oude PeDe molen gevonden...

1
Ik heb via marktplaats voor € 30,- een oude PeDe handmaler op de kop getikt.

Nu heb ik het hout en metaal wat opgepoetst, maar als ik hem vanbinnen bekijk, dan beginnen mijn handen te jeuken om hem uit elkaar te halen en ook de maalstenen te reinigen.
Echter...Ik heb hiermee geen ervaring.

Weet iemand van jullie (Bluecold misschien?) hoe ik dit het beste kan aanpakken?
(En heb ik überhaupt een echte PeDe te pakken? :(
Volgens deze site lijkt het er wel op, maar ik heb eeb ander bakje (metaal) http://www.dienes.fr/picsengine/#page=a ... 35/infos=1

Eerst wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

En van binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Quickmill Andreja, Macap MC4 stepless, Jaren '50 PeDe handmaler, Technivorm met Swissgold filter

Re: oude PeDe molen gevonden...

2
Als je het ding uit elkaar wil halen zou ik zo veel mogelijk deze gids volgen
http://orphanespresso.com/Vintage-Hand- ... 546-1.html
Het emaille van de hopper zou ik een vochtig doekje overheen halen, meer niet. Je kan er toch niet bij. Ik heb voorderest weinig tips voor je behalve dat het uitlijnen van de maalstenen een rotklus is waar je gerust een half uur mee bezig kan zijn totdat het een beetje acceptabel is. Markeer hoe alles precies in elkaar zit zodat je ook weet welke kant van de buitenste maalsteen waar ging.

De zwengel is eraf te schroeven door eerste het boutje eraf te schroeven, de maalgraadafstelling op het grofst te zetten, en een kort dik boutje door de onderste maalsteenhouder in het gaatje in de onderste maalsteen zodat je die vastzet.
Ik hoop dat het plaatje eea verduidelijkt.
Afbeelding

Kijk ook goed naar het bovenste lagerpunt. Als dat inslijt verlies je veel stabiliteit. Je kan dat fixen met epoxyklei
http://www.home-barista.com/grinders/ha ... t9671.html <--
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

3
Bedankt voor je uitleg Bluecold. Heel verhelderend.