Re: De kosten die de pan uitrijzen

131
Uit een Volkskrantcolumn vandaag:
Inmiddels was de terrasverwarming aan gegaan en aan de schroeiende warmte in mijn nek te voelen had de uitbater van dit café een uitstekend langlopend energiecontract. Het een leidde tot het ander en voor we het wisten stonden we met onze telefoons in onze handen onze energietarieven te vergelijken. Zelf ging ik 370 euro per maand betalen. De verstandigste vriend die altijd alles goed voor elkaar heeft betaalde nog niet eens de helft daarvan. De vriend van misschien wel een beetje spijt had net het bericht van zijn energieleverancier gekregen dat hij 1.100 euro per maand gaat betalen. Hij bleef er opvallend gelaten onder. In zijn geval zou ik een kleine aanslag op een energiecentrale overwegen, misschien tegen het toegangshek aan rijden en dan huilend afgevoerd worden om vervolgens de wintermaanden door te brengen in een warme gevangenis. Zelf hield hij het bij eens in de twee dagen douchen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

134
Aziraphale schreef:
Ruben- schreef: ma 03 okt 2022, 07:39
Aziraphale schreef: zo 02 okt 2022, 22:25 De vloer isoleren is voornamelijk comfort, tenzij je vloerverwarming hebt. Dak, ramen en spouw leveren het meeste rendement op en ik heb er nooit veel van gemerkt dat we geen vloerisolatie hadden. Dat gezegd hebbende is de vloer uiteraard wel maximaal geïsoleerd toen de houten balkenvloer vervangen is door een betonvloer met vloerverwarming.

Overigens is ook het investeren in zonnepanelen momenteel een no-brainer en kan het ook interessant zijn om te kijken naar alternatieve vormen van verwarming, zoals een warmtepomp of airco. Met mijn zonnepanelen en hybride warmtepomp wordt per 1 oktober mijn maandbedrag zelfs verlaagd...
Dat is niet verkeerd!
Investeren in zonnepanelen is idd een goede stap. Helaas hebben mensen rond de armoedegrens hier het budget niet voor.
Verduurzamen is tot nu toe vaak nog weggelegd voor mensen met een wat grotere portemonnee.
Ja en nee. Wat ik hier in de stad zie is dat de woningstichting aardig investeert in het verduurzamen van de sociale huur, dus dat scheelt al, en de provincie stuurt simpelweg een isolatiebedrijf langs bij mensen op de armoedegrens. En er zijn natuurlijk allerlei subsidies mogelijk, maar er zou voor mensen rond de armoedegrens wel wat meer begeleiding bij het aanvragen daarvan beschikbaar mogen komen. Een warmtepompinstallatie van meer dan 10000 euro na aftrek subsidie is natuurlijk wel iets dat niet voor iedereen is weggelegd, maar ook voor mensen rond het minimum zijn er wel mogelijkheden om te verduurzamen.
Een warmtepomp plaatsen in een eengezinswoning is onvoldoende. Speciaal glas, isolatie van vloer en muren en speciale verwarmingselementen komen er ook bij. Dus met € 10.000 kom je er niet.

Afbeelding

135
fransg schreef:Geruststellende woorden van een man wiens dagelijkse updates ik volg.

De oorlog kan nog jaren duren dus we hoeven nog geen afrondende uitzendingen en terugblikken erover te verwachten, geen hollywood actiefilms waarin de afloop al is verwerkt.

Ook hoeven we niet bang te zijn dat de 'beperkte nucleaire bommen' van Putin weinig uitrichten, omdat er geen 'kleine kernbommen' bestaan. Ze zijn allemaal minstens van de knalkracht van die twee waarmee de tweede wereldoorlog eindigde en waarmee de derde zou kunnen aanvangen.

Ook is het nog niet vast te stellen of onze espressomachines nou goedkoper gaan worden.

De dollar wordt voorlopig duurder in elk geval.

Atoombommen worden niet gemaakt om gegooid te worden, maar fungeren als dreiging. Trump heeft al laten weten dat zijn bommen ongeveer 5 keer zo krachtig zijn als die van Vladimir.
Afbeelding

Afbeelding

136

gilleko B. schreef:Atoombommen worden niet gemaakt om gegooid te worden, maar fungeren als dreiging. Trump heeft al laten weten dat zijn bommen ongeveer 5 keer zo krachtig zijn als die van Vladimir.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

137

gilleko B. schreef:Een warmtepomp plaatsen in een eengezinswoning is onvoldoende. Speciaal glas, isolatie van vloer en muren en speciale verwarmingselementen komen er ook bij. Dus met € 10.000 kom je er niet.

Afbeelding
Precies! Dan beter een airco ophangen die ook kan verwarmen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

138
gilleko B. schreef: ma 03 okt 2022, 19:56 Een warmtepomp plaatsen in een eengezinswoning is onvoldoende. Speciaal glas, isolatie van vloer en muren en speciale verwarmingselementen komen er ook bij. Dus met € 10.000 kom je er niet.

Afbeelding
Dat is dus een serieus misverstand. Isoleren brengt de energiebehoefte van een gebouw omlaag en staat los van hoe je de energie in het gebouw brengt. Je hoeft echt geen perfect geïsoleerde woning te hebben voor een warmtepomp en met radiatoren wil het ook prima.

139
Aziraphale schreef:
gilleko B. schreef: ma 03 okt 2022, 19:56 Een warmtepomp plaatsen in een eengezinswoning is onvoldoende. Speciaal glas, isolatie van vloer en muren en speciale verwarmingselementen komen er ook bij. Dus met € 10.000 kom je er niet.

Afbeelding
Dat is dus een serieus misverstand. Isoleren brengt de energiebehoefte van een gebouw omlaag en staat los van hoe je de energie in het gebouw brengt. Je hoeft echt geen perfect geïsoleerde woning te hebben voor een warmtepomp en met radiatoren wil het ook prima.
Ik had begrepen dat je het dan niet warm krijgt als het onder 0 ofzo komt.

140
bobbee schreef: ma 03 okt 2022, 23:42
Aziraphale schreef:

Afbeelding
Ik had begrepen dat je het dan niet warm krijgt als het onder 0 ofzo komt.
Dat is volgens mij het geval met een luchtwarmtepomp, niet met een bodemwarmtepomp.
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.