Heb sinds een week een mini van Lamarzocco. De kwaliteit van de koffie is geweldig. Nu zegt de fabriek dat de ring elke 6 maanden en het zeefje elk jaar moet worden vervangen. Ook zou je voor dagelijks onderhoud de zeef moeten losschroeven en reinigen*. Is dat ook jullie ervaring? *Bij mijn Rocket R deed ik dat elke maand.
Verder is de app betrekkelijk instabiel, ondank intensief contact met de fabrikant. Ligt dat aan mij of is het herkenbaar. Volgens LM zou de nieuwe versie van de app (van 11 november) stabiel moeten zijn.....
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en alvast dank voor het delen van de kennis
Re: onderhoud linea mini
2Die onderhoudsintervallen hebben ze volgens mij gewoon van hun commerciele machines gekopieerd, of in ieder geval 50+ koppen per dag. Voor thuisgebruik is dat ruim overkill.
Om je een idee te geven:
De groep spoelen met Cafiza/Puly doe ik misschien maandelijks
Groepsring, douchescherm en vacuum breaker zou je misschien jaarlijks kunnen doen
Filterbakje vervangen misschien eens iedere 3-5 jaar
Het meeste kan gewoon op zicht of wanneer een probleem zich aandient. Er is zover mij bekend maar één puntje van aandacht en dat is de rubber seal in de vacuumbreaker. Die gaat na 1-1.5 jaar stoom doorlaten. Je kunt het rubber ringetje vervangen of de hele vacuum breaker (onderdeel kost €30). Qua service heb ik verder geen idee wat ze nou daadwerkelijk doen, maar wordt jaarlijks aangeraden. Denk dat ook dat redelijk overkill is.
Om je een idee te geven:
De groep spoelen met Cafiza/Puly doe ik misschien maandelijks
Groepsring, douchescherm en vacuum breaker zou je misschien jaarlijks kunnen doen
Filterbakje vervangen misschien eens iedere 3-5 jaar
Het meeste kan gewoon op zicht of wanneer een probleem zich aandient. Er is zover mij bekend maar één puntje van aandacht en dat is de rubber seal in de vacuumbreaker. Die gaat na 1-1.5 jaar stoom doorlaten. Je kunt het rubber ringetje vervangen of de hele vacuum breaker (onderdeel kost €30). Qua service heb ik verder geen idee wat ze nou daadwerkelijk doen, maar wordt jaarlijks aangeraden. Denk dat ook dat redelijk overkill is.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
3Als je o.a. je douchescherm iedere week een nachtje in de ontvetter gooit, naast je filterbakje en groepsring, en na verwijderen daarvan broeikop schoonmaakt met een borsteltje en doekje, dan kom je daar een end mee. Douchescherm zo vaak vervangen is mi. onzin.
️
️
4Oh ja, inderdaad jaarlijks een beurtje bij een betrouwbaar adres zou ik ook doen. Probleemloos koffie drinken tijdens de Pesach is dan het effect.
️
️
5Volgens Alleborgh zou de LM zelfs niet na één jaar al onderhoud nodig hebben.
Althans bij niet-professioneel gebruik en met een waterfilter.
Zoals al gemeld kun je de machine eenvoudig zelf schoonhouden en de groepring vervangen.
Althans bij niet-professioneel gebruik en met een waterfilter.
Zoals al gemeld kun je de machine eenvoudig zelf schoonhouden en de groepring vervangen.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
6De Rocket van een goede vriendin breng ik elke 2 jaar naar Kafko. Dan is er wel e.e.a. aan te doen (want zij is niet zo van vaak reinigen) en daarna is-ie weer tip top.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
72 jaar lijkt mij ook een prima interval. Onderhoudsbeurten bij LM hebben volgens mij vaste prijzen. Ik meen iets van €130 excl. onderdelen.
Je kunt ook gewoon wachten tot er een sealtje o.i.d. vergaat. Het meeste kun je zelf gewoon opmerken/bijhouden. Een vacuum breaker vervangen durf ik zelf ook nog wel aan.
Je kunt ook gewoon wachten tot er een sealtje o.i.d. vergaat. Het meeste kun je zelf gewoon opmerken/bijhouden. Een vacuum breaker vervangen durf ik zelf ook nog wel aan.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
8Oh ja, de App werkt bij mij prima. Waaraan merk jij dat het niet jofel werkt?
️
️
9Ik heb mijn LMLM sinds 2017 en haal het douchescherm er eigenlijk alleen uit als ik de ring vervang. Wat met een siliconen ring van Cafelat misschien één keer per jaar, anderhalf jaar is. De LM ringen zijn inderdaad na een half jaar op. Met regelmatig een blindfilter reinigingscyclus en zonder reinigingsmiddel blindfilteren na elke keer koffiezetten komt het douchescherm er steevast brandschoon uit.
https://www.vanpommeren.nl/cafelat-la-m ... ing&page=2
App werkt bij mij ook na wat connectieproblemen bij de allereerste versie toen destijds de connected machines geintroduceerd werden (ik heb de mijne laten retrofitten) prima.
Per 1-2 jaar moet er inderdaad wat onderhoud gedaan worden. Dat kan je bij de dealer (ESW of Alleborgh neem ik aan) laten doen. ESW heeft ook bedrijven waar ze mee samenwerken als je wat verder weg woont waar je je machine evt. heen kan brengen. Ze kunnen je prima vertellen waar.
https://www.vanpommeren.nl/cafelat-la-m ... ing&page=2
App werkt bij mij ook na wat connectieproblemen bij de allereerste versie toen destijds de connected machines geintroduceerd werden (ik heb de mijne laten retrofitten) prima.
Per 1-2 jaar moet er inderdaad wat onderhoud gedaan worden. Dat kan je bij de dealer (ESW of Alleborgh neem ik aan) laten doen. ESW heeft ook bedrijven waar ze mee samenwerken als je wat verder weg woont waar je je machine evt. heen kan brengen. Ze kunnen je prima vertellen waar.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante
10De cafelat ring heb ik ook. Ben het met je eens. Hey reinigingsmiddel van LM zelf schijnt minder agressief te zijn dan Cafiza. Cafiza gebruik ik voor het douchescherm, filtermandjes, portafilter etc. 1 keer per twee weken backflush ik met het LM middel. Af en toe ook goed luisteren of er niet iets sist. Bovenkant er af en kijken of er wat lekt.
️
️