Re: Timemore Sculptor 064 en 078

771
Mischa123 schreef:
RoosW schreef: vr 27 okt 2023, 12:16
Mischa123 schreef: vr 27 okt 2023, 10:25 Poeh dat is wel echt te veel geld voor 20 cent aan plastic. Ik kan dit dingetje wel even nabouwen en printen hier. Moet ik thuis mn maler even opmeten. Als die werkt stuur ik ze graag op. Of ophalen in Delft :)
Opsturen (gewoon brievenbus post) zou ideaal zijn, met OV naar Delft en terug is net zo duur als het bij Etsy bestellen ;)
Ik stuur je wel een DM/Email met mijn gegevens, en als je dan kosten van verzenden en printen terug mailt komt dat ook meteen in orde.
Helemaal goed! Net ff testje geprint. Zal vanavond even testen nameten. Zal uiteindelijk na het weekend worden, want de printer staat op werk. Ik zie wel een berichtje verschijnen! :)
Geweldig dit!!

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

772
omeCo schreef: do 26 okt 2023, 22:09
Douwetje schreef:
omeCo schreef: di 24 okt 2023, 22:09 Ik heb begrepen dat de 078 echt heel erg goed is voor filter. De 078s kan ook filter maar de schijven zijn meer op espresso gefocust.
Dus als je uitsluitend filter drinkt, was de 078 de betere keuze geweest.
Het is ook mogelijk om in de toekomst de 078 schijven in de 078s te doen (wanneer ze de schijven los gaan verkopen), dan heb je een grinder die beide goed kan.
Ik dacht dat het niet zomaar kan. Iets met de stepped maalgraad verstelling bij de 078 en stepless bij de 078s. Er was ook iets met verschillend schroefdraad.

Iets met klok en klepel. Misschien weten anderen mee.
De schroefdraad zou inderdaad verschillend zijn, dit om te faciliteren dat een enkele omwenteling van de verstelknop een kleiner absoluut bereik heeft bij de 078S, wat je meer nauwkeurigheid geeft in ruil voor minder bereik.

Ook meen ik ergens gelezen of gezien te hebben dat er een verschil in dikte zou zitten tussen de verschillende burr-sets. Het opnieuw bepalen van het nulpunt is dan uiteraard absoluut aan de orde

De bijgeleverde handleiding (die helaas nog niet te downloaden is op de Timemore website) spreekt over de volgende onderdelen, van buiten naar binnen genoemd, ik noem ze hier even om verder discussie te helpen:
-Adjustment dial
-Locating plate
-Outer burr support plate (deze zit met de 6 boutjes vast aan de behuizing)
-Auger
-Outer burr
-Inner burr

De schroefraad voor het verstellen verbindt hier de Locating plate en de Outer burr support plate met elkaar, deze heeft een spoed van 0,6mm. de adjustment dial laat je slechts 9/10 rond gaan, dus dit geeft je een effectieve speelruimte van 0,54mm.
als ik beschouw dat mijn exemplaar van de 078S me van -2 tot +29 laat gaan (zie vorige post), dan praat je dus over een range van 0,93mm aan maalschijfafstand van het opgezochte (bijna) nulpunt tot aan hoe grof je hem kan krijgen. (dat laatste resulteert overigens dan wel in een behoorlijk grof maalsel)
Aangezien er slechts anderhalve omwenteling tussen de grofst en fijn mogelijke standen mogelijk zijn, betekent dit ook dat een andere burr-set die je erin zet, maar maximaal 0,39mm (0.93-0,54), dus 0,195mm per schijf dikker mag zijn voordat hij niet meer past in dezelfde behuizing / Auger / outer burr support plate / locating plate combinatie. Plus dan ben je al enorm de grenzen aan het opzoeken. Als de vervangende burr-set dunner is, is het geen probleem.

Ik hoop van harte dat er de mogelijkheid komt om turbo burrs in de 078S te zetten en vice versa, maar denk dat dat da wel gepaard gaat met in ieder geval een bijbehorende locating plate en outer burr support plate vanwege de spoed van de schroefdraad en de dikte van de onderdelen, en mogelijk ook een bijbehorende auger vanwege de dikte.

