Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

11
Heb de Uganda Mon Cherry van Blommers besteld en de smaak komt behoorlijk in de buurt bij mijn verwachting! Zuur goed in balans en duidelijk gefermenteerde smaak, zowel heerlijke espresso als cappuccino.
Blommers wisselt vaak van koffie, dat kun je positief als negatief zien maar in dit geval erg jammer gezien hij niet meer beschikbaar is.
Na mijn vakantie probeer ik Dutch Barista even!

12
:D ALLE koffie is gefermenteerd beste mensen! :ugeek:

De smaak waar jullie naar zoeken heet OVERgefermenteerd, oftewel een fermentatie die te lang is doorgegaan, waardoor bepaald (vaak 'off'-)flavors ontstaan. E.e.a. is zeker niet alleen het geval bij naturals, het is een kweste van... (juist) fermenteren!

Limu, Guji en vele "nieuwe" naturals uit Midden- en Zuid-Amerika (m.u.v. Brazil) kunnen een wat overdreven fruitig smaakje hebben.
Koffies die 'experimenteel' zijn verwerkt soms ook, zoals anaerobics (met name de naturals) en carbonic macerated.

En vergeet de opkomende Fine Robustas niet! :geek:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

15
Bron Cuprima:
What does fermentation have to do with coffee?

Coffee beans are the seeds at the centre of coffee cherries. The fruit of the cherry has to be removed through one of a number of ways before the beans can be roasted. Most of the time, the majority of the fruit is mechanically removed, before the remaining sticky seeds are then soaked in water, allowing spontaneous fermentation to remove the final layer of sugary fruit from the seed pod. Historically, this fermentation phase was valued purely for its ability to remove mucilage, but as per 2015 producers have been experimenting and showing just how much flavour can be modulated, and therefore how much value can be created through fermentation.
De overgefermenteerde smaak bij naturals (en sommige washed) wordt vaak omschreven als winst/boozey en kan naar mijn mening erg lekker zijn als het in balans is met de rest.

16
Pti schreef:Bron Cuprima:

Coffee beans are the seeds at the centre of coffee cherries. The fruit of the cherry has to be removed through one of a number of ways before the beans can be roasted. Most of the time, the majority of the fruit is mechanically removed, before the remaining sticky seeds are then soaked in water, allowing spontaneous fermentation to remove the final layer of sugary fruit from the seed pod. Historically, this fermentation phase was valued purely for its ability to remove mucilage, but as per 2015 producers have been experimenting and showing just how much flavour can be modulated, and therefore how much value can be created through fermentation.
De overgefermenteerde smaak bij naturals (en sommige washed) wordt vaak omschreven als winst/boozey en kan naar mijn mening erg lekker zijn als het in balans is met de rest.
Ja, volledig mee eens. Balans is wel belangrijk. De smaakjes moeten in balans ondersteunend uitwerken. Maar net zoals bij wijn, zo ook bij koffie, zuur, zoet, choco en bittertje kan in verschillende koffie's in meer of mindere mate aanwezig zijn, maar bij (sommige) naturals zit er tov alle andere koffie's die ik gedronken heb een geur en smaak in die echt afwijkt, en dat afwijkwende smaakje vind ik buitengewoon lekker. Ik heb wel eens een vergelijk getrokken met een pilot noir. Die heb je ook vaak met een wild ferment gevinificeerd.

Afbeelding

Laatst gewijzigd door gilleko B. op zo 14 aug 2022, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

17

gilleko B. schreef:
Pti schreef:Bron Cuprima:

Ja, volledig mee eens. Balans is wel belangrijk. De smaakjes moeten in balans ondersteunend uitwerken. Maar net zoals bij wijn, zo ook bij koffie, zuur, zoet, choco en bittertje kan in verschillende koffie's in meer of mindere mate aanwezig zijn, maar bij (sommige) naturals zit er tov alle andere koffie's die ik gedronken heb een geur en smaak in die echt afwijkt, en dat afwijkwende smaakje vind ik buitengewoon lekker. Ik heb wel eens een vergelijk getrokken met een pilot noir. Die heb je ook vaak met een wild ferment gevinificeerd.

Afbeelding

Afbeelding

19
Ik ben ook groot fan van extra fermentatie smaken in de koffie. Maakt ze interessant doch niet al te zuur meestal. Komt natuurlijk wel best tot uiting bij lichtere brandingen.

Diego Bermudez is de beste boer hiervoor, met zijn anaerobic thermal shock proces.
Verkrijgbaar o.a. bij: Manhattan, Sprout, Way coffee (gent).
Heb er al enkele gehad en zijn meestal heel lekker/speciaal en niet super moeilijk om goed te zetten.

Andere anaerobics soms ook top, maar lang niet allemaal.
Gewone naturals kunnen het ook hebben, maar sommigen zijn wat te aards. Gaat lang niet altijd goed.
Heb nu een kilo besteld bij Blommers van de Vila Galicia, niet heel speciaal maar wel trager gedroogd. Ben benieuwd!

Vriendin vindt ze ook lekker, moeders helemaal niet. Gelukkig komt die laatste niet super vaak hier en neemt ze soms eigen bonen mee :D
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

20
surging schreef: do 25 aug 2022, 12:10 Komt natuurlijk wel best tot uiting bij lichtere brandingen.
Ik vind juist dat die wat 'gekkere' boontjes het heel goed doen als ze tijdens het branden wat steviger billenkoek krijgen, een kleine extra uitbrander als het ware. De soms wat magere aanstellerige balletboontjes komen dan met stevige poten op de grond te staan en douwen een ferme kont in je mond waarbij die gekke smaakjes net wat extra's geven zonder dat die de overhand hebben.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino