Heb ook een 0.6mm restrictor klaarliggen, samen met wat rubbertjes, bakjes en IMS scherm meebesteld bij DR-Trading. Heb nog geen bijpassende bottemless portafilter dus kan de flow nog niet goed beoordelen, maar eerste gevoel zegt dat de LM pomp wel baat zou hebben bij een lagere flow en mogelijk ook pompdruk.
Het is nog te vroeg voor een uitgebreide review, maar kan vast verklappen dat het een fijne machine is. Overkill voor thuisgebruik en neemt ook 2x zoveel stroom als een Rocket Evo R (1.4 vs. 0.7 kWh), maar:
- Je merkt aan alles dat het kwalitatief een stap hoger is; het ziet, hoort en voelt allemaal beter aan
- Geen machine die verschuift als je de PF stevig aanhaalt, staat als een huis
- Grote lekbak en praktisch waterreservoir
- Krachtige pomp die opvallend stil is (aanzienlijk stiller dan de rotatiepomp van de Rocket) en mooie rustige flow creëert
- Melk opschuimen is dag en nacht verschil in zowel tijd als resultaat, en
- De schuif, ook al is het slechts een aan/uit schakelaar, is een genot om te bedienen. Hetzelfde geldt voor de draaiknoppen
Ook wel een paar kleine nadeeltjes:
- Het overhangende 'balkon' doet een beetje krap aanvoelen soms
- De dials zijn daardoor ook slecht afleesbaar
- Heet water dampen blijven daar ook een beetje hangen/zorgen voor warme handen als je de knop vasthoudt
- De kosten van (2-)jaarlijks onderhoud kunnen zoals ik lees aardig oplopen, ook al is er niets aan de hand
De Mini wordt verweten dat er geen flow control op zit. Pre-infusie in de app heb ik nog te weinig mee gespeeld om een oordeel over te kunnen geven, maar wetende dat je met een mod van Grafikus (voor het schamele bedrag van €595) de paddle om kunt toveren in een actieve flow control, zou dat de machine compleet maken. Online lees je 'spaar even door voor een GS3', maar vraag me eerder af waarom je daar nog €2.000 meer voor zou betalen? De GS3 neemt niet alleen 2x zoveel ruimte, ook meer stroom en water. Kortom, met de Linea Mini biedt denk ik wel dat een groot deel van het publiek er heel content mee zou zijn. Er zijn een aantal features die niet alleen op papier meerwaarde bieden t.o.v. een Bianca, Synchronika of R58, al staan deze niet in verhouding met de meerprijs.
Qua resultaat in de kop merk ik na 4-5 dagen nog geen schokkende verschillen, op de melk dan. De Rocket had ik op het laatst wel echt onder de knie en deze LMLM nog niet helemaal. Denk uiteindelijk wel iets betere resultaten te kunnen bereiken met de juiste afstelling (maalgraad, dosering, filterbakje, douche, flow rate, pompdruk etc.) en pre-infusie instellingen in de app. Over een maand of 2 maar eens een 'echte' review schrijven met meer gebruikerservaring. Zit nu nog in de honeymoon-fase, maar probeer kritisch te blijven waar nodig. Op de prijs na (waarvan ik hoop deze ooit te vergeten) valt er weinig negatiefs te melden.
Re: La Marzocco Linea Mini
52Mooi om te lezen. Ben erg benieuwd naar je vorderingen.
https://store.lamarzocco.com/store/bari ... rtafilter/
https://store.lamarzocco.com/store/bari ... rtafilter/
53Goed dat je zo eerlijk beoordeelt, ook voor jezelf. Menigeen zou de machine 1000% de hemel in prijzen na aankoop.Ypuh schreef:Heb ook een 0.6mm restrictor klaarliggen, samen met wat rubbertjes, bakjes en IMS scherm meebesteld bij DR-Trading. Heb nog geen bijpassende bottemless portafilter dus kan de flow nog niet goed beoordelen, maar eerste gevoel zegt dat de LM pomp wel baat zou hebben bij een lagere flow en mogelijk ook pompdruk.
Het is nog te vroeg voor een uitgebreide review, maar kan vast verklappen dat het een fijne machine is. Overkill voor thuisgebruik en neemt ook 2x zoveel stroom als een Rocket Evo R (1.4 vs. 0.7 kWh), maar:
- Je merkt aan alles dat het kwalitatief een stap hoger is; het ziet, hoort en voelt allemaal beter aan
- Krachtige pomp die opvallend stil is (aanzienlijk stiller dan de rotatiepomp van de Rocket) en mooie rustige flow creëert
- De schuif, ook al is het slechts een aan/uit schakelaar, is een genot om te bedienen. Hetzelfde geldt voor de draaiknoppen
- Heet water dampen blijven daar ook een beetje hangen/zorgen voor warme handen als je de knop vasthoudt
- De kosten van (2-)jaarlijks onderhoud kunnen zoals ik lees aardig oplopen, ook al is er niets aan de hand
De Mini wordt verweten dat er geen flow control op zit. Pre-infusie in de app heb ik nog te weinig mee gespeeld om een oordeel over te kunnen geven, maar wetende dat je met een mod van Grafikus (voor het schamele bedrag van €595) de paddle om kunt toveren in een actieve flow control, zou dat de machine compleet maken. Online lees je 'spaar even door voor een GS3', maar vraag me eerder af waarom je daar nog €2.000 meer voor zou betalen? De GS3 neemt niet alleen 2x zoveel ruimte, ook meer stroom en water. Kortom, met de Linea Mini biedt denk ik wel dat een groot deel van het publiek er heel content mee zou zijn. Er zijn een aantal features die niet alleen op papier meerwaarde bieden t.o.v. een Bianca, Synchronika of R58, al staan deze niet in verhouding met de meerprijs.
