Ik begrijp het belang van volume niet. Ik heb dat nooit gemeten.Het juiste volume zoals jij het noemt bestaat niet. Er is een richtlijn met zetratio's die ik ook als richtlijn gebruik. Maar mij boeit het niet hoeveel er exact in mijn koppie zit. Een ristretto is geen espresso en zal anders smaken maar ik geloof niet dat dat zo heel nauw luistert. Maar ik ben ook een uitzondering op dit forum.Anderen hier laten zich wel door grammen en mililiters leiden.walter- schreef: vr 12 nov 2021, 11:11Super bedankt voor je feedback!Brajopie schreef: vr 12 nov 2021, 10:50 ...
- Instelbaar volume; je moet hem in- en uitschakelen met een drukknop. Net zolang laten lopen tot je gewenste hoeveelheid hebt?
...
Een stap lager dan Lelit Victoria is de Grace, deze Grace heeft een 57mm portafilter. ...
Ik start eens een aparte vraagstaart ivm hoe je dagelijks het juiste volume koffie zet. Dat is een topic waar ik een op vastloop...
Lelit Victoria is bijna perfect dus, op die volume controle na.
Ipv een stapje lager; voor 1.200 Euro haal ik nog een Lelit Elisabeth; die lijkt wel de volume control te hebben (of toch minstens een knopje voor 1 of 2 kopjes). Ik lees me in dit toestel eens in.
Walter
Verder heb ik weinig aan een machine die steeds exact 25 ml of 30 ml geeft.
De hoeveelheid in mijn kopje bepaal ik aan de hand van type boon , maalgraad , dosering en waar ik op dat moment zin in heb. Een machine gaat dat voor mij niet bepalen.