Knap hoor je die vormen erin maakt!fransg schreef:
Eet smakelijk.
Knap hoor je die vormen erin maakt!fransg schreef:
In de zin van meel + water + 2,5 uur warmte = starter? Begonnen met lege pot zeg maar?cremalover schreef:Starter klaar in 2.5 uur.
Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten: Waarom reageert het citroenzuur direct op de baksoda en de karnemelk pas later in het bakproces? Zou dat met de hoeveelheid zuur te maken hebben? Is die 3% te veel?Dirk Jan schreef: za 04 jun 2022, 14:32 En mijn wekelijks broodje.
Weer is er iets fout gegaan. Er was geen karnemelk (om de reactie aan te gaan met baking soda) en toen heb ik 3% citroenzuurpoeder toegevoegd aan het water. Nou dat werkte wel bij het mengen! Maar het broodje is niet echt gerezen. Wel- bijna - gaar en hij smaakt ietsjes naar citroenzuur.
Heb je weleens op Irish sodabread gezocht? Wellicht dat daar door ervaringsdeskundige meer wordt uitgediept.Dirk Jan schreef:Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten: Waarom reageert het citroenzuur direct op de baksoda en de karnemelk pas later in het bakproces? Zou dat met de hoeveelheid zuur te maken hebben? Is die 3% te veel?Dirk Jan schreef: za 04 jun 2022, 14:32 En mijn wekelijks broodje.
Weer is er iets fout gegaan. Er was geen karnemelk (om de reactie aan te gaan met baking soda) en toen heb ik 3% citroenzuurpoeder toegevoegd aan het water. Nou dat werkte wel bij het mengen! Maar het broodje is niet echt gerezen. Wel- bijna - gaar en hij smaakt ietsjes naar citroenzuur.
(dit gisteren ook op het broodbakforum geplaatst)
Dank, ga ik eens op zoeken en over nadenken.fransg schreef: ma 06 jun 2022, 09:07 Ik gok dat het niet zozeer het zuur is dat voor actie zorgt, maar dat er iets van fermentatie plaatsvindt door karnemelk. Maar ik kan er vet naast zitten.
Het idee van werken met baking soda ontstond toen ik onlangs mijn eerste Irish sodabrood maakte. Wel gezocht op baking soda,maar niet op Irish sodabrood. Ga ik naar opzoek, ook bedankt.bobbee schreef: ma 06 jun 2022, 09:09 Heb je weleens op Irish sodabread gezocht? Wellicht dat daar door ervaringsdeskundige meer wordt uitgediept.
Wat goed dat je zo af en toe goede gedachten hebt, ik denk wel eens dat ik die steeds minder vaak heb