Qua resultaat in de kop merk ik na 4-5 dagen nog geen schokkende verschillen, op de melk dan. De Rocket had ik op het laatst wel echt onder de knie en deze LMLM nog niet helemaal. Denk uiteindelijk wel iets betere resultaten te kunnen bereiken met de juiste afstelling (maalgraad, dosering, filterbakje, douche, flow rate, pompdruk etc.) en pre-infusie instellingen in de app. Over een maand of 2 maar eens een 'echte' review schrijven met meer gebruikerservaring. Zit nu nog in de honeymoon-fase, maar probeer kritisch te blijven waar nodig. Op de prijs na (waarvan ik hoop deze ooit te vergeten) valt er weinig negatiefs te melden.
Geniet van de koffie met deze mooie machine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
54Precies Bobbee, maar hoewel zo'n LM een prachtig apparaat is, is het ook wel een machine die je voor een flink deel vanuit je hart koopt. Ergens heb ik ook de wens zo van " ik wil ooit in mijn leven een LM gehad hebben". Ik lag ergens dat iemand gezegd had over de aankoop van een LM, "the most perfect waste of money I have ever done". Bij mij broeit het ook eerlijk gezegd. Het heeft wel "wat".bobbee schreef:Goed dat je zo eerlijk beoordeelt, ook voor jezelf. Menigeen zou de machine 1000% de hemel in prijzen na aankoop.Ypuh schreef:Heb ook een 0.6mm restrictor klaarliggen, samen met wat rubbertjes, bakjes en IMS scherm meebesteld bij DR-Trading. Heb nog geen bijpassende bottemless portafilter dus kan de flow nog niet goed beoordelen, maar eerste gevoel zegt dat de LM pomp wel baat zou hebben bij een lagere flow en mogelijk ook pompdruk.
Geniet van de koffie met deze mooie machine.
55Ergens begrijp ik het wel maar als een koffiemachine van wat voor merk dan ook ruim 4000 Euro kost en je zet met een goedkopere machine minstens net zo goede koffie dan stopt mijn hart hoor. Dan smaakt de koffie mij persoonlijk niet meer. Ik ben daar niet perse nuchter in maar vind ik logisch. Ik kan dat dan niet aan mijzelf verkopen en al helemaal niet aan mijn kinderen.
Stel de koffie hobby moet stoppen voor mijn kinderen of gezondheid of iets wat er toe doet, dan zet ik alles te koop en weg ermee. Het zijn maar spullen die leuk plezierig vermaak zijn maar niet gelukkig maken. Niet dat dit nou moet of het beste is maar zo voel ik het echt. Makkelijk praten ook want qua koffie hobby heb ik het ook dik voormekaar en voel ik mij bevoorrecht, een machine van 4 a 5000 euro gaat daar geen wezenlijk verschil in maken. De kick om uit een 2e hands la pavoni op een willekeurige locatie een heerlijke espresso te trekken geeft mij heel veel plezier. Just my 2 cents.
Stel de koffie hobby moet stoppen voor mijn kinderen of gezondheid of iets wat er toe doet, dan zet ik alles te koop en weg ermee. Het zijn maar spullen die leuk plezierig vermaak zijn maar niet gelukkig maken. Niet dat dit nou moet of het beste is maar zo voel ik het echt. Makkelijk praten ook want qua koffie hobby heb ik het ook dik voormekaar en voel ik mij bevoorrecht, een machine van 4 a 5000 euro gaat daar geen wezenlijk verschil in maken. De kick om uit een 2e hands la pavoni op een willekeurige locatie een heerlijke espresso te trekken geeft mij heel veel plezier. Just my 2 cents.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
56Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
57Hmm, ik vraag me af of dat heden ten dage nog wel een goed idee is (die Rolex dan) met het aantal dragers ervan die beroofd/overvallen wordengilleko B. schreef: wo 05 jan 2022, 09:29 Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
Ik heb nog nooit gehoord dat 'men' wegens de koffie gear overvallen is (sjouwt ook wat moeilijker weg, zo een 30kg+ apparaat natuurlijk)
58Is natuurlijk ook maar net hoe en waar je ermee loopt hè... Als mensen bij je door het raam gluren en overduidelijk zeer kostbare apparatuur zien staan, is de associatie dat er vast nog wel meer moois te halen valt ook makkelijk gemaakt. Als dat geteisem je in het vizier heeft is het een kwestie van tijd, dus je moet in dat opzicht sowieso voorzichtig zijn.RoosW schreef: wo 05 jan 2022, 09:55Hmm, ik vraag me af of dat heden ten dage nog wel een goed idee is (die Rolex dan) met het aantal dragers ervan die beroofd/overvallen wordengilleko B. schreef: wo 05 jan 2022, 09:29 Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
Ik heb nog nooit gehoord dat 'men' wegens de koffie gear overvallen is (sjouwt ook wat moeilijker weg, zo een 30kg+ apparaat natuurlijk)
Belangrijke is gewoon dat je er zelf van kunt genieten en niet dat je over een dergelijke aankoop aan andere verantwoording af moet leggen. Als je iets wil en het kan, vooral lekker doen!
