Advies en tips Comandante i.c.m. Aeropress?

1
Hoi allen, dit is het eerste bericht dat ik plaats. Heb al wel vele berichten gelezen hier :)
Ik heb onlangs een Aeropress en een Comandante maler aangeschaft. Ik heb hem nog niet zo lang en ben nu vooral een beetje aan het testen. Op internet naar recepten zoeken en verschillende maalstanden proberen. Over dat laatste heb ik alvast een vraag. Ik ben begonnen met 25 kliks. Vandaag 5 kliks verder ingesteld naar 30. Ik heb geprobeerd dezelfde koffie te maken (gram bonen, water) met de ene keer 25 kliks maling en de andere 30 kliks maling (dus grovere maling). Alleen ik proef geen verschil... Mijn vrouw ook niet. Ben ik niet zo verfijnd dat ik het niet proef? Of zit er inderdaad zo weinig verschil tussen 25 en 30 kliks?

Wat verder opviel was dat het wat waterig was, beide koffie's. Ik heb voor deze test papieren filters gebruikt ipv de Able Brewing Disk (gewone versie, niet de Fine). De metalen Disk geeft een vollere (minder waterige) smaak?

Mochten hier meer mensen zijn met de combi Aeropress en Comandante dan hoor ik graag jullie ervaringen. Met name de maalstand ben ik erg benieuwd naar.

Re: Advies en tips Comandante i.c.m. Aeropress?

2
Welke koffie?

Voor aeropress heb ik mijn simpel recept die ik vaak gebruik:

15 gram koffie in de aeropress die ondersteboven staat. Timer starten en direct 200 gram heet water erop gieten zodat het maalsel goed in beweging komt. Ondertussen papieren filter spoelen in de cap boven gootsteen bijvoorbeeld . Na 60 sec de cap op de aeropress draaien en aeropress rechtop op een glas draaien en pressen tot 30 seconden. Stoppen zodra je gesis hoort. En rustig pressen! Anders druk je de slechte sedimenten eruit.

Smaak kun je sturen door grover/fijner te malen. Water temp omhoog /omlaag. Tijd aanpassen, ipv 60 sec korter of langer.

Heel veel spelen en testen komende tijd. Veel plezier.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

4
Supermarkt koffie gaat zowiezo niet helpen om betere koffie te krijgen door iets in je werkwijze te veranderen. Vers gebrande koffie, liefst niet te donker speciaal voor filterkoffie echter wel.
Maar, alles draait uiteraard om je eigen smaak dus als je het zo lekker vindt is dat natuurlijk prima. Ik kan alleen zeggen, probeer het eens om een goede versgebrande filterkoffie te bemachtigen. Het is zonde om zo'n mooie maler en geweldige aeropress voor oude supermarkt koffie te gebruiken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

5
Ik lees graag even mee. Ik zit ook aan het begin van mijn carrière met de Comandante en Aeropress die ik nu een paar keer op de zaak heb gebruikt en deze week meeneem op vakantie met de sleurhut...
Ik was van plan de nog aardig verse Yellow Bourbon van het Hoofdkwartier, waar ik normaliter thuis op de Lelit Bianca de espresso mee maak, te gaan gebruiken.
Is het dus beter om een boon die speciaal voor filter gemaakt is, te bestellen?
Ga ik dat met mijn prille ervaring proeven?

6
Koffie die wat lichter gebrand is komt er wel vaak lekkerder uit bij een langere extractie als bijvoorbeeld de aeropress vind ik. Maar, ik kan dat niet bepalen voor jou. Het gaat echt om jouw smaak. Sommige mensen willen de koffie loeiheet hebben en pittig. Andere juist wat milder en meer afgekoeld.

Wat ik wel kan zeggen met zekerheid is dat bijna iedere koffie hetzelfde gaat smaken als je ze donker brand namelijk mokka, brandsmaak en rooksmaak. Daarvan kun je dus heel logisch zeggen dat als je een koffie donker brand, de excentrieke smaken van een boon verloren gaan. Een koffie die bijvoorbeeld in Costa Rica op vulkanische grond in de schaduw heeft gegroeid smaakt 100% anders dan een koffie die in Kenya heeft gegroeid. En dan is er ook nog de verwerkingsmethode die zijn steentje bijdraagt. De laatste stap voor het extraheren van een koffie is dus minstens zo belangrijk en ja, die kun je proeven maar dat staat los van wat iemand persoonlijk lekker vindt.

7
Ik gebruik momenteel een Comandante C40 (nitro burr) en een AeroPress om te oefenen en recepten te ontdekken. Mijn maling zit tussen de 25-28 clicks en ik ben nog altijd een beetje zoekende. Er zat iig een verschil tussen 25 en 28.

AeroPress recept (zeer eenvoudig, zodat je clicks en andere parameters kan aanpassen terwijl je zetmethode hetzelfde blijft):
- AeroPress en container opwarmen & filter spoelen
- Koffie erin
- Tijd starten, helemaal tot bijna vanboven water inkappen
- Plunger erop en een beetje vacuum trekken
- 30" na starten plunger eraf en wat roeren in het mengsel, plunger terug erop
- 1' na starten pressen tot 1'30"

Klaar.

8
Goed bezig. En inderdaad proef je een laar clicks meer of minder niet...

Speel eens met temperatuur. 85 of 95 graden ga je namelijk wel proeven.

En ja koop verse filter roast. Een aanrader is bijvoorbeeld Blommers.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs