Re: Voor u gesloopt: Jura J5

11
De J5 heeft bij mijn weten tot voor kort gelopen, had een molenstoring en problemen met watertoevoer. Deze specifieke vervuiling is een discussie die al jaren in duitse koffiefora en in duitse media speelt. Dacht dat het hier toch wel enigzins bekend zou zijn.
Ik heb wel een "trechter" maar bij mij staat de maler er niet recht boven. In plaats daarvan staat de "gemalen-koffie-chute" erboven. De maler zit er via een zij-ingang aan?
Dat is bij alle Jura's hetzelfde. Maar de 'koffiekamer' van de brew-unit eindigt na de 'arbeidslag' onder te trechter. Omdat de 'koffiekamer' dampend nat en heet is na koffiezetten slaat waterdamp als condens neer op de trechter. Als er koffiemeel uit de molen komt blijft een klein deel plakken aan de trechter en wordt vochtig . Vochtige koffie schimmelt vervolgens. De koffie schimmelt dus niet ín de molen.

Om de week borstelen en stofzuigen is ruimschoots voldoende, dan komt er zeker geen schimmel op de trechter. Maar uit eigen ervaring: de meeste gebruikers doen dit niet. Bovendien verhindert het de opbouw van koffiedrap/schimmel op de uitwerplip, achterwand en rondom het inlaatventiel niet.

In de werkplaats hangt een camera om de staat van de toestellen bij binnenkomst vast te leggen. Kleine moeite om wat meer foto's te schieten als er een heel populaire of bijzondere machine langskomt. Komt mijn vraag nog een keer: Welke automaat (filterhouders komen minder voorbij) willen jullie graag gesloopt zien? Maak ik wat extra foto's.
Er gaat niets boven morgen.

12
Ik heb geen Jura, wel een Bosch B30 (ziet er qua binnenwerk netzo uit als de Nivona 700-reeks).
Sorry voor de evt verwarring.
Het was me al wel eens opgevallen dat er condens neerslaat in de "gemalen-koffie-chute", vandaar dat ik dit niet gebruik, of na gebruik meteen borstel.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

13
Wel maf te noemen. Een stelletje koffiegekken die zitten te 'zeuren' om een beetje schimmel in een machine, terwijl ze het liefste de boontjes willen hebben die uit een darmkanaal komen. :shock: :D ;)

Eet hier iemand eigenlijk wel eens roquefort (kaas)?

Met andere woorden; van een beetje schimmel ga je niet dood. Het zorgt er alleen voor dat we wat beter tegen een griepje kunnen.... :D

Wel geweldig trouwens dat je ons het interieur van de machine laat zien. Doet die leuke machine op je laatste foto het nog wel?

Adios Sanne
(Sorry als deze reactie te melig is voor bepaalde mensen, maar ik kon het niet laten)
Leg nou nog een keer uit hoe je dat precies doet.....vervelen

15
Eet hier iemand eigenlijk wel eens roquefort (kaas)?

Met andere woorden; van een beetje schimmel ga je niet dood. Het zorgt er alleen voor dat we wat beter tegen een griepje kunnen.... :D
Ehh, dat is wel errug kort door de bocht. Er zijn meer dan 100.000 soorten schimmels waarvan alleen de Penicillium roqueforti voor die kaas wordt gebruikt (en dan ook onschadelijk is). Over het algemeen zijn schimmels toch niet gezond voor ons. Probeer maar eens een goed beschimmeld brood te eten, daar kan je behoorlijk ziek van worden.
Volgens sommige wetenschappers is het Latijnse woord voor schimmel -fungus- zelfs een samentrekking van funus ago, vrij vertaald als: ik maak een lijk, of ik ben dodelijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
Tja, dat klopt wel, maar de eerdere vermelding dat je dankzij die schimmel waarschijnlijk aflatoxine binnenkrijgt is even kort door de bocht.
Aflatoxines worden gemaakt door Aspergillus spp. en wat voor schimmel dit was/is, is niet eens bekend...

Het is niet alleen P. roquefortii, ook P. candidum wordt gebruikt (brie). Daarnaast gebruiken "traditionele" kaasmakerijen "wilde huisschimmels" ofwel net die, die in hun grot hangt.
Ook andere etenswaren kunnen onder de juiste omstandigheden best beschimmeld worden. Op veel gefermenteerde/droge worsten groeit bijvoorbeeld ook schimmel tijdens het bewaren.
Laatst gewijzigd door R&B op di 12 jan 2010, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

18
En bovendien formuleerde Oxxo het als volgt: "Mijn vermoeden is dat de schimmel ochratoxin-A en/of aflatoxine achterlaat, maar of de concentraties schadelijk zijn..?" . Dat is wat anders dan: "...de eerdere vermelding dat je dankzij die waarschijnlijk aflatoxine binnenkrijgt" . We moeten wel een beetje zuiver blijven, natuurlijk.

En zo word de P. candidium inderdaad voor Brie etc. gebruikt, maar niet voor Roquefort. Net zo min word er maar een "willekeurige" schimmel gebruikt door die artisanale kaasmakerijen, maar heel precies die schimmel die onder die omstandigheden in hun grot aanwezig is. Wilde schimmel en gisting zijn juist angstbeelden voor hen.

Ik ben het eens met de stelling dat niet elke schimmel schadelijk hoeft te zijn, en zelf gezond kan zijn. Maar om nu te zeggen "dat je beter tegen de griep kan van een beetje schimmel", met als illustratie een kaas met goedaardig schimmel, gaat me te ver. Ik vraag me dan af waarom Sanne dan überhaupt nog een koelkast heeft? ;)
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

19
We wijken een beetje van het topic af imo, maar het betreft natuurlijk wél de schimmel die van nature al in die grot aanwezig was. (uitgaande van niet-voorgeënte kaas)
Dat ze proberen te voorkomen dat er ándere wilde schimmels in/bij komen is ook logisch...

En wat betreft het zuiver blijven:
Waarin is "Mijn vermoeden is dat de schimmel (refererend naar de schimmel van het plaatje) ochratoxin-A en/of aflatoxine achterlaat"
wezenlijk anders dan
"de eerdere vermelding dat je dankzij die schimmel (toegevoegd voor de duidelijkheid) waarschijnlijk aflatoxine binnenkrijgt" ?
oxxo schreef:(ATN) Aflatoxine en (OTN) ochratoxine komen regelmatig voor in koffie. Het is mogelijk dat schimmelsporen (besmetting) aanwezig zijn in het gebrande produkt.
Maar dat is een heel ander verhaal...?

20
Ehh.. ik denk dat de 'risico's' wel meevallen. Als je de trechter af en toe borstelt/stofzuigt denk ik dat er weinig aan de hand is. De koffieresten onderin zijn lastig als de machine een tijdje niet gebruikt wordt. Dan worden ze keihard en loopt de machine erin vast.
Laatst gewijzigd door oxxo op wo 13 jan 2010, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaat niets boven morgen.