6
door Ypuh
Je hebt nog wel steeds verschillende ontwerpen van filters. De nieuwe merken als WAFO en S-Works gaan daar ook helemaal los op, maar volgens mij is dat nog hoogst-experimenteel (we proberen 20 verschillende patronen uit en verkopen de 4 die we het lekkerste vinden).
Kwalitatief ontlopen IMS, VST, Pullman etc. elkaar weinig, maar het zou wel kunnen dat de één wat sneller doorstroomt dan de ander, wat een afwijkend drukprofiel creert en dus ook andere smaken oplevert.
Gemiddeld genomen zou je zeggen dat:
- Snelstromende bakjes zoals VST beter geschikt zijn voor lichtere brandingen. Door de snellere flow moet je fijner malen om op 30 seconden uit te komen, en bij een fijnere maling heb je meer koffie korreltjes die smaak af kunnen geven aan vocht. Daarmee zou je een hogere extractie kunnen halen en de zure tonen (onderextractie) er een beetje uitfilteren
- Langzamere (of normale) flow bakjes beter geschikt voor donkerdere brandingen. Je wilt dan juist geen over-extractie die een bittere smaak met zich mee brengt, dus iets grover malen en een filterbakje die voor voldoende tegendruk zorgt dat je ook daarmee op ca. 30s uitkomt
Het heeft dus zeker zin om een beetje te gaan spelen met verschillende bakjes en ontwerpen van de gaatjes patronen (met zelfde kwaliteit en aantal gaatjes en grootte daarvan, mag je dus ook ongeveer hetzelfde resultaat verwachten).
Hopelijk maakt dat het iets duidelijker zo; en als je op een makkelijke manier aan een Espressoparts bakje kunt komen, zou ik het gewoon doen. Zou er alleen geen €50 voor betalen met het idee dat je iets beters koopt dan IMS/VST/Pullman.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.