Top.Marcje schreef: do 08 aug 2019, 13:39Ik denk dat de enkele veer vooral in combinate met een lagere pre-infusie goed werkt.cremalover schreef: do 08 aug 2019, 08:00 Ik zou trouwens de Strega eerst met twee veren proberen.Kun je altijd nog verwijderen.
Ik heb de enkele veer geprobeerd en vond het niks.Ik snap de hype niet.
Wel is het zo dat door de korte hendel de Strega zwaar te bedienen is.Maar dat komt ook weer doordat levers thuis meestal veel te laag op het aanrecht staan.Het handvat van de steel moet boven hoofdhoogte staan zoals het bedoeld is.Dat maakt bedienen een stuk makkelijker.
De standaard pre infusie bij een Strega is echt hoog (12bar) en dan komt daarna de dubble veer die ook op 12 bar begint. Je kunt natuurlijk de veer eerder loslaten waardoor de pre-infusie lager is, maar dan weet je niet echt wat die is, en de reproduceerbaarheid is ook niet ideaal.
Ik heb nu pre infusie op 3 bar en de veer begint rond de 8.5 bar, en dan is echt een verschil met de standaard machine. Ik kan de pomp gewoon aanzetten trouwens, dus kan ook een shot maken met een hoge pre-infusie, of een compleet pompshot ('E61' achtig) maar dat doe ik in de praktijk nooit.
Maar op zich een goed idee natuurlijk om eerst met de standaard machine te beginnen, dan kun je uit eerste hand proeven of je het een verbetering vindt of niet.
Voor mij ligt het allemaal genuanceerder.
Ik proef geen verschil met of zonder preinfusie.
Laat staan dat de druk daarvan voor mij iets uitmaakt.
Maar ik vind espresso puur ook niet echt lekker.