Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

191
Overigens moet ik zeggen dat ik de Niche Zero nog altijd een van de beste single dosers vind. Betrouwbaar en hele fijne workflow. Pas vanaf een Lagom P64 gaat het beter worden als je het mij vraagt. Als ik de XL of Niche zou moeten wegdoen dan zou het de XL zijn...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

192
bvds schreef: wo 28 jun 2023, 11:12
Ik zet ook French press, V60 en gewone filterkoffie. Dan is de Eureka misschien wat lastiger te verstellen? Of valt dat mee?
No go. Los van het gedoe met verstellen (worm gear) zijn de maalschijven ongeschikt voor filter. Dit gaat met de Niche (draaien krans) veel beter maar ook die presteert voor filter niet top (te veel fines). Ik ken eigenlijk geen SD maler die beiden goed kan. Altijd compromis.
Ja, kan ik me in vinden. Ik heb plek voor 2 molens dus ik denk dat ik er beter 2 neer kan zetten. Misschien een Fellow voor de grovere maling?

195
Ja, kan ik me in vinden. Ik heb plek voor 2 molens dus ik denk dat ik er beter 2 neer kan zetten. Misschien een Fellow voor de grovere maling?
Als budget het toelaat en je van wat lichtere branding houdt is de Lagom P64 met Multi-purpose burrs ook een optie. Die leent zich wel goed voor multi-purpose ;)

Een Ode is prima voor filter. Ben zelf fan van de 54 mm steel burrs van Ditting dus gebruik op mijn werk een Mahlkonig Vario met deze schijfjes voor filter. De door we tiger genoemd Comandante is top. Die gebruik ik thuis. Met de hand malen is een Zen moment. Het heet niet voor niets slow coffee ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

198
bobbee schreef: wo 28 jun 2023, 23:28 Mk vario kwaliteit is instappee.....niet te vergelijken met een Niche, Eureka XL oid!
volgens mij enkel bedoeld voor filter!
is alleen (heel) goed voor filter met de Ditting steel burrs (NIET met de standaard keramisch burrs).
en je moet de "flip-flap" mod doen om er een "zero retention" van te maken.
tenslotte niet de oude versies kopen.