Voor u gesloopt: Jura J5

1
Jura J5 2007. Hier in het enige laboratorium voor het slopen van volautomaten in Nederland.
Doe ik toch wat nuttigs met die automaten denken velen nu op deze site.
Deze Jura J5 is gebaseerd op het E platform van Jura (E50 1996).
Er zijn wel verbeteringen aangebracht, maar qua servicevriendelijkheid niet;
De kast is erg kwetsbaar en opent moeilijk.
Afbeelding

De machine is 2,5 jaar oud en heeft na de garantie 1 reparatie en 1 servicebeurt achter de rug. Omdat eigenaar Ton een goede kennis is (ik doe eigenlijk niets meer met Jura's) wil ik 'm wel helpen met z'n machine. Ondanks de uiterlijk goede staat en onderhoudsbeurt liep ik al snel tegen de gebruikelijke schimmel aan.
Afbeelding

De molen maalt slecht waarschijnlijk agv. van een steen in de molen. Een oude molen uit een gedumpte E55 brengt uitkomst. Gelukkig heb ik nog een ruime voorraad jura wrakken voor dit soort momenten.
Na verwijdering van de brewgroup zien we wat schimmel achterop de brewkamer. .
Afbeelding

En de gedemonteerde brewgroep voor reiniging en desinfectie. Na desinfectie wordt de groep opgemeten en gereviseerd:
Afbeelding

Geassembleerd gaat de brewgroup een nachtje in een alkalisch desinfectant (FDA app).

Tja, en dan maar weer opbouwen en hopen dat ie 't ook doet. En waarempel. De J5 komt weer tot leven en doet z'n Jura-ding. Geinspireerd door dit succes heb ik met de restanten van de E55 zelf een volautomaat in elkaar gekuntseld. Laatste foto, de Jura Impressa J5 en Miss Plastic Faulty 8 staan fier zij aan zij:
Afbeelding

Hopend op betere tijden mag de J5 tterug naar huis.
Er gaat niets boven morgen.

Re: Voor u gesloopt: Jura J5

4
Leuk om te zien Oxxo! (nou ja: "leuk"?). Het is me niet altijd duidelijk waarnaar ik zit te kijken op de foto's (wat is dat gat op de 2-de foto?), maar ik vind het wel onthullend... Inderdaad schrik ook ik van "de gebruikelijke schimmel"! Is er al eens onderzoek gedaan naar de gezondheids risico's daarvan?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
Tijdens het testen hoorde ik een slang knappen in het toestel. Nou staat ie alweer op de werkbank, maar veel plezier heb ik er niet meer in. :cry:
@spironski et al:
Het 'gat' is de trechter voor het maalsel (koffiemeel) wat uit de molen komt. Omdat de 'brewunit' na de extractie recht onder de trechter eindigt slaat waterdamp uit de brewunit als condens op de trechter neer. Bij de volgende kop koffie wordt een deel van het maalsel opgevangen door de vochtige trechter en zo bouwt zich vrij snel een schimmelende laag koffiemeel op waar bij elke keer een deel van de schimmel in de brewunit valt. Dat geldt ook voor de 'uitwerp-lip'. Sinds 1995 is de brewunit niet wezenlijk gewijzigd. De geschimmelde koffie-resten onder in de machine komen minder snel in contact met de koffie, maar de schimmel wordt op een gegeven moment wel 'aerosol'. De koffieresten an sich belemmeren de loop van de brewunit, met name in de benedenloop. De opbouw van koffieresten gaat door ongeacht het onderhoud wat de gebruiker dient te doen.

De schimmelvorming in deze Jura is ongeveer een gemiddelde van wat ik tegengekomen ben.

Het probleem van de koffieresten-opbouw is bij de meeste automaten minder/nihil bij normaal onderhoud. Door andere constructies van molen / trechter / brewgroup. Mijn vermoeden is dat de schimmel ochratoxin-A en/of aflatoxine achterlaat, maar of de concentraties schadelijk zijn..?
Er gaat niets boven morgen.

9
Bouwt die schimmel zich niet alleen op als de machine langere tijd niet in gebruik is geweest? En in dat geval meestal toch vast loopt?
Het zou inderdaad wel erg vreemd zijn dat ze niet verplicht zijn om daar wat aan te doen ivm met gezondheidskwesties enz. En wat betreft de schimmel tussen de molen en de zetgroep, zou dit bij andere machines met een uitneembare zetgroep (nivona/saeco/wmf) ook voorkomen?
Leuk om te zien dat er mensen zijn die de tijd nemen om dit soort gevallen te laten zien.

10
Het is een beetje moeilijk te zien, maar volgens mij zit het bij de mijne toch anders?
Ik heb wel een "trechter" maar bij mij staat de maler er niet rech boven. In plaats daarvan staat de "gemalen-koffie-chute" erboven. De maler zit er via een zij-ingang aan?

Die trechter is overigens best goed te reinigen met borsteltjes en de stofzuiger. Er komt vaak wel droog koffiepoeder uit, maar nog geen schimmel gezien?
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30