Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

5832
Vandaag eens iets anders. Een Tibetaans gertsbrood. Zie recept bij: http://eerdergebakken.wiebaktmee.nl/tib ... brood.html
Gisteravond het meel geroosterd, gemengd met de olie, zout en sesamzaad; kokend water in delen al roerende toegevoegd en daarna in de hooikist, of eigenlijk hooimadam. Vanmorgen nog eens gemengd en in de oven. Ben benieuwd of het gelukt is, het ziet er in ieder geval wel leuk uit.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5833
Vannacht om 4 uur toen ik even wakker was herinnerde ik mij dat ik gistermiddag deeg was begonnen te maken. Glad vergeten! Opgestaan, zout erbij gedaan, wat bloem extra, gekneed, in vorm gedaan, in koelkast, vanochtend half zeven oven aan, om zeven uur deeg erin, na 39min eruit. Benieuwd. Zou weleens een aardig zuur broodje kunnen zijn.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5834
Dirk Jan schreef:Vandaag eens iets anders.
Ae_20230901_103020.jpg
Een Tibetaans gertsbrood. Zie recept bij: http://eerdergebakken.wiebaktmee.nl/tib ... brood.html
Gisteravond het meel geroosterd, gemengd met de olie, zout en sesamzaad; kokend water in delen al roerende toegevoegd en daarna in de hooikist, of eigenlijk hooimadam.
Ae_20230901_111551.jpg
Ae_20230901_111603.jpg
Vanmorgen nog eens gemengd en in de oven. Ben benieuwd of het gelukt is, het ziet er in ieder geval wel leuk uit.
En? Was het gelukt?

5835
omeCo schreef: za 09 sep 2023, 08:34
En? Was het gelukt?
Ja, het bakken is gelukt. De smaak is prima, het is stevig met een goede bite (hoe schrijf je dat?), niet klef en de korst is niet te hard.
Alhoewel mijn vrouw de smaak wat te pittig vond. We denken dat dat komt door het zwarte sesamzaad dat we gebruiken in plaats van het 'blonde' sesamzaad. Ik vind dat wel lekker.
Van de week het tweede brood al gemaakt. Nu met een dubbele hoeveelheid van alles.
Dat was dus te veel.
Het gemengde deeg dat ik 's avonds klaar had gemaakt had ik in de mengkom gelaten en die paste net in de hooimadam. De volgende ochtend zaten er echter drie scheuren in de plastic mengkom. Had het deeg, dat toch in de hooimadam 'werkt', de druk opgevoerd?
Wat ook op viel was dat ik meer water nodig had in plaats van de 800 ml. Ik denk dat er wel 1100 ml in ging. Vandaag wordt daarvan de eerste snede geproefd.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

5836
Dirk Jan schreef: za 09 sep 2023, 09:04
omeCo schreef: za 09 sep 2023, 08:34 En? Was het gelukt?
.... Wat ook op viel was dat ik meer water nodig had in plaats van de 800 ml. Ik denk dat er wel 1100 ml in ging. Vandaag wordt daarvan de eerste snede geproefd.
Smaak was nu wat milder en het deeg wat zachter. Waarschijnlijk omdat er meer water was gebruikt? Maar verder dus prima.
Alleen oppassen dat ik er niet teveel van eet op één dag in verband met mijn milde gluten intolerantie. Maar dat heb ik zelf in de hand. ;-)

5837
Dirk Jan schreef:
Dirk Jan schreef: za 09 sep 2023, 09:04
omeCo schreef: za 09 sep 2023, 08:34 En? Was het gelukt?
.... Wat ook op viel was dat ik meer water nodig had in plaats van de 800 ml. Ik denk dat er wel 1100 ml in ging. Vandaag wordt daarvan de eerste snede geproefd.
Smaak was nu wat milder en het deeg wat zachter. Waarschijnlijk omdat er meer water was gebruikt? Maar verder dus prima.
Alleen oppassen dat ik er niet teveel van eet op één dag in verband met mijn milde gluten intolerantie. Maar dat heb ik zelf in de hand. ;-)
Leuk om te leen hoor. Had er nog nooit van gehoord. Ik beperk me voorlopig maar eens tot het opdoen van ervaring met zuurdesembrood. Ik ben blij dat ik toch niet heb opgegeven. Heel langzaam begint het ergens op te lijken.

5838
Ik eet geen brood meer, vind het erg jammer want ja was ook mijn hobby en veel plezier ervan gehad maar ben inmiddels 10kg afgevallen icm andere voeding maatregelen.
Zo over de dag gezien heeft brood en groot aandeel in de dagelijkse voedsel inname en die eruit halen heeft grote impact gehad voor mij. Denk dat ik icm mijn falende schildklier niet goed ga op 2 a 3x per dag brood. Een avondmaaltijd met brood zou wel nog kunnen, binnenkort maar eens proberen. Eerst een zuurdesem opstarten want die is dood.
Ben wel blij met het resultaat en ben er nog niet maar mis het brood bakken en opeten wel...helaas.

Waarom vertel ik dit, weet ik niet. Jullie berichten triggerde om het onder woorden te brengen denk ik.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’