Re: Koffiefilm(pje)s

622
fransg schreef: do 27 jun 2024, 09:04
fob schreef: do 27 jun 2024, 08:36 Zo doe ik het ook en heb daar nooit een probleem in gezien.
Dan heb je tot nu toe geluk gehad.

Op het forum zijn genoeg voorbeelden te vinden van mensen die melden "ik heb de machine ontkalkt en nu doet hij heel raar" in verschillende varianten.

Een deel van het kalk lost op en wordt weggespoeld, een deel laat in stukjes los en gaat zwerven door de machine, kan bijvoorbeeld een magneetventiel verstoppen of in andere vernauwingen de boel ontregelen.

Het belangrijkste deel van 'ontkalken' gebeurt voordat je het water in de machine gooit, in het filter.

Is de machine x jaren oud en wordt het tijd voor groot onderhoud dan kun je beter de afzonderlijke onderdelen ontkalken en sommige onderdelen zoals het magneetventiel uit mekaar halen en schoonmaken of gewoon vervangen.
Aha, vanwege rondzwervend kalk dus. Waarschijnlijk heb ik daar sowieso minder last van omdat mijn Quickmill machientje geen boiler heeft maar een thermoblock. Daarin blijft geen water achter en zou daardoor minder risico op ernstige kalkproblemen moeten hebben.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Re: Koffiefilm(pje)s

623
fob schreef: do 27 jun 2024, 14:59 Aha, vanwege rondzwervend kalk dus. Waarschijnlijk heb ik daar sowieso minder last van omdat mijn Quickmill machientje geen boiler heeft maar een thermoblock. Daarin blijft geen water achter en zou daardoor minder risico op ernstige kalkproblemen moeten hebben.
Dat denk ik ook. Als er minder onderdelen zijn kan er ook minder stuk ;-)

In een la Pavoni zou ik ook niet bezorgd zijn voor een scheut citroenzuur in de boiler. Al kan het wel goed zijn het pijpje naar de pressostaat los te halen en apart te ontkalken, of te controleren dat het water daar vrij en onbelemmerd doorheen stroomt. Ik was eens bij Peter van Kafko.nl en die merkte dat dat pijpje goed dichtverkalkt was. Eerst liep er geen water doorheen, toen druppelde het wat en uiteindelijk had het zuur zijn werk gedaan. De pressostaat is toen wel vervangen.

In een E61 machine zit bovenin de zetgroep zo'n gliceur met een klein gaatje, die wil je niet verstopt hebben

https://www.bluestarcoffee.eu/en/gb/Roc ... -5395.aspx
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino