Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4782
Kneden. Nee doe ik ook niet. Af en toe het deeg optrekken en vouwen. Ook gooien hoeft niet. Allemaal heel relaxed.

Ik eet alleen geen brood meer overdag omdat ik ontzettend moe wordt na een boterham. Heel irritant en niet leuk. Ik hou van brood maar dit is echt niet een fijne bijkomstigheid. Heb dus niet veel meer gebakken laatste weken.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4786
Het lijkt er inderdaad op dat koolhydraten het veroorzaakt. Ik eet voor 12 uur niets behalve wat noten en gedroogd fruit als ik trek krijg (en koffie/thee/water)
Dan vaak smoothies met groente en fruit en daar ga ik goed op.
De koolhydraat maaltijden bewaar ik voor avondmaaltijd. Frietjes of een pizza of rijst zijn nog steeds lekker.

Ps: ik heb een schildklier probleem. Denk dat het er zeker mee te maken heeft
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4787
bobbee schreef: ma 11 apr 2022, 19:58 Kneden. Nee doe ik ook niet. Af en toe het deeg optrekken en vouwen. Ook gooien hoeft niet. Allemaal heel relaxed.

Ik eet alleen geen brood meer overdag omdat ik ontzettend moe wordt na een boterham. Heel irritant en niet leuk. Ik hou van brood maar dit is echt niet een fijne bijkomstigheid. Heb dus niet veel meer gebakken laatste weken.
Suiker meltdown.
https://www.healthline.com/health/sugar-crash
Heb ik gelukkig geen last van.Probeer eens broden met 60% roggen. En dan zelfgemalen rogge. Is ook nog eens veel lekkerder.

4788
Wanneer ik overdag om welke oorzaak dan ook ineens erg moe ben, ga ik slapen en dan is het met 30-45min over.

Soms heb ik een aantal dagen dat ik veel energie heb en van alles oppak, en dan weer een periode dat ik het fijn vind om kalm en stilletjes voornamelijk te niksen, allebei de periodes vind ik erg prettig.

Maar als je huisgenoten hebt en zeker met jeugdigen erbij is het minder makkelijk om met de eigen stroom mee te gaan.

Je doet ze ook niet zo gauw weg want je hebt er ook veel aardigheid van en de ervaring leert dat je na verloop van tijd toch weer huisgenoten zou nemen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

4789
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik eens uitgenodigd door een kennis om bij een 'lezing' te komen van Coen de Jong, voormalig wielrenner en bedenker van SportRusten. Hij propageerde dat je met minder, lees rustiger trainen en bij een rustiger ademhalingsritme een goede halve marathon kon lopen. Als hardloper trok dat me wel. Ademhaling kreeg veel aandacht in zijn presentatie. Waarop iemand zei: "Maar dat is meditatie!" Waarop Coen antwoorde: "Klopt, maar je moet een hardloper niet vertellen dat hij moet gaan mediteren!"

En we deden een oefening: 2 minuten: inademen en dan uitademen door een dun spleetje tussen je lippen. Met als doel dat je 4 - 6 seconden langer uitademt dan je inademt: 2 sec in, 4 sec uit en 2 even rust. Dan weer 2 sec. in ademen, etc. Dat 2 minuten lang. Nou liep ik in die tijd vaak met een knoop in mijn darmen, maar na die twee minuten voelde ik de knoop loskomen. Je begrijpt, ik raakte geïnteresseerd in zijn methode.

Nu loop ik ook niet zo maar achter iemand aan, dus tot nu toe ontvang ik alleen maar zijn wekelijkse mail met daarin korte verhaaltjes met waar hij zich mee bezig houdt. Dat dat zijn onderwerpen die met sport te maken hebben. Maar zo ben ik in contact gekomen met andere manieren van voeding, bijvoorbeeld periodiek vasten en autofagie, ademhaling, met de IJsman Wim Hof en zijn methode van koud douchen en ademhaling.

Sinds ik reuma heb en een aantal bijkomende klachten ben ik me in die onderwerpen die Coen aandraagt aan het verdiepen en haal eruit waarvan ik denk dat dat bij mij past. Merk ik dat het me helpt, dan ga ik daar mee verder. Deze aanpak omschrijf ik als dat ik naast de gang naar de reumatoloog zelf aanvullende methodes zoek die de bijkomende klachten sterk doen verminderen.

Zelf de touwtjes in handen houden.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.