Re: DF64 gen 2 / G-IOTA gen 2

41
Barre Koffie schreef: di 28 nov 2023, 18:20 Ik heb schijven df64v vervangen door “simpele” itamill schijven. Wat zou ik aan het maalsel/ de espresso merken als de schijven niet goed zijn uitgelijnd?
Een betere espresso en vooral meer range om in te stellen. Met wat meer bimodale schijven zoals de Italmill en wat donkerder gebrand merk je er minder van. De Mazzer 233M schijven zijn trouwens nog wel een heel stukje beter voor traditionele koffie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

44
Barre Koffie schreef:Ik heb tot nu toe wel het idee dat ik minder nuances uit de koffie krijg dan met de dlc schijven. Wel een wat vollere romigere smaak.
Dat is precies wat je mag verwachten van de verschillende Burrs. Ik ben zelf aangenaam verrast van de df64 stock burrs. Op filterkoffie is het voor mij een mijn smaak echt een upgrade! Voor espresso ben ik nog aan het aftasten.

De mazzer schijven 233m kun je bestellen op Amazon.de voor de laagste prijs die ik heb kunnen vinden. Ook komt er een mazzer nieuwe Mazzer schijf begin 2024 uit. De I200D. Dat lijkt mij op een soort van SSP MP 64mm.

Philos comes with two 64mm flat burr options, both suitable for all extraction methods. The Mazzer I200D burrs were specifically designed to ensure a very narrow and unimodal distribution of the particles, while also being optimized to shift the noise frequency towards lower values. The result is outstanding flavor clarity, fruity notes, a well balanced pleasant acidity and medium body.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

45
Hier staan ze https://www.vanpommeren.nl/Mazzer-Origi ... 68QAvD_BwE. De Italmills zijn vrij goedkope en matige schijven. De Mazzers zijn net als de Italmills wel meer bedoeld voor traditionele espresso. Maar ik nam aan dat dat je doel was aangezien je de Italmills in je DF64 had gezet. De smaakprofielen van de verschillende schijven is namelijk al zoveel over geschreven.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

49
Zou DF64 gen 2 een vooruitgang zijn t.o.v. mijn Eureka Zenith?

-doordeweeks zet ik één shot per dag
-weekenden tot 3a4 shots per dag
-enkele keer chemex met handmaler (hario)

Ik gebruikte de zenith al enige tijd als een single dose maler in combinatie met een koffieweegschaal. Ivm popcorning doe ik nu weer wat meer in de hopper.

Als ik nu nog geen maler had gehad, was ik gezien mijn gebruik denk ik voor een single dose maler gegaan. Maar nu ik de prima functionerende zenith heb staan, denken jullie dat het zou lonen deze te vervangen voor een DF64 gen 2?

Dank voor het meedenken.

Groeten,

Sjoerd
Rocket Appartamento; Mazzer Philos I200D; Aeropress; Chemex; Kingrinder K6