oude PeDe molen gevonden...

1
Ik heb via marktplaats voor € 30,- een oude PeDe handmaler op de kop getikt.

Nu heb ik het hout en metaal wat opgepoetst, maar als ik hem vanbinnen bekijk, dan beginnen mijn handen te jeuken om hem uit elkaar te halen en ook de maalstenen te reinigen.
Echter...Ik heb hiermee geen ervaring.

Weet iemand van jullie (Bluecold misschien?) hoe ik dit het beste kan aanpakken?
(En heb ik überhaupt een echte PeDe te pakken? :(
Volgens deze site lijkt het er wel op, maar ik heb eeb ander bakje (metaal) http://www.dienes.fr/picsengine/#page=a ... 35/infos=1

Eerst wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

En van binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Re: oude PeDe molen gevonden...

2
Als je het ding uit elkaar wil halen zou ik zo veel mogelijk deze gids volgen
http://orphanespresso.com/Vintage-Hand- ... 546-1.html
Het emaille van de hopper zou ik een vochtig doekje overheen halen, meer niet. Je kan er toch niet bij. Ik heb voorderest weinig tips voor je behalve dat het uitlijnen van de maalstenen een rotklus is waar je gerust een half uur mee bezig kan zijn totdat het een beetje acceptabel is. Markeer hoe alles precies in elkaar zit zodat je ook weet welke kant van de buitenste maalsteen waar ging.

De zwengel is eraf te schroeven door eerste het boutje eraf te schroeven, de maalgraadafstelling op het grofst te zetten, en een kort dik boutje door de onderste maalsteenhouder in het gaatje in de onderste maalsteen zodat je die vastzet.
Ik hoop dat het plaatje eea verduidelijkt.
Afbeelding

Kijk ook goed naar het bovenste lagerpunt. Als dat inslijt verlies je veel stabiliteit. Je kan dat fixen met epoxyklei
http://www.home-barista.com/grinders/ha ... t9671.html <--
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Bedankt voor je uitleg Bluecold. Heel verhelderend.

Ik heb geprobeerd om de slinger los te krijgen. Die bovenste moer kreeg ik er wel af, maar met geen mogelijkheid krijg ik de slinger los van de as...ik moet dan zoveel kracht zetten dat ik bang ben iets te slopen.

Om het maalwerk toch wat schoon te maken heb ik een klein beetje toverrijst gemalen. Het poeder was vervolgens de kleur van zilvervliesrijst. Meer een mentale overwinning dan daadwerkelijk resultaat, maar ach...

Ik heb ook het idee dat het bovense lagerpunt inderdaad wat speling vertoont.
Zijn er andere (lees goedkopere) oplossingen dan epoxyklei? Ik heb helaas geen tube liggen zoals jij dat wel had ;)
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

4
Mwah, tubetje kost iets van 10 euro en is overal voor te gebruiken, dat is het probleem niet. Verder kan ik niets anders bedenken naast er kogellagers op persen. En dat is helemaal duur.

Die slinger kan best vastzitten ja. Probeer eens een avondje te weken in WD40?
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

5
€ 10,- valt mee inderdaad. Ik dacht naar aanleiding van je post op Home-Barista dat dat spul veel duurder zou zijn.

En wd40 ga ik eens proberen.
*gaat op zoek naar winkel die WD40 verkoopt*

6
Shaftoe schreef:€ 10,- valt mee inderdaad. Ik dacht naar aanleiding van je post op Home-Barista dat dat spul veel duurder zou zijn.

!gaat op zoek naar winkel die WD40 verkoopt!

Alle bouwmarkten en ijzerwarenwinkels, automaterialen zaken etc. etc.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

7
@3aan schreef:
Shaftoe schreef:€ 10,- valt mee inderdaad. Ik dacht naar aanleiding van je post op Home-Barista dat dat spul veel duurder zou zijn.

!gaat op zoek naar winkel die WD40 verkoopt!

Alle bouwmarkten en ijzerwarenwinkels, automaterialen zaken etc. etc.
Oppassen dat die zooi niet in het hout trekt,.Ik wrrk al 25 jaar met kruipolieachtigen en ik haat de geur van dat spul.

8
@3aan, Cremalover, bedankt voor de tip/waarschuwing.

Heb vanochtend voor mijn ochtendbakkie maar eens geprobeerd een espressomaling te verkrijgen met de PeDe. Ik heb hem nog niet uit elkaar gehad, maar was toch benieuwd...

Heb eerst de maalgraadafstelling "vast" gedraaid totdat de slinger niet meer wilde bewegen. Vervolgens heb ik de afstelling 180 graden/halveslag teruggedraaid. Resultaat: Een zeer fijne maling die mijn Quickmill Andreja deed choken. Na wat langer wachten en een "zetten uit/zetten aan" actie kwam er wel wat uit, maar dat kwam waarschijnlijk omdat de puck was gekanteld in de portafilter :lol: (bleek bij het losmaken). Ik was toch benieuwd naar de smaak van dit misbaksel en ik meen te kunnen proeven hoe de PeDe ruikt :shock: . M.a.w. een bijsmaakje, maar dat kan misschien ook komen door de te fijne maling...

Het bijstellen van de maalgraad bij een handmaler, doe ik dat met halve slagen of zal ik kleinere incrementen gebruiken?
En is het misschien een idee om gewoon het hele binnenwerk ik een bak met cafiza te leggen om hem zo te kunnen schoonmaken?
(Klinkt lui, maar zo bespaar ik me het lastige uitlijnen en demonteren.)

9
Als je de molen op zn kop houdt dan trekt er sowieso geen wd40 in het hout. Niet sprayen met de spuitbus, gewoon in een klein bakje sprayen en dat met een kwastje erop doen, dan blijft het ding mooi schoon.
Ik zou zeker niet het hele ding in Cafiza leggen. Je krijgt Cafiza niet uit die kleine hoekjes, en Cafiza is best agressief.

Afstellen doe je in zo klein mogelijke stapjes. Een klein tikje ter grootte van een 32ste slag is vaak al genoeg. Maar dat merk je snel genoeg.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Lees dit

10
Grappig! ik ben ook een oude molen aan het reviseren. Had dit topic er nou maar paar dagen eerder gestaan. Ik heb zonder merktekens, maar wel met foto's van elke stap de molen helemaal gedemonteerd. Heb er maar 5 euro voor betaald en er is veel versleten of verroest dus het is puur om te experimenteren.

Heb de roest overal af gekregen maar netjes is hij niet meer.

Ten aanzien van je hendel; ik had hetzelfde. Dat dopje er bovenop schroefde ik er zo af met een tang (wel wat om de dop gedaan (bv stukje binnenband). Vervolgens kreeg ik de hendel zelf niet van de as. Wat kruipolie erop, even wachten. Nee nog niet. Uiteindelijk, met de 5 euro in gedachten, toch maar met een waterpomp-tang en een stukje doek om de as, snoeihard de as vastgegrepen en paar tikken tegen de hendel gegeven. En toen kwam hij los. Wel goed nadenken welke kant je op moet draaien (de logische/goede kant op zoals elke bout). Succes!
Gaggia Evolution (SB) | Cuisinart DBM8E