Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

4923
Dirk Jan schreef: za 04 jun 2022, 14:32 En mijn wekelijks broodje.
Weer is er iets fout gegaan. Er was geen karnemelk (om de reactie aan te gaan met baking soda) en toen heb ik 3% citroenzuurpoeder toegevoegd aan het water. Nou dat werkte wel bij het mengen! Maar het broodje is niet echt gerezen. Wel- bijna - gaar en hij smaakt ietsjes naar citroenzuur.
Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten: Waarom reageert het citroenzuur direct op de baksoda en de karnemelk pas later in het bakproces? Zou dat met de hoeveelheid zuur te maken hebben? Is die 3% te veel?
(dit gisteren ook op het broodbakforum geplaatst)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

4925
Dirk Jan schreef:
Dirk Jan schreef: za 04 jun 2022, 14:32 En mijn wekelijks broodje.
Weer is er iets fout gegaan. Er was geen karnemelk (om de reactie aan te gaan met baking soda) en toen heb ik 3% citroenzuurpoeder toegevoegd aan het water. Nou dat werkte wel bij het mengen! Maar het broodje is niet echt gerezen. Wel- bijna - gaar en hij smaakt ietsjes naar citroenzuur.
Maar dan blijf ik toch met de vraag zitten: Waarom reageert het citroenzuur direct op de baksoda en de karnemelk pas later in het bakproces? Zou dat met de hoeveelheid zuur te maken hebben? Is die 3% te veel?
(dit gisteren ook op het broodbakforum geplaatst)
Heb je weleens op Irish sodabread gezocht? Wellicht dat daar door ervaringsdeskundige meer wordt uitgediept.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4929
bobbee schreef: ma 06 jun 2022, 09:09 Heb je weleens op Irish sodabread gezocht? Wellicht dat daar door ervaringsdeskundige meer wordt uitgediept.
Het idee van werken met baking soda ontstond toen ik onlangs mijn eerste Irish sodabrood maakte. Wel gezocht op baking soda,maar niet op Irish sodabrood. Ga ik naar opzoek, ook bedankt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.