Sommige mensen zijn gewoon gevoelig voor rook.
Ik heb trouwens buren die kettingroken. Dat doen ze in de tuin. Als ik mijn slaapkamerraam of keukendeur open heb dan ruik ik dat meteen. En ik wordt geregeld wakker van hun eerste ochtend peuk. Een vriend van me met astma begint meteen te hoesten als hij op bezoek is. En dat is de rook van twee sigaretten buiten! Verder een achterbuur die graag stookt. Als de wint verkeert staat ruik je het in je hele huis. Dus ook van heel weinig rook kan je last hebben als je gevoelig bent. Tsja.
Die rokende buren zijn super aardig dus dat verdraag ik. En zij roken tegenwoordig vaker achter in de tuin. Dat hout stoken ben ik minder blij mee. Dat is serieus ongezond rook en alle houtkacheltjes samen produceren bizar veel CO2 en stikstof.
Die paar keer koffie branden per week lijkt me totaal geen thema qua gezondheid. De hoeveelheid rook is niet te vergelijken met een houtgestookte kachel die een avondje staat te dampen. Waarschijnlijk is het vooral de irritatie. Kan je geen vaste tijden afspreken zodat ze de ramen vooraf dicht kunnen doen?
Of ze kunnen preventief blowen om de irriratiedrempel te verhogen
Gewoon in gesprek blijven, met elkaar rekening houden en elkaar wat gunnen...
Re: Rook koffiebranden giftig
11Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs