Dit werkt anders. Het water waarmee je koffiezet, komt niet uit je boiler, maar wordt opgewarmd dóór (het water in) de boiler. Daarom heet het ook warmtewisselaar: je wisselt warmte uit tussen boiler en zetwater.Ronaldd schreef: Ik heb je artikel over de boilerdruk/temperatuur nog niet echt gelezen. Volgens de handleiding is 1,2 bar de juiste druk, dus temperatuur. In de handleiding staat: Wacht u a.u.b. totdat de (linker) ketelmanometer ca. 1,2 Bar aangeeft. Wellicht is het hoger dan andere machines, maar het lijkt erop dat hierdoor de juiste temperatuur voor het espressowater word verkregen. Of heb ik het verkeerd. Een (erics) termometer is wellicht een goed idee. Hoewel het beter inzicht geeft in de temperatuur, vind ik het visueel gezien geen mooie toevoeging ofzo.
Als je boiler op 1,2bar staat (zoals ik het ook heb), is de temperatuur in de boiler ongeveer 125ºC. Als je hem op ca 1bar zou zetten, is de temperatuur ongeveer 120ºC als ik mij niet vergis. In ieder geval: de boiler is nog steeds heet genoeg om het zetwater tot ca 93-95ºC te krijgen, daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Wat is dan het voordeel van de boiler op 1,0bar zetten? Nou, als je een warmtewisselaar ongeveer een kwartier idle laat staan, krijg je zetwater van 125ºC en, nog erger: je broeikop wordt te heet. De consequentie daarvan is dat je, wil je lekkere koffie hebt, eerst dat water van 125ºC weg wilt hebben en vervolgens ook je kop wat kouder wilt hebben. Daarom doe je een cooling flush. Als je een boiler van 1bar / 120ºC hebt, is dat een stuk makkelijker en schommelt de temperatuur van je zetwater een stuk minder.