Super koeler, planten-, bloemen-spuit vernevelaar

1
Een planten-, bloemen-spuit vernevelaar is een effectieve koeler. :) Geen gedoe meer met ventilatoren. :lol:

Na de endo-thermisch verbranden van de bonen is het snel stoppen van de verbranding een must.
Daarom worden grote ventilatoren en koelers gebouwd om het te verwezenlijken. Het moet binnen 1 a 2 minuten van 230 naar 80 gr. C. gebracht worden, anders gaan de bonen intern veranderen (verkolen). De echte smaak van de bonen gaat dan veranderen. Bij FC, FC+ FC++ is het moeilijk om het voor elkaar te krijgen.

Ik koel mijn bonen met een bloemen spuit, totdat het sissen ophoudt (ca 8 a 10 spuiten) per 300 gr bonen. Tussen het spuiten door roer ik ze met een RVS spatel. Binnen 10 seconden krijg ik de bonen naar 80 gr. C. Het water verdampt en de bonen blijven droog.
Ik gebruik gefilterd water uit een Brita filter. Mineraal water is ook OK. Onlangs nog een Bobble filter bij Bijenkorf gekocht voor de vakantie.

Intussen heb ik al 40 kg bonen als bovengenoemd gekoeld.

Bij deze methode van koelen kan je bij ieder brandgradatie stoppen. Je krijg een nauwkeurige brand profiel. Een voordeel geen dure en grote investering en je hebt minder ruimte nodig.

Re: Super koeler, planten-, bloemen-spuit vernevelaar

2
OUD NIEUWS, daar is al zoveel over gesproken dat het hier niets wereldschokkends is.

Het koelen met een goede afzuigende ventilator werkt vele malen sneller dan met de vernevel methode.
Zie hiervoor mijn zelfbouwkoeler welke de bonentemperatuur terugbrengt binnen de minuut tot onder de 40 graden. 8-)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

3
He Adriaan, het is wel een bulk van een apparaat, :lol: Ventilator en snoer enz.. Wel een effectief ding denk ik. Super dat je zoiets gemaakt hebt. Al heb ik eens in houdbaarheid genoemd, ik wil het onder aandacht brengen voor de nieuwkomers. Je bent een oude rot in het vak. Ik hoor wel van je als je de koeler opruimt en mijn methode volgt. :lol:
Heb je echt de tijd en temperatuur gemeten?

Zoveel opslag ruimte heb ik niet in de keuken en ook niet in de garage. :P

4
De mandjes die in dit Massieve apparaat staan meten 17,5 cm doorsnede bij 11,5 cm hoogte valt dus wel mee met die grootte, en die water vernevelmethode heb ik enkele jaren geleden ook toegepast, en deed dat dan direct in de brander waarvan ik net ervoor de warmtebron had uitgezet en die nog wel doordraaide om de koeling te verbeteren, dat was in die bewuste popcornbrander en de nevel spoot ik er van bovenaf in, werkte wel, alleen je moet uitkijken dat je niet na (beneden) een bepaalde temperatuur nog verneveld want dat komt niet de smaak ten goede.

Om die warmtebron apart uit te schakelen was er naderhand een schakelaartje gemonteerd.
En het feit dat is gestopt was met de popcornbrander was dat ik hem uit mijn klauwen had laten vallen. 8-)

Maar ga YouTube maar eens afspeuren op wat er al niet gefabriceerd is door allerhande hobbyisten met alternatieve branders en constructies, je zal verbaast zijn wat je allemaal tegenkomt en soms ook van; dat i daar nou niet aan gedacht heb! ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.