(edit: rekenfoutje)

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

773
omeCo schreef: vr 27 okt 2023, 12:28 Om eens te ontdekken hoe het is, heb ik net filterkoffie gemaakt met een cafetière.
35 gram Rwanda medium roast, Sculptor op stand 14 en 800 rpm en de knocker pas achteraf gebruikt (zie foto).
Resultaat; een mooie cleane zachtzoete koffie. Leuke ervaring!!
Leuk en t wisselen schijnt echt perfect te gaan! Leuk…ga t ook proberen tegen de tijd
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

774
Mjtimmer goede info! Geeft de complexiteit wel goed weer! Leuk dat de mods ook naar NL komen…iemand al iets aan de statische bekers gedaan? Of vermijden van krassen door t bekertje of misschien zelf een houder om een portafilter op te zetten? Had dit wel al verwacht…of ben ik te vooruitstrevend?! 😜
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

775
mr Blanc schreef:Mjtimmer goede info! Geeft de complexiteit wel goed weer! Leuk dat de mods ook naar NL komen…iemand al iets aan de statische bekers gedaan? Of vermijden van krassen door t bekertje of misschien zelf een houder om een portafilter op te zetten? Had dit wel al verwacht…of ben ik te vooruitstrevend?!
Afbeelding
Een magnetische houder voor de portafilter lijkt me ideaal. Komt er ongetwijfeld. Want die beker is mooi maar dik knudde.
Krasjes vind ik niet zo’n punt. Het is een gebruiksvoorwerp en dan krijg je gebruikssporen. Ik probeer het wel te beperken maar krasvrij houden zou afdoen aan het plezier van het gebruik.

Eens even kijken of m’n tamperstation magnetisch is!

Neen.

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

776
Ik kan wel wat proberen te ontwerpen! Ben niet voor niets product ontwerper
Afbeelding
een magnetische zou wel erg mooi zijn op de plek van de beker..

De indicator is in ieder geval mooi nageaapt. Zal er volgende week wat printen voor de liefhebber. (Ook in het wit of zwart met wit puntje) Sent from my DN2103 using Tapatalk

Rancilio Silvia PID - Sculptor 078S - DF64

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

777

Mischa123 schreef:Ik kan wel wat proberen te ontwerpen! Ben niet voor niets product ontwerper
Afbeelding
een magnetische zou wel erg mooi zijn op de plek van de beker..

De indicator is in ieder geval mooi nageaapt. Zal er volgende week wat printen voor de liefhebber. (Ook in het wit of zwart met wit puntje)

Sent from my DN2103 using Tapatalk
Zelf geen sculptor, maar ontzettend gaaf dat je erop inhaakt en hier aanbied!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

778
Mischa123 schreef:Ik kan wel wat proberen te ontwerpen! Ben niet voor niets product ontwerper
Afbeelding
een magnetische zou wel erg mooi zijn op de plek van de beker..

De indicator is in ieder geval mooi nageaapt. Zal er volgende week wat printen voor de liefhebber. (Ook in het wit of zwart met wit puntje)
IMG20231027204954.jpg
Sent from my DN2103 using Tapatalk
Ik kan dit alleen maar toejuichen. Maar je zult niet de enige zijn. Ontwerpers/creatievelingen zullen over elkaar heen buitelen met hun mods. Kan allemaal onder de kerstboom
Afbeelding

Re: Timemore Sculptor 064 en 078

779
Wat mij wel wat lijkt is dat je een mooie transparante kleine hopper koopt van een ander merk, weet zo niet welke, en dat daar dan een 3D geprinte adapter voor ontworpen wordt die op de 078 past. Dan heb je niet meer 3D print in gebruik dan nodig en blijft het geheel ook goed ogen.


Re: Timemore Sculptor 064 en 078

780
Mischa123 schreef: vr 27 okt 2023, 20:53 Ik kan wel wat proberen te ontwerpen! Ben niet voor niets product ontwerper
Afbeelding
een magnetische zou wel erg mooi zijn op de plek van de beker..

De indicator is in ieder geval mooi nageaapt. Zal er volgende week wat printen voor de liefhebber. (Ook in het wit of zwart met wit puntje)IMG20231027204954.jpg

Sent from my DN2103 using Tapatalk
Leuk man kom maar door met die mods! 💪
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart