15
door Ypuh
@Erik82, dat is wel wat kort door de bocht. Mijn maler heeft <1g aan retentie, en als iemand die zijn eigen bonen brand, heb ik vaker het probleem dat bonen 'te vers' zijn dan dat bonen 'te oud' zijn. Een dag in de hopper die ik elke dag bijvul met 100g doet niets qua smaakverlies, mogelijk zelfs een positieve invloed dat bonen de tijd krijgen om te rusten en stabiliseren. Deze situatie is weer redelijk uniek voor mijn gebruik/opstelling, dus kun je ook geen conclusies op baseren. Single dosing leent zich wel voor thuisgebruik, maar ik ken voldoende mensen die er na X maanden zat van zijn en de minimale voordelen niet opwegen tegen de omslachtige manier van werken (zeker bij meerdere gebruikers in het gezin). Over grind on demand vs. single dosing is inmiddels voldoende geschreven en meesten hebben inmiddels wel een kamp gekozen die ze met hand en tand verdedigen.
Voor wat betreft machines; de Mara-X is al een paar keer genoemd. Als het niet zo'n lelijk ding was dan was dat de beste keuze voor een goede instap. Jammer genoeg is het dat wel, dus kijk je ook naar andere machines. Over het algemeen kun je zeggen dat wat duurdere machines goed doen is consistentie. Iets dat zeker in het begin kan helpen, waarbij de duurdere machines (dual boilers) het makkelijker maken om het proces onder de knie te krijgen. In zekere zin kun je met iedere machine (Appartamento, Mara-X, Izzo) dezelfde goede koffie zetten als met de duurdere machines (R58, Synchronica, Bianca, Pro 600/700), maar zijn die laatste stabieler qua temperatuur. Als je nog niet het smaakgevoel ontwikkelt hebt om goedkopere machines bij te sturen en nog niet bewust bent van 'temperature surfing' als je meerdere kopjes achter elkaar zet, dan kan het soms best verwarrend zijn.
De Mara-X is wat een apart geval die qua prijs en basisontwerp in de standaard HX groep valt, maar met wat snufjes de temperatuur stabiliteit van een Mozzafiato/Pro500 biedt die €500-1000 duurder zijn. Eigenlijk kun je aan al deze genoemde machines geen buil vallen, maar ik kan me voorstellen dat je bij een Appartamento/Mara-X nog een keer de drang krijgt om te upgraden, en bij een ECM of Bianca zal dat gevoel een stap minder zijn. Al deze machines behouden ook wel redelijk hun waarde, dus het is meer een keuze of je ineens een groot bedrag neet wilt leggen, of eerst een paar jaar wilt experimenteren.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.