Stoomtip Rancilio

1
Hallo, ik heb wat problemen met het stomen met mijn Rancilio Silva V1. Het lijkt erop dst de stoom geblokkeerd wordt door het tipje, dus daarom heb ik nu al twee keer de machine ontkalkt met citroenzuur. Daarnaast het tipje apart nog in Cafiza geweekt en daarna was het de eerste keer weg. Nu is het na aantal weken weer terug en zoek ik een oplossing. Heb al geprobeerd te zoeken naar een (enkel) gats stoomtip voor de V1, maar die kan ik niet vinden. Hebben jullie wellicht tips ofwel om het te repareren ofwel om een nieuw tipje te kopen? Bij voorbaat dank!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 Pro met Tapatalk

Re: Stoomtip Rancilio

2
Ik haal het tipje er regelmatig af, kijk of ik door de gaatjes heen kan kijken, steek de gaatjes door met een pinnetje, en leg het tipje in de week. Geen antwoord op je vraag, maar een nieuw tipje zou, het verhaal lezend, op enig moment, toch weer hetzelfde euvel opleveren?

3
Op een V1 hoort een enkel gats tip origineel. Maar stoompower zou je genoeg moeten hebben met een Silvia (mits je eerst de boiler een beetje laat leeglopen zodat er ruimte voor stoom is, en je stoomt als het element aan staat).

Kalk is meestal het probleem niet bij stomen. Het is waterdamp; de kalk blijft meestal achter in de boiler. Al hoewel, het is ook het waterpijpje natuurlijk bij een Silvia.....
Je kan ook overwegen het pijpje naar de kraan even los te halen en te inspecteren.
Ontkalken zou ik niet in de machine doen, maar de boel gewoon even uit elkaar halen en dan ontkalken.
Maar voorkomen is beter dan genezen, dus altijd ontkalkt water gebruiken.

Maar meestal zijn het melkresten die problemen geven. Zou dus het stoompijpje los halen, tipje eraf en de hele pijp even goed in heet water laten weken en doorspoelen.

En als je niet handig bent; even wegbrengen naar Hanr of één van beide peters bijvoorbeeld.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

4
Ligt het wel aan het stoomtipje?
Het kan heel goed zijn dat je boiler helemaal vol kalk zit, waardoor je stoomtipje steeds verstopt raadt. Groot onderhoud van een Silvia om de 5! jaar, waarbij de boiler uit elkaar gaat, stoom kraan wordt gereviseerd etc. Is helemaal niet raar.

5
Dank voor de input. Ik had er wellicht bij moeten vermelden dat ik de Silva maximaal een jaar geleden uit elkaar heb gehaald om schoon te maken en te reviseren. Dus toen ook stoompijpje uit elkaar gehaald en o-ringetjes vervangen.

Wat betreft de opmerking om regulier onderhoud te doen vind ik een goede, zal wat vaker het tipje afzonderlijk reinigingen. En ik zal nog kijken of ik er met een naald doorheen kan.

7
Dank voor de hulp, specifiek gilleko b. De oplossing was gênant eenvoudig, maar ik zal hem toch delen. Blijkbaar waren voor het vervangen van het sluitringetje al wat stukjes in de tip gekomen. En nu blokkeerde dit zodanig dat stomen niet meer ging. Na wat pulken met een naaldje heb ik alles kunnen verwijderen.

8
rwr88 schreef:Dank voor de hulp, specifiek gilleko b. De oplossing was gênant eenvoudig, maar ik zal hem toch delen. Blijkbaar waren voor het vervangen van het sluitringetje al wat stukjes in de tip gekomen. En nu blokkeerde dit zodanig dat stomen niet meer ging. Na wat pulken met een naaldje heb ik alles kunnen verwijderen.

Er zijn ook ragers te koop die op een pijpenrager lijken. Als de tip eraf is kun je die door de buis halen en kijken of er wat aan de rager blijft kleven.

Afbeelding