Instellen van een half automaat

1
Ik heb een Boretti Barista (dus eigenlijk de La Scala Butterfly) en daarop krijg je een gratis service beurt vanuit Boretti NL, helemaal super natuurlijk... Maar... Sinds de service beurt, of beter gezegd sinds de beste service meneer aan mijn machine instellingen heeft gezeten, is het drama!! :cry:

Het drama zit hem vooral in het resultaat, slechte tot bijna geen crema laag en bittere koffie. Wat is er gebeurd, de douchekop is vervangen en de afstelling van het water is aangepast. Dus de hoeveelheid water die uit de machine komt nadat je op de knop gedrukt hebt. Hier ben ik uiteraard alweer mee bezig geweest, maar ik krijg het op de een of andere manier niet meer zoals het was. En ik kan me bijna niet voorstellen dat het aan de douchekop zou kunnen liggen. Dus moet het aan de combinatie liggen tussen de maling en de doorloop van het water, toch?
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre

Re: Instellen van een half automaat

2
Dat is natuurlijk flink kl.te! Hoe zit het met de temperatuur? Is die ook niet toevallig een stuk hoger?
Als een HX ontkalkt is zal deze b.v. ook iets sneller opwarmen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
Dat is zeker mooi kl*te... Hij is niet ontkalkt en hij heeft verder ook niet aan temperatuur oid gezeten... Hij heeft alleen zitten knoeien met de duur van de water doorloop... En ik merk nu dat dat wel erg nauw luistert dus... :(

4
Hmm, de doorloop hoort typisch zo'n 25-30 seconden te zijn, en daar pas je je maling op af. Maar dat wist je toch al? Wat heeft de monteur dan precies gedaan en waarom: langer of korter afstellen?

Overgeëxtraheerde koffie smaakt niet lekker, inderdaad dunner, bitterder, zuurder... En je hebt wel gelijk dat maling en extractie van erg grote invloed zijn op de smaak. Je gebruikt nog steeds verse bonen?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Ik gebruik inderdaad nog steeds verse bonen uiteraard, doorloop is over het algemeen relatief kort. Terwijl de hoeveelheid water in mijn ogen eigenlijk teveel is... De hoeveelheid koffie is nagenoeg gelijk, omdat mijn Macap 9,3 seconden maalt, net zoals daarvoor. Uiteraard heeft de maalgraad daar ook weer invloed op, maar ook die is niet veel aangepast.

Kort en bondig, ik maal nog op ongeveer dezelfde maalgraad, dezelfde tijd als daarvoor, alleen de hoeveelheid water is aangepast naar meer als daarvoor. Terwijl ik nu een kortere doorlooptijd heb dan eerst, maar wel meer water doorloop heb... Schiet mij maar lek. Mijn "muizenstaartje" bij de pull is ook verdwenen, terwijl ik voor mijn gevoel de koffie zo'n beetje door de piston heen druk bij het tampen...

Als ik dan kijk naar hetgeen gebeurd is, wat ik daarna nog gedaan heb, lijkt het er toch ergens in de verte op dat de douchekop misschien ergens roet in het eten gooit. Maar dat is mijn zeer amateuristische kijk hierop. Ik kan me nml zo voorstellen dat als een douchekop een rubberen ring heeft die anders afdekt dan waar de machine om vraagt, dat er dan toch een andere pull ontstaat...? Wordt de druk dan anders? Of is de pressi door de douchekop vanuit de pomp anders? De structuur is nml wel heel anders van deze kop, dus kan ik me daar ook wat bij voorstellen.

6
En ben je er al achter wat er nu aan de hand was? Zelfde maalgraad en meer koffie in minder tijd = hogere druk, zou ik zeggen. Mits niet je puck op één of andere manier wordt gecompromitteerd natuurlijk...

7
Stellen, proberen, stellen, proberen.... etc.

Ik heb nu de hoeveelheid water wat naar beneden gebracht en nu lijkt het iets beter, de pull is ook beter qua crema ed. Ik heb dus dezelfde maalgraad en hoeveelheid koffie, alleen de hoeveelheid water die per pull uit machine komt staat nu op 140 cc ipv 150 cc (zonder koffie in het duo filter). Dat lijkt dus beter te gaan. Waarom? Misschien dat jij het snapt?

Wat wel aan de hand is, is dat na het plaatsen van de nieuwe douchekop en dus ook een nieuwe rubberen ring, de piston heel strak en veel eerder vastzit. Kan dat er ook nog wat mee te maken hebben? Nu na 2 a 3 weken verder te zijn, gaat de piston weer wat verder.

Ik blijf nog wel even experimenteren en zal mijn bevindingen hier wel posten. Wordt misschien tijd voor een "naakt" filter, zodat de pull goed geanalyseerd kan worden.

8
Wat je beschrijft klinkt mij nu in de oren als een slecht geval van onderextractie, wat je ook krijgt als je te grof maalt zeg maar. Of verschrikkelijke channeling, of oude koffie etc. Maar dat alles zou het dus niet kunnen zijn, zeg je.
Nu ging ik laatst over op een andere boon, en direct ging het mis: veel te snelle doorloop, weinig crèma, bleek en waterig. De nieuwe bonen hadden een heel andere maling nodig dan die eerder in de maler hadden gezeten. Zoiets simpels kan dus ook al die verschijnselen veroorzaken...

9
Hmmm... Tjsa, wij wisselen nogal wat in de bonen, omdat we allerlei verschillende soorten proberen... Dat heeft in het verleden nooit echt voor grote verschillen gezorgd, maar dat zou nu natuurlijk ook een onderdeel kunnen zijn...

Ik blijf het gewoon proberen, in ieder geval al goed dat er niet iemand is die direct geroepen heeft dat het toch aan de douchekop ligt. Het kan uiteraard een onderdeel zijn, maar een direct probleem is het blijkbaar niet. Zal voornamelijk aan mijzelf liggen 8-) , koffie en maling next en dan nog de water doorvoer.

10
Ik heb destijds ook een nieuw scherm geplaatst, maar een groot verschil in smaak leverde dat uiteindelijk niet op.
Links de oude, rechts de nieuwe. Nogal een verschil, maar blijkbaar van geen invloed.