer terug te komen op het aanrecht.Ongelofelelijk.Hoenen schreef:Hoogste irritant ja Vooral als ze gewoon ook echt langs je portafilter zweeven om ernaast op de tafel te vallen
4Hmm. Ik ben niet echt bekend met de apparatuur die jullie gebruiken, maar ik ken het fenomeen wel van natuurkundeproefjes.
Hang een aantal metalen draadjes op de plek waar de net gemalen koffie wordt opgevangen, of in de uitstroomopening van de maler (strookjes aluminiumfolie kan ook, die zijn zo dun dat ze tussen dekseltjes e.d. kunnen) en verbind die aan je portafilter of waar je de gemalen koffie ook in wil hebben. Houd één van de metalen delen vast om de lading te neutraliseren.
Als er geen ladingsverschil is, zal de koffie niet wegvliegen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn 'n ionisator - zo'n soort luchtreiniger. Door het introduceren van geïoniseerde (enigszins geleidende) lucht zou de gemalen koffie mogelijk minder geladen kunnen raken en keurig terechtkomen waar je wil
Ik voorzie echter praktische problemen, dat soort apparaatjes zijn niet in te bouwen in een koffiemolen en produceren ozon (een sterke oxidator)
Hoe het kan? Koffiedeeltjes kunnen elektrisch geladen raken, dat blijkt hier... Als ze dezelfde lading hebben stoten ze elkaar af. Geen lading, dan gebeurt er niks. Bij een tegenovergestelde lading trekken ze elkaar aan. Het werkt hetzelfde als magneten wat dat betreft.
Als je het portafilter een positieve lading zou geven, en de maler 'n negatieve, dan zouden de koffiedeeltjes met enige vaart richting je portafilter vliegen
Op die manier worden soms ook auto's gespoten. De verfdruppels worden dan aangetrokken tot de auto.
Interessant experimenteermateriaal. Mocht ik in een vlaag van experimenteerdrift een werkende proefopstelling hebben gemaakt, dan zal ik het jullie wel zeggen
Hang een aantal metalen draadjes op de plek waar de net gemalen koffie wordt opgevangen, of in de uitstroomopening van de maler (strookjes aluminiumfolie kan ook, die zijn zo dun dat ze tussen dekseltjes e.d. kunnen) en verbind die aan je portafilter of waar je de gemalen koffie ook in wil hebben. Houd één van de metalen delen vast om de lading te neutraliseren.
Als er geen ladingsverschil is, zal de koffie niet wegvliegen.
Een andere oplossing zou kunnen zijn 'n ionisator - zo'n soort luchtreiniger. Door het introduceren van geïoniseerde (enigszins geleidende) lucht zou de gemalen koffie mogelijk minder geladen kunnen raken en keurig terechtkomen waar je wil
Ik voorzie echter praktische problemen, dat soort apparaatjes zijn niet in te bouwen in een koffiemolen en produceren ozon (een sterke oxidator)
Hoe het kan? Koffiedeeltjes kunnen elektrisch geladen raken, dat blijkt hier... Als ze dezelfde lading hebben stoten ze elkaar af. Geen lading, dan gebeurt er niks. Bij een tegenovergestelde lading trekken ze elkaar aan. Het werkt hetzelfde als magneten wat dat betreft.
Als je het portafilter een positieve lading zou geven, en de maler 'n negatieve, dan zouden de koffiedeeltjes met enige vaart richting je portafilter vliegen
Op die manier worden soms ook auto's gespoten. De verfdruppels worden dan aangetrokken tot de auto.
Interessant experimenteermateriaal. Mocht ik in een vlaag van experimenteerdrift een werkende proefopstelling hebben gemaakt, dan zal ik het jullie wel zeggen
5Ha ha, Monsooned Malabar, inderdaad eigenaardig spul. Het is geel en heel licht, verbrand snel, maar wel lekker kruidig!
Ik heb geen idee wat er verandert in die boon als 'ie zo'n tijd buiten in de monsoon ligt te verpieteren (niet echt dus). Nu gebruik ik die boon eigenlijk nooit als SO, dus ik heb de verschijnselen ook niet. Überhaupt nooit last van statische elektriciteit eigenlijk (ook geen centrale verwarming in huis, trouwens).
Ik heb geen idee wat er verandert in die boon als 'ie zo'n tijd buiten in de monsoon ligt te verpieteren (niet echt dus). Nu gebruik ik die boon eigenlijk nooit als SO, dus ik heb de verschijnselen ook niet. Überhaupt nooit last van statische elektriciteit eigenlijk (ook geen centrale verwarming in huis, trouwens).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
6Het is bij mij idem dito, behalve de CV dan, maar die staat heel weinig aan, 800 kuub gas per jaar ( eensgezins woning ) 60% Malabar 20% Colombia en nog 20 % met van alles en nog wat vaak restjes die ik even erg lekker vond smaken en snel verveelden die mix ik daar onder, gaat tot nu toe lekker en geen springende bonen of andere narigheid, wel lekkere bakkiesSpironski schreef:Ha ha, Monsooned Malabar, inderdaad eigenaardig spul. Het is geel en heel licht, verbrand snel, maar wel lekker kruidig!
Ik heb geen idee wat er verandert in die boon al 'ie zo'n tijd buiten in de monsoon ligt te verpieteren (niet echt dus). Nu gebruik ik die boon eigenlijk nooit als SO, dus ik heb de verschijnselen ook niet. Überhaupt nooit last van statische elektriciteit eigenlijk (ook geen centrale verwarming in huis, trouwens).
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.