59Jouw Rocket is geen goedkope Seiko...gilleko B. schreef:Volgens mij kan je het een beetje vergelijken met een mechanisch polshorloge. Als het puur gaat om het aflezen van een accurate tijd, dan koop je een goedkope Seiko, maar het hebben van een Rolex (of een ander topmerk)maakt het allemaal wel wat leuker om je pols. Een zalig makende aaibaarheidsfactor is even belangrijk als de kwaliteit in het kopje.
60Er zijn wel verschillen die het leven aangenamer maken. De Rocket Mozzafiato Evoluzione R vond ik ook een premium machine (alleen de naam al), maar schijnbaar kan het echt beter. De Linea Mini wordt wel eens een simpele machine genoemd, maar volgens mij hebben ze het best innovatief opgelost met die integrated brew boiler van 170ml en massieve horeca onderdelen in een kleine behuizing. Ook de temperatuur instelbaarheid en pre-brew instellingen via de app zijn niet nieuw, maar samen met de krachtige pomp en grote stoomboiler (die beide fysiek 2x zo groot zijn als wat er in de Rocket zat), bieden ze een compleet pakket waar ik eigenlijk niet zoveel concurrenten voor tegen kwam.
Een paar tegenhangers die de revue gepasseerd zijn:
- Rocket R58 > Kleinere boilers, geen hele grote upgrade t.o.v. de Evo R
- Synchronika > Nog steeds een E61 groep, minder stoomkracht
- Dalla Corta Mini > Duurder, heeft alleen pre-infusie op vast water, geen heet water kraan, 54mm PF etc.
- Sanremo You > Met €6.500, bijna 2x zo duur
- LM GS 3 > Kost €6.750 en verbruikt 2x zoveel stroom/water
De Linea Mini's zijn wel goedkoper verkrijgbaar dan de prijzen die je op internet ziet staan. Een Lelit Bianca is op prijs lastig te verslaan, maar het prijsverschil tussen een LM en Synchronika kon ik rationeel nog wel verklaren. Als je de flow control kit a €200 meerekend is het prijsverschil met de ECM nog 'maar' <€800. Daarmee is de LM niet 2x duurder, maar ca. ~20% waar je dus niet alleen design voor terugkrijgt, maar ook een verzadigde groep, 3.5L boiler, app met pre-brew, RVS portafilters, VST filterbakjes etc. Het 'zware' gevoel van kwaliteit heeft mij toch wel positief verrast toen ik de machine uit de doos haalde.
Het is dus niet dat je niets extra's krijgt behalve het design/merknaam. Op flow control na zijn er geen goedkopere machines met meer features, en als je een E61 met flow control wilt moet je daarvoor de verzadigde groep en grote boiler 'opgeven'. Qua features kun je een Decent overwegen, maar dat is een totaal andere afslag.
Een paar tegenhangers die de revue gepasseerd zijn:
- Rocket R58 > Kleinere boilers, geen hele grote upgrade t.o.v. de Evo R
- Synchronika > Nog steeds een E61 groep, minder stoomkracht
- Dalla Corta Mini > Duurder, heeft alleen pre-infusie op vast water, geen heet water kraan, 54mm PF etc.
- Sanremo You > Met €6.500, bijna 2x zo duur
- LM GS 3 > Kost €6.750 en verbruikt 2x zoveel stroom/water
De Linea Mini's zijn wel goedkoper verkrijgbaar dan de prijzen die je op internet ziet staan. Een Lelit Bianca is op prijs lastig te verslaan, maar het prijsverschil tussen een LM en Synchronika kon ik rationeel nog wel verklaren. Als je de flow control kit a €200 meerekend is het prijsverschil met de ECM nog 'maar' <€800. Daarmee is de LM niet 2x duurder, maar ca. ~20% waar je dus niet alleen design voor terugkrijgt, maar ook een verzadigde groep, 3.5L boiler, app met pre-brew, RVS portafilters, VST filterbakjes etc. Het 'zware' gevoel van kwaliteit heeft mij toch wel positief verrast toen ik de machine uit de doos haalde.
Het is dus niet dat je niets extra's krijgt behalve het design/merknaam. Op flow control na zijn er geen goedkopere machines met meer features, en als je een E61 met flow control wilt moet je daarvoor de verzadigde groep en grote boiler 'opgeven'. Qua features kun je een Decent overwegen, maar dat is een totaal andere afslag.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.