4789
door Dirk Jan
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik eens uitgenodigd door een kennis om bij een 'lezing' te komen van Coen de Jong, voormalig wielrenner en bedenker van SportRusten. Hij propageerde dat je met minder, lees rustiger trainen en bij een rustiger ademhalingsritme een goede halve marathon kon lopen. Als hardloper trok dat me wel. Ademhaling kreeg veel aandacht in zijn presentatie. Waarop iemand zei: "Maar dat is meditatie!" Waarop Coen antwoorde: "Klopt, maar je moet een hardloper niet vertellen dat hij moet gaan mediteren!"
En we deden een oefening: 2 minuten: inademen en dan uitademen door een dun spleetje tussen je lippen. Met als doel dat je 4 - 6 seconden langer uitademt dan je inademt: 2 sec in, 4 sec uit en 2 even rust. Dan weer 2 sec. in ademen, etc. Dat 2 minuten lang. Nou liep ik in die tijd vaak met een knoop in mijn darmen, maar na die twee minuten voelde ik de knoop loskomen. Je begrijpt, ik raakte geïnteresseerd in zijn methode.
Nu loop ik ook niet zo maar achter iemand aan, dus tot nu toe ontvang ik alleen maar zijn wekelijkse mail met daarin korte verhaaltjes met waar hij zich mee bezig houdt. Dat dat zijn onderwerpen die met sport te maken hebben. Maar zo ben ik in contact gekomen met andere manieren van voeding, bijvoorbeeld periodiek vasten en autofagie, ademhaling, met de IJsman Wim Hof en zijn methode van koud douchen en ademhaling.
Sinds ik reuma heb en een aantal bijkomende klachten ben ik me in die onderwerpen die Coen aandraagt aan het verdiepen en haal eruit waarvan ik denk dat dat bij mij past. Merk ik dat het me helpt, dan ga ik daar mee verder. Deze aanpak omschrijf ik als dat ik naast de gang naar de reumatoloog zelf aanvullende methodes zoek die de bijkomende klachten sterk doen verminderen.
Zelf de touwtjes in handen houden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.