Re: Wat drink je nu?

2711
ronald22 schreef: zo 19 sep 2021, 13:11
Nootmuskaatje schreef: vr 17 sep 2021, 21:44 Een natural process Colombiaanse boon van de wat meer lokale Blommers uit Nijmegen. Mijn eerste natural process, ben er nog niet zo uit of ik het wat vind. Het was best lekker en apart, maar of ik dat zie zitten om dagenlang achter elkaar te drinken betwijfel ik. Was wel 18 in/45 out in 17s op 95 graden, moet een stuk fijner dan m'n vorige lichte roast van het Hoofdkwartier gaan malen. Morgen iets fijner zetten en kijken hoe dat bevalt, al vond ik het qua zuurtjes en bitterheid wel gebalanceerd proeven.
IMG_20210917_211424.jpgIMG_20210917_211129~2.jpg
Als je al op 18/45 zit dan zit je al behoorlijk fijn te malen en dat het verschil tussen bitter en zoet niet meer te onderscheiden zijn.
Huh? Hoe kun je aan het gewicht weten dat ik fijn maal? Meestal zit ik op een verhouding van 1:2-1:2.5 in 25-30 seconden. 1:2.5 in 17 seconden was wat te snel. Had de temperatuur wel iets hoger, dus dat heeft het waarschijnlijk beter gemaakt.

Heb het een click of 3 fijner gezet met 18/40 in 25s, bevalt al een stuk beter. Ik vind het als espresso niet zo geweldig, maar als cappucino is het heerlijk :D
Afbeelding
Lelit Elizabeth + DF64 gen 2 & 1ZPresso J-Max

2712
Heeft iemand een tip voor een brander die wat lichter gebrande bonen levert? Ik heb nu een aantal kilo van Fascino (te donker) en Brandzaak (super!) verbruikt, maar ben nog steeds op ontdekking.

Kreeg al de tip om bij Koffiestation (Groningen) te bestellen. Als noorderling draag ik die automatisch al een warm hart toe, maar mogelijk zijn er betere opties.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

2714
Ypuh schreef: wo 22 sep 2021, 15:18 Heeft iemand een tip voor een brander die wat lichter gebrande bonen levert? Ik heb nu een aantal kilo van Fascino (te donker) en Brandzaak (super!) verbruikt, maar ben nog steeds op ontdekking.

Kreeg al de tip om bij Koffiestation (Groningen) te bestellen. Als noorderling draag ik die automatisch al een warm hart toe, maar mogelijk zijn er betere opties.
Brandzaak brand zeker niet licht, dus als je naar die branding op zoek bent ga je de verkeerde kant op. Hoofdkwartier brand al een stuk lichter, als je nog lichter wilt zijn er ook nog wel een paar. In Rotetrdam heb je bijv Schot is ook vrij licht gebrand.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

2716
Bedankt iedereen! Het is het 4x 500g verrassingspakket bij Hoofkwartier geworden. De volgende bestelling ga ik bij Het Brandhuys doen :).
mr Blanc schreef: do 23 sep 2021, 08:19 Brandzaak brand zeker niet licht, dus als je naar die branding op zoek bent ga je de verkeerde kant op. Hoofdkwartier brand al een stuk lichter, als je nog lichter wilt zijn er ook nog wel een paar. In Rotetrdam heb je bijv Schot is ook vrij licht gebrand.
Brandzaak is inderdaad niet licht, maar ook niet zo donker als bij Fascino. Die eerste vond ik al een hele vooruitgang en ben nu dus benieuwd wat je krijgt als je nog een niveautje lichter gaat. Al met al gaan er best wat weken/maanden overheen voor je verschillende bonen uitgeprobeerd hebt. Misschien is een SD maler met kleinere verpakking toch niet zo'n slecht idee :roll:.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

2718
Blommers vind ik ook een goede, op aanraden voor meer lichte brandingen terecht gekomen. Maar dan heb ik alleen nog de ene lichte roast van Hoofdkwartier geprobeerd. M'n natural process Colombia is op, net de Ethiopië Acacia geopend. Hierna nog een zakje Saõ Francisco en daarna wellicht de proefpakket van het Brandhuys proberen.

18 in/35 out in 1 minuut :lol:, eerste druppel op 15 sec. Vind hem nog verrassend goed smaken, het is niet makkelijk om een lichte roast over te extraheren. Iets aan de bittere kant, maar zeker niet de gootsteen door.

2719
Nootmuskaatje schreef: do 23 sep 2021, 14:17 Blommers vind ik ook een goede, op aanraden voor meer lichte brandingen terecht gekomen. Maar dan heb ik alleen nog de ene lichte roast van Hoofdkwartier geprobeerd. M'n natural process Colombia is op, net de Ethiopië Acacia geopend. Hierna nog een zakje Saõ Francisco en daarna wellicht de proefpakket van het Brandhuys proberen.

18 in/35 out in 1 minuut :lol:, eerste druppel op 15 sec. Vind hem nog verrassend goed smaken, het is niet makkelijk om een lichte roast over te extraheren. Iets aan de bittere kant, maar zeker niet de gootsteen door.
IMG_20210923_140608.jpg
Over welke boon heb je het?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

2720
ronald22 schreef: do 23 sep 2021, 15:35
Nootmuskaatje schreef: do 23 sep 2021, 14:17 Blommers vind ik ook een goede, op aanraden voor meer lichte brandingen terecht gekomen. Maar dan heb ik alleen nog de ene lichte roast van Hoofdkwartier geprobeerd. M'n natural process Colombia is op, net de Ethiopië Acacia geopend. Hierna nog een zakje Saõ Francisco en daarna wellicht de proefpakket van het Brandhuys proberen.

IMG_20210923_140608.jpg
Over welke boon heb je het?
De Ethiopië Acacia, vandaag geopend. Maar de Colombiaan van Blommers vond ik ook een succes.