Oke nog één Caffenation post dan. Ik bracht de zomer door in Antwerpen (espressoapparaat gewoon lekker meegenomen), dus ja, dan kun je niet om Caffenation heen. Vandaag overigens de laatste dag, dus inpakken en terug naar Nederland..
Inmiddels heb ik de RoastEd, meerdere LGBs, verschillende Spro Joes, Brazil Ian (Cascavel Vermelha) en de Decaf Dan gehad. Zoals velen van jullie waarschijnlijk wel weten, de Spro Joe is elke keer wat anders uit het pro aanbod van Caffenation. Vanmorgen probeerde ik voor het eerst de Honduras Finca La Pedro. Ik heb wel eens een natural processed koffie over de vloer gehad, zoals die Cascavel Vermelha, maar een anaerobic natural had ik nog niet gehad, dus ik was enthousiast om eens wat nieuws te testen. Deze Honduras zou niet zo een vreselijk uitgesproken funky gefermenteerde smaak moeten zijn maar eerder een subtiele, verfrissende "anders dan anders" smaak. En wauw, dat klopt echt 100%! Bij de tasting notes staat dat hij naar ylang ylang bloemen zou smaken. Nu heb ik geen idee wat ylang ylang bloemen precies zijn maar er zit echt een uitgesproken bloemensmaak aan. Er is ook hele lichte wat drogere nootachtige ondertoon die ik herken van koffies uit het gebied. Bitterheid is er bijna niet. Aciditeit is er zeker wel, maar het is ook weer niet uitgesproken zuur. Op de tasting notes staat "balanced, clean cup" en dat is wederom spot-on. Kortom, ik vind het echt een groot succes, het beste wat ik van Caffenation gehad heb. Ben alleen bang dat het zakje snel leeg gaat zijn
Tot slot nog even hoe ik het eerste bakkie ervan heb gezet, hij was eigenlijk meteen goed, dus daar had ik geluk mee. Ik ging voor 16,4g in en net geen 35g uit. Dit deed ik in 25 seconden incl. pre-infusie (sorry dat is eenmaal hoe ik mijn shots time
) Maalstandje 21 op mijn Niche Zero, en de stock E-61 pre-infusie van mijn Mara X. Temperatuur op standje extra heet.
De volgende shot ga ik nog een paar seconden langer geven om te kijken doe deze koffie daarop reageert, maar voor mij was het de eerste keer al gelijk raak dus.
Edit: Tweede langere shot werd er ietsje bitterder op (was te verwachten ook). Ik vond hem de eerste keer lekkerder, dus terug naar de 25 seconden!